تبیین معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مساجد و محافل مذهبی
کد خبر: 4193520
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

تبیین معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مساجد و محافل مذهبی

اگر بخواهیم به حقیقت قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دستیابی پیدا کنیم باید به معارف آن بیندیشیم و در این راستا باید این معارف در مساجد و جلسات و محافل مذهبی برای مردم تبیین شود تا این معارف کاربردی و تبدیل به سبک زندگی مردم شود.

مسابقات قرآنکتاب نهج‌البلاغه امام علی(ع) معارف نابی دارد و این گنجینه ارزشمند و میراث ماندگار، هنوز بین شیعیان مهجور مانده است و جامعه ما همانگونه که به آموزه‌های قرآن نیاز دارد، به معارف نهج‌البلاغه نیز محتاج است. صحیفه سجادیه نیز مهم‌ترین میراث به جای مانده امام سجاد(ع) است. کتابی که در قالب دعا و مناجات، به بازسازی روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان پرداخته و برای گستره حیات بشری، مرجع و معیاری مطمئن است که باید این معراف به زبان ساده میان مردم ترویج شود تا سبک زندگی خویش را بر محور اهل بیت(ع) بسازند.

در این راستا خبرنگار ایکنا از قم، با 4 نفر از متسابقان مسابقات سراسری قرآن کریم به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌آید:

توجه بیشتر به تبلیغات قبل از برگزاری مسابقات قرآن

حسن تال، شرکت کننده چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: اهل سر پل ذهاب و آموزگار هستم اولین بار است که در این مسابقات شرکت میکنم که البته اطلاعی نداشتم و تا کنون در هیچ مسابقه کشوری هم شرکت نکردم این مسابقه را هم پوسترش را به صورت اتفاقی در یکی از امامزاده ها دیدم، در مرحله نهایی نیز سوالات بسیار هوشمند و خوب بود.

وی تصریح کرد: نکته جالبی که در این نهج‌البلاغه وجود داشت این بود که حضرت می‌گفت هر بلا دیده‌ای را نمی‌توان سرزنش کرد بدان معناست که آدم‌هایی می‌خواستند خوب بشوند اما نشد که گفتار بسیار روانشناسانه‌ای است همچنین بر اساس یکی دیگر از آیات نهج‌البلاغه نباید خیلی چشم به مال دنیا دوخت و همیشه باید قناعت داشت.

تال گفت: به نظرم باید در شبکه‌های تلویزیونی تبلیغ بیشتری در خصوص این مسابقه می‌شد چرا که افراد زیادی تمایل دارند شرکت کنند اما اطلاع ندارند، همچنین این مسابقات باعث می‌شود که نهج‌البلاغه عمیق خوانده شود چرا که سخنان حضرت علی(ع) همیشه تازه است و به سوالات انسان جواب می‌دهد که در این زمینه قلم آیت‌الله مکارم شیرازی بسیار شیرین است.

معارف نهج‌البلاغه و صحیفه در مساجد بیان شود

علی فیروزجایی، شرکت کننده چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قم در بخش معارف نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه من در سال ۱۳۹۲ در رشته تفسیر قرآن در سراسر کشور که در  مشهد برگزار شد نفر اول شدم و مسابقات اذان همکاران دانشگاه پیام نور هم دوم شدم. گفت: من اهل گیلان و عضو هیئت علمی پیام نور می‌باشم اولین بار است که به مرحله کشوری این مسابقات رسیدم و سال‌های گذشته اگر شرکت می‌کردم در حد استانی بود و از طریق پیامکی که از سوی اداره اوقاف به من داده شد متوجه برگزاری این مسابقه شدم.

وی افزود: سوالات کتبی مسابقات کشوری بسیار دقیق انتخاب شده بود و کسانی که منابع را به خوبی مطالعه کرده بودند می‌توانستند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، از آن جا که من عضو هیئت علمی دانشگاه در حوزه ادبیات هستم، وقتی نهج‌البلاغه را برای مسابقات می‌خواندم و گلستان را برای دانشجویان درس می‌دادم از پندهای حضرت علی‌ (ع) در تدریس‌هایم استفاده می‌کردم.

فیروزجانی در خصوص تأثیرات نهج‌البلاغه در زندگی‌اش گفت: همیشه سعی دارم بر اساس متری که ائمه اطهار برای زندگی‌مان مشخص کرده‌اند حرکت کنم برای مثال در نامه ۳۱ حضرت علی در خصوص تربیت فرزندان سخن گفته‌اند که خود من خیلی از آن درس گرفتم و در نامه ۵۱ که درباره اقشار مختلف مردم چگونه برنامه‌ریزی کرده ولی متاسفانه نهج‌البلاغه در جامعه تبیین نشده و معارف نهج‌البلاغه باید به صورت کاربردی‌تر در زندگی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به لزوم ترویج نهج‌البلاغه در بین مردم تصریح کرد: اگر مجالسی در خانه‌ها داریم یک کارشناس نهج‌البلاغه هم داشته باشیم، یعنی به طوری که آن شخص یک جمله قصار از حضرت علی(ع) بگوید تا نهج‌البلاغه تاثیرش را بر جامعه بگذارد، طوری که مردم بدانند که چنین گنیجینه‌ای وجود دارد برای مثال در نامه ۵۳، مفصل راجع به حکومت‌داری صحبت شده است و قوانین کشوری هم باید بر اساس همین آموزه‌ها تنظیم شود.

فیروزجانی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که آموزش و پروش انجام داده، در اختیار گذاشتن منابع کم حجم از سجادیه صحیفه و نهج‌البلاغه است که اگر همین کار اگر در مساجد انجام شود و این معارف برای مردم تبیین شود، عشق به نهج‌البلاغه در بین مردم رواج پیدا می‌کند، خود من وقتی نهج‌البلاغه را برای اولین بار خواندم احساسی دریافت کردم که از هیچ مجلسی آن را دریافت نکردم که مطمئن شدم این خطبه‌ها از منبع یقینی است.

شرکت در مسابقات معارفی و پیاده‌سازی معارف ناب در زندگی

زهرا براتی از استان اصفهان، شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: از دوران کودکی با قرآن و کلام اهل بیت(ع) مأنوس بودم اما رشته‌ تحصیلی‌ام در مقطع کارشناسی با این عرصه مرتبط و برای من کافی نبود از این‌رو علوم قرآن و حدیث اولین انتخاب رشته‌ در مقطع کارشناسی ارشد بود.

وی با اشاره به اینکه آغاز فعالیتم در عرصه مسابقات، شرکت در بخش معارف قرآن بود، افزود: امسال برای اولین بار توفیق حضور در بخش معارف نهج‌البلاغه و مسابقات قرآن اوقاف نصیب من شد.

براتی، سطح کیفی و کمی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: مرحله‌ای بودن این مسابقات، سطح کیفی متسابقین را افزایش می‌دهد و سطح داوری و پرسش‌ها بسیار بالا بود.

وی ادامه داد: معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در زندگی انسان اثرگذار است و احاطه کامل داشتن بر این معارف، انسان را در مسیر درست بندگی و عبودیت خداوند قرار می‌دهد.

براتی با اشاره به اینکه هدف غایی‌ام از حضور در مسیر قرآن و کلام اهل بیت(ع) پیاده‌سازی این معارف در زندگی‌ام است، گفت: تمام حکمت‌های نهج‌البلاغه نسخه‌ای جامع برای زندگی بشر است و مسلط بودن بر این معارف باعث شده تا در زندگی ا زمعارف آن بهره‌مند شوم و از سال‌های آینده تنها با این هدف در مسابقات شرکت می‌کنم.

نهج‌البلاغه و صحیفه به زبان ساده‌تر میان مردم ترویج شود

سیدرضا کاظمی، شرکت کننده چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم، در گفت‌وگو با ایکنا قم گفت: من کارمند سازمان انتقال خون هستم و  پنج بار در مسابقات کشوری شرکت کردم و در سال ۱۳۹۶ در همین مسابقات کشوری اوقاف نیز مقام نخست را کسب کردم و در ارگان‌های دیگر همچون بسیج و آموزش و پرورش در رشته تلاوت قرآن شرکت کرده بودم و همچنین از طریق سایت اوقاف با این مسابقات آشنا شدم و سوالات کتبی مسابقات دو پهلو بود و ‌اشکالات زیادی داشت.

وی در خصوص تاثیر مفاهیم نهج‌البلاغه در زندگی شخصی و کارش گفت: تعلیمات اهل بیت(ع) ما را به ایثار و از خودگذشتگی سفارش کرده و همچنین نهج‌البلاغه سراسر تعلیمات نورانی در زمینه ایثار تعملیمات نورانی در خصوص ایثار دارد، چرا که شغل بنده با انتقال خون و ایثار سر و کار زیادی دارد، این مفاهیم بسیار برای من کاربردی است.

کاظمی افزود: سازمان انتقال خون گرچه حقوق و مزایای چندانی ندارد اما برکات زیادی که به واسطه کمکی که به بیماران می‌کنیم، برکات زیادی در زندگی ما داشته است چرا که دعای خیر این بیماران همواره برای ما کمکی بزرگ است.

توجه ویژه به بخش آوایی و در حاشیه قرار گرفتن بخش معارفی مسابقات سراسری

این شرکت کننده گفت: این مسابقات باید در سطوح پایین‌تر و ساده‌تر برگزار شود چرا که نهج‌البلاغه متن سنگین و عمیقی است و آن را به زبانی ساده‌تر میان مردم ترویج دهند تا عامه مردم بتوانند از این مباحث استفاده کنند و لازم است

وی ادامه داد: هدف از این مسابقات نباید صرفا تلاوت و حفظ باشد بلکه هدف باید دستیابی به عمق معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باشد و بخواهیم به حقیقت نهج‌البلاغه دستیابی پیدا کنیم باید به معارف آن بیاندیشیم که متاسفانه در بخش جوایز معارف نهج‌البلاغه در درجه دوم اهمیت دارند و توجه ویژه‌ای به بخش آوایی شده و کم‌تر به بخش معارفی و مفاهیم پرداخته شده است.

کاظمی در پایان با اشاره به یکی از ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی(ع) گفت: امیر المومنین ذوالابعاد است ولی نکته‌ای که آن حضرت با ممتاز می‌کند این است با اینکه در همه زمینه‌ها سرآمد هستند قبل از همه خودشون به دستورشان عمل می‌کردند و از نواهی خود را باز می‌داشتند و همیشه تاکید داشتند که مردم را باید با رفتار خود به دین دعوت کنید.

مسابقات معارفی مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه است

ابراهیم خسروانی، شرکت کننده چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: من بازنشسته آموزش و پرورش هستم و قبلا چندین بار در مسابقات استانی و کشوری دانشجویی شرکت کرده بودم اما این اولین بار است که در مسابقات اوقاف شرکت کرده‌ام و از طریق بنرهای اداره اوقاف در این مسابقات از مسابقات مطلع شدم و سطح سؤالات کتبی این مسابقه هم خوب بود.

وی در خصوص نحوه تاثیر مفاهیم نهج‌البلاغه در زندگی شخصی و کارش گفت: من در مسابقات بسیار بر مفاهیم نهج‌البلاغه عمیق شدم که حدود ۱۰۰ حکمت آن را خواندم اما چند تا از آن بیشتر در ذهنم نمانده که همین چند تا حکمت،‌ تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی من گذاشت و اگر کسی بتواند به همه این حکمت‌ها عمل کند زندگی بسیار موفقی خواهد داشت.

خسروانی تصریح کرد: شخصیت حضرت علی از همه انسان‌ها به غیر از پیامبر(ص) بالاتر است، چرا که شما کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که این چنین حکیمانه راجع به مسائل گوناگون صحبت کند و موثر واقع بشود به طوری که گفته شده بعد از قرآن کریم،‌ نهج‌البلاغه کلام بسیار شیوایی دارد.

وی با اشاره به حکمت «الانسان مَخبوءٌ تحت لسانه» نهج‌البلاغه گفت:‌ انسان زیر زبانش نهفته است و هیچ‌کس نمی‌تواند شخصیت انسان را تا زمانی که صحبت نکرده است قضاوت کند و حضرت علی(ع) همواره در این حکمت فرموده است که ابتدا صحبت کن تا شناخته شوی.

خسروانی در پایان گفت: این مسابقات در واقع مقدمه‌ای برای شناخت نهج‌البلاغه است و خانواده‌ها باید در کنار آموزش علوم روز همانند زبان و کامپیوتر حکمت‌های حضرت علی(ع) را نیز بین کودکان خود پرورش دهند، صدا و سیما و فضای مجازی نیز بستر مناسبی برای تبلیغ این نوع مسابقات هستند.

انتهای پیام
captcha