به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی، رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) امروز 9 مهرماه با حضور در ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزههای علمیه که به مناسبت هفته وحدت تولید و پخش شد، ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و همچنین گرامیداشت هفته وحدت گفت: در کتاب تفسیر طبری به طور مفصل ذیل آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران این مسئله توضیح داده شده که پیش از اسلام در مدینه بین قبایل اوس و خزرج ۱۲۰ سال درگیری، جنگ و کشت و کشتار بود و وقتی که اسلام آمد، الفت و برادری را نبی مکرم اسلام برای آن ها به ارمغان آورده و این جنگ ۱۲۰ ساله را خاموش نمودند.
وی اظهار کرد: همانطور که قرآن کریم نسبت به نبی مکرم اسلام در آیه ۱۲۸ سوره توبه می فرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»، پیامبر عظیم الشأن اسلام رنج مسلمانها را رنج خود میدانستند و درد آنها را هم درک میکردند.
حسینی قزوینی برخی از فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خصوص وحدت بین مسلمانان را برشمرد و گفت: ابن اثیر جزری متوفای ۶۳۰ هجری قمری در صفحه ۳۲۷ جلد یکم کتاب «أسد الغابة» می گوید یکی از یهودی ها به نام شاس بن قیس آمده بود مسلمانان را تحریک میکرد تا با یکدیگر بجنگند؛ در همین حال نبی مکرم اسلام آمدند با ناراحتی شدیدی فرمودند که شما دارید ادعاها و شعارهای دوران جاهلیت را سر میدهید و این در حالی است که من در میانتان هستم؟!
وی بیان کرد: امثال قضایایی که گفته شد را در مقاطع مختلف تاریخ اسلام داریم. مثلاً در حدیث ۲۴ صحیح بخاری آمده است که وقتی میان انصار و مهاجرین اختلاف ایجاد شد، پیامبر اسلام(ص) آمدند و فرمودند که این چه کار خبیث و قبیحی است که انجام میدهید؟! یکی از اصحاب گفت که ای پیامبر خدا بگذارید آن کسی که با نفاق دارد بین ما درگیری ایجاد میکند را گردنش را بزنیم. آنجا پیامبر گرامی اسلام فرمودند که این فرد را رها کن و به او متعرض نشو که اگر این کار را انجام دهی مردم میگویند نبی مکرم شمشیر کشیده و دارد اصحاب خودش را میکشد. این موضوع نشانگر اهتمام شدید پیامبر(ص) نسبت به وحدت میان مسلمین است.
رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) با تأکید بر اینکه در روایات متعددی اهمیت مسئله وحدت بعد از رحلت پیامبر(ص) مورد تصریح قرار گرفته است، اظهار کرد: روایات متعددی داریم مبنی بر اینکه خود آن حضرت پیش بینی فرموده اند که بعد از من امّتم گرفتار اختلاف خواهند شد و به ۷۳ فرقه تقسیم میشوند. زیرا یهودیها از یک سو و منافقین و سیلی خورده های از اسلام از سوی دیگر تلاش کردند که وحدت بین مسلمانان را مخدوش کنند.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) تصریح کردهاند که یک فرقه از این ۷۳ فرقه اهل نجات است و آن فرقهای است که اهل بیت من در میانشان باشد. روایات متعددی در کتب اهل سنت و شیعه داریم که فرقه ناجیه را فرقه تابع پیامبر اکرم معرفی میکند و بنا به فرموده خود پیامبر برای نجات میبایست به کتابالله و عترت ایشان تمسک بجوییم.
حسینی قزوینی اظهار کرد: در رابطه با وحدت و ایجاد اختلاف دو نوع برخورد را در سیره اهل بیت(ع) داریم. در خصوص وحدت در کتاب کافی جلد اول، صفحه ۶۳۶، حدیثهای شماره ۴ و ۵ که هردو از قبیل روایات صحیح هست، آمده که راوی که از اصحاب خاص امام صادق(ع) هم میباشد از این امام معصوم پرسش میدارد ما باید چگونه با اهل سنت برخورد داشته باشیم؟ ایشان در پاسخ به این سؤال میفرماید: به ائمه خود نگاه کنید که چگونه با اهل سنت رفتار میکنند و هرچه ائمه شما با آنها میکنند، شما هم به همان صورت با آنان رفتار نمایید. سپس امام صادق(ع) میفرماید: اگر از اهل سنت کسی مریض شود، ائمه شما به عیادتش میروند، اگر از دنیا برود به تشییع جنازه اش می روند و اگر در محکمهای از امامان شما شاهد طلب کنند، ائمه شما در آنجا حاضر شده و شهادت میدهند. اگر میخواهید وحدت و رعایت احترام مسلمین را داشته باشید ببینید امامانتان چگونه رفتار میکنند.
وی توصیه ائمه اطهار(ع) را بر لزوم انجام صله رحم بین شیعه و سنی خواند و افزود: امام صادق(ع) امر فرمودهاند که شیعیان با اهل سنت برخورد درستی داشته باشند، به عیادت مریضان آن ها بروند، در تشییع جنازه آنها شرکت کنند. آن گاه است که میگویند که اینها تربیت شده امام صادق(ع) هستند و این کار موجب میشود ما را دوست داشته باشند. و اگر برخورد شما با اهل سنت زشت باشد، آن ها از ما گلایه میکنند و مذمتها به سمت ما اهل بیت خواهد آمد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت ایجاد محبت اهل بیت(ع) در دلهای مردم گفت: در کتاب کافی آمده است که حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند رحمت کند شیعیانی را که محبت ما اهل بیت را در دل مردم ایجاد کنند و نگذارند مردم ما را دشمن خود بدانند.
وی کتاب اعتقادات شیخ صدوق را شامل روایات کاملاً صحیح السند دانست و گفت: در صفحه ۱۰۷ این کتاب آمده است که برخی از شیعههای تندرو در مسجد مینشینند، نام برخی از افراد و مقدسات اهل سنت را میبرند و آن ها را سب میکنند. امام صادق(ع) در مورد آنها میفرماید: این افراد چه دردی دارند؟! خدا این ها را لعنت کند. این ها ما را در معرض اهانت دیگران قرار میدهند. سپس آن حضرت به آیه ۱۰۸ سوره انعام اشاره می کنند که خداوند در این آیه مبارکه می فرماید: این هایی که دارند بت پرستی میکنند را فحش ندهید؛ زیرا آنها بر میگردند و خدا را فحش میدهند. یعنی شما شیعیان هم وقتی به مقدسات اهل سنت ناسزا دهید، آن ها نیز به مقدسات شما که ما اهل بیت(ع) هستیم، اهانت خواهند کرد.
استاد حسینی قزوینی در پرداخت به سیره علمای تشیع نسبت به وحدت امت اسلامی تصریح کرد: اگر بعد از غیبت صغری زندگی علمای بزرگ اسلام شامل پدر شیخ صدوق، خود شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی را ملاحظه کنیم میبینیم این ها نهایت تلاش خود را در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی داشتهاند و کار به جایی میرسد که بیش از ۴۰۰۰ نفر سنی، یعنی همان هایی که در مکتب امام صادق(ع) حضور داشتند، پای درس شیخ طوسی مینشینند.
وی چگونگی رفتار علمای شیعه در برخورد با اهلسنت را تشریح کرد و افزود: تاریخ علمای شیعه نشان می دهد که بزرگان ما ضمن اینکه در دفاع از ولایت با تمام قدرت میدرخشیدند، در حوزه پاسخ به شبهات با تمام توان در صحنه بودند و در حوزه جواب های نقضی و هجمه ای کتاب های مهمی را مینوشتند، اما در عین حال نهایت تلاش خودشان را برای ایجاد وحدت شیعه و سنی را هم میکردند.
رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) ادامه داد: در دوران معاصر هم آیت الله العظمی شبیری زنجانی میفرمایند زمانی که آقای قمی که از طرف آقای بروجردی به مصر رفته و با شیخ شلتوت برای ایجاد وحدت جلساتی داشتند، پس از بازگشت به ایران در مدرسه فیضیه سخنرانی داشته و گفتند که آقای بروجردی به ما توصیه کردند که بتوانید یک تقریبی ایجاد کنید تا ما فرمایشات اهل بیت(ع) را در میان اهل سنت منتشر کنیم.
وی وحدت جهان اسلام را یکی از دغدغههای مهم مرحوم آیتالله العظمی بروجردی دانست و عنوان داشت: آقای قمی میگفت که تمام تلاش آقای بروجردی این بوده و به ما هم توصیه میکردند که در ابتدای امر سراغ اختلافات نروید و به مشترکات و مباحثی که در موردشان اتفاق نظر هست همچون حدیث ثقلین استناد کنید. آقای شبیری میفرمایند اینکه عدهای گفتهاند مرحوم آقای بروجردی فرمودهاند فقط حدیث ثقلین را مطرح کنید و لاغیر، این دروغ بوده و افترا به آن مرجع بزرگ شیعه است. آقای بروجردی فرمودهاند در ابتدای امر و برای شروع بحث از حدیث ثقلین شروع کنید و وقتی جامعه اهل سنت را آماده شنیدن فرمایشات اهل بیت(ع) نمودید آن گاه سراغ مباحث دیگر بروید.
حسینی قزوینی یادآور شد: سایر بزرگان ما همچون مرحوم شرفالدین نیز واقعاً سنگ تمام گذاشتند و وقتی آیتالله العظمی بروجردی کتاب المراجعات مرحوم شرفالدین را باز کردند، آن را در یک شب تا صبح آن را به اتمام رساندند. مرحوم آقای بروجردی فرموده بودند که من بر این عقیده بودم تاریخ بعد از شیخ مفید کسی همچون او را تحویل نداده؛ ولی بعد از مطالعه کتاب المراجعات به این نتیجه رسیدم که بعد از شیخ مفید هم مانند او را داریم.
وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف در تشییع و مراسم ختم مرحوم شرف الدین حضور داشتند و فرمودند که ما هشام ابن حکم زمان خود را از دست دادیم. این تعبیر را گمان نمی کنیم امام خمینی(ره) در مورد هیچ کسی دیگر به کار برده باشد. این امر نشان از تلاش های مهم و بسیار علمای معاصر در راستای ایجاد وحدت و تبیین حقانیت اهل بیت(ع) دارد.
استاد حوزه علمیه قم فتاوای مراجع عظام تقلید را حامل پیامهای روشنی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام برشمرد و اظهار کرد: امام خمینی(ره) بنیانگذار وحدت بودند و در این راستا تلاش بسیاری کردند؛ مقام معظم رهبری نیز به همین گونه و از قول آیتالله العظمی سیستانی نیز شنیده ام که ایشان فرموده اند: لاتقول اخواننا اهل السنة، بل قولو انفسنا اهل السنة. صحت این قول را در سال ۱۳۹۴ که مشرف شدم نجف اشرف از خود حضرت آیتالله سیستانی جویا شده و تأیید آن را از لسان ایشان شنیدم.
وی افزود: در مقالهای از جمال خاشقجی، همان خبرنگار عربستانی که به دستور محمد بن سلمان در ترکیه با اره تکه تکهاش کردند، آمده است که اهل سنت عراق اگر پای آیتالله سیستانی را هم ببوسند جا دارد؛ اگر تدبیر ایشان نبود، اختلاف شیعه و سنی کار را به جایی میرساند که بعد از واقعه انفجار در سامرا، یک نفر سنی در عراق زنده نمی ماند. خدمتی که آیتالله سیستانی به اهل سنت کرده، احدی نکرده است.
حسینی قزوینی در پایان هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت را خلاف شرع بیّن، حرام و ذنب لایغفر دانست و تصریح کرد: بر این اساس ما اگر بخواهیم فرمایش و فرهنگ اهل بیت(ع) را در میان مردم منتشر کنیم راهی جز این نداریم که بنا به فرموده امام رضا(ع) زیباییهای کلام اهل بیت(ع) را در میان مردم انتشار دهیم و از جریحه دار کردن احساسات اهل تسنن خودداری نماییم. زیرا تندخویی و فحاشی برای کسی است که حرفی برای گفتن ندارد.
انتهای پیام