حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی، استاد حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا از قم، ضمن بیان چگونگی بهرهگیری از وجود پیامبراکرم(ص) در تحکیم وحدت بین فرقهای با توجه به جهان امروز، بیان کرد: روایتی از پیامبر اکرم رسیده است که میفرماید: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها میگذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را.» ما بر این باوریم که این دو امانت پیامبر(ص)، محور وحدت است نه محور تفرقه. اهل بیت(ع) در کنار کتاب خدا به عنوان تبیین و تشریح آیات قرآن، میتوانند کمک کنند تا میزان و معیار بهدست امت اسلامی بیاید. به همین جهت، توجه به عترت(ع) به عنوان شارحان قرآن، حقیقت این ایام و اوضاع و احوال است. ما معتقدیم که همه امت اسلامی باید در توجه به باطن، عمق قرآن کریم و حقیقت آن، که اهل بیت(ع) هستند و به نوعی عدل قرآن، توجه به عترت پیدا کنند.
وافی تصریح کرد: این فهم عمیق قرآن میتواند به سه طریق انجام شود؛ در حوزه تاریخ اهل بیت(ع) باشد تا موجب روشنی ذهنها شود، همچنین از جهت توجه به روایات اهل بیت(ع) باشد همانگونه که امام رضا(ع) فرموند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا، خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند؟» گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیباییهای گفتار ما را میدانستند، از ما پیروی میکردند.» و طریق سوم، سیره و رفتار اهل بیت(ع) است. اگر کسی در این سه جهت حرکت کند میتواند آن کلید وحدت و مودت را بیابد زیرا این راه ها، همان راههایی است که پیامبر اکرم(ص) بدان توصیه کرده و آنها را به امانت گذاشته است. نشانه آن نیز آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری است که میفرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى،بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان.»
این استاد ضمن بیان اینکه باید این وحدت را زمانی به غیر از هفته وحدت هم دنبال کنیم، افزود: توجه به آیه شریفه «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ، كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند.» ما گاهی دشمن اصلی خودمان را فراموش میکنیم و آن جبهه مشترک امت اسلام را با دشمنانی که با همه وجودشان در حال ضربه زدن به امت اسلام هستند را از یاد میبریم. دعوا، برخورد و تقابل خود را در بین امت اسلامی قرار میدهیم و این همان چیزی است که دشمن میخواهد. این درست است که هفته وحدت را به عنوان یک نماد قرار دادیم اما زمینهساز آن حرکتی است که تاریخ بشریت را شکل میدهد و باید در این هفته اتفاق بیفتد. ما نیازمند حرکتهای فعال، عالمانه و عمیق در راستای وحدت هستیم.
وی بیان کرد: زمینه کارهایی که در حوزه نشر، علامه امینیها و سید شرف الدینها انجام دادند، در امثال همین هفتهها شکل گرفته است. روحیههای این چنینی باید در این هفته معرفی و ترویج داده شود. صرف اینکه بگوییم هفته وحدت کافی نیست و هرکس باید به سهم خویش نقشآفرینی کند. کسانی بودند که حتی عالم نبودند و کاسب و تاجر بودند و توانستند امت اسلامی را کمک کنند و در این راه قدم برداشتند.
وافی در پایان گفت: یکی از آسیبهای جدی درباره کسانی که دنبال هفته وحدت هستند این است که فارغ البال به دنبال تبیین و تحقیق این مهم نیستند یعنی شغلهای مختلفی دارند و فقط در این هفته راجع به این موضوع کار میکنند. برای بیان وحدت امت اسلامی نیاز به انسانهای فارغ البال، عالم و آگاهی داریم. این دردی است که راجع به موضوعات غدیر و مهدویت نیز مطرح میشود.
گفتوگو از هانیه محمدنژاد
انتهای پیام