کد خبر: 4294282
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۲
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم:

خط اول متروی قم آماده بهره‌برداری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از آمادگی کامل بخش شهری خط A مترو برای بهره‌برداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده و تا جمکران ادامه دارد.

خسرو سامری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری قم، خسرو سامری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در گفت‌وگویی از آمادگی کامل بخش شهری خط A مترو قم برای بهره‌برداری خبر داد و اظهار کرد: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده و تا جمکران ادامه دارد، این خط به طول تقریبی ۱۴.۸ کیلومتر شامل دو بخش شهری و برون‌شهری است که عملیات اجرایی بخش شهری آن، از قلعه کامکار تا میدان مطهری به طول حدود ۵ کیلومتر به‌طور کامل به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه در این مسیر، چهار ایستگاه طراحی شده است، افزود: دو ایستگاه اصلی در میدان مطهری برای مسافرگیری آماده‌اند و زیرساخت‌هایی مانند ریل‌گذاری، برق‌رسانی، سیگنالینگ و تجهیزات جانبی نیز تکمیل شده‌اند. تنها بخش باقی‌مانده، تأمین واگن‌هاست که بخشی از آنها از چین خریداری شده و بخشی دیگر توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین خواهد شد. به‌محض آماده‌سازی واگن‌ها، بهره‌برداری رسمی این مسیر از قلعه کامکار تا میدان مطهری آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به جایگاه میدان مطهری در ساختار حمل‌ونقل شهری قم اشاره کرد و گفت: در این نقطه، شهرداری قم بخشی از اراضی را برای احداث پایانه اتوبوسرانی تملک کرده است. بدین ترتیب، با اتصال خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، میدان مطهری به هاب حمل‌ونقل ترکیبی شهر تبدیل خواهد شد.

سامری با اشاره به ادامه عملیات عمرانی خط A تا جمکران بیان کرد: در حال حاضر، حدود ۹۰۰ متر از تونل باقی‌مانده میان میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران حفاری شده و عملیات باقی‌مانده در حال انجام است، پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال حفاری کامل شود و پس از آن، عملیات لاینینگ و استحکام‌بخشی دیواره‌ها آغاز خواهد شد.

وی به اهمیت خط B مترو اشاره کرد و افزود: خط دوم مترو قم که از ترمینال آغاز می‌شود و به منطقه پردیسان ختم خواهد شد، یکی از پروژه‌های کلیدی استان است، با توجه به بارگذاری جمعیتی در قالب نهضت ملی مسکن در پردیسان، پیش‌بینی می‌شود، حدود ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند؛ عددی فراتر از جمعیت کل برخی استان‌های کشور.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یادآور شد: خط B به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه طراحی شده است که در امتداد رودخانه قمرود به سمت پردیسان حرکت می‌کند و یکی از شاخه‌های آن نیز به فرودگاه قم منتهی خواهد شد. مجوز اجرای این خط از شورای عالی ترافیک کشور دریافت شده است.

سامری تأکید کرد: نقطه تقاطع خطوط A و B در میدان مطهری قرار دارد که امکان تبادل مسافر را فراهم می‌کند. با شکل‌گیری این ساختار حمل‌ونقل یکپارچه، می‌توان امیدوار بود بخش قابل‌توجهی از مشکلات ترافیکی شهر قم رفع شود.

انتهای پیام
captcha