کد خبر: 4193322
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم مطرح شد

راهکارهای جذب فرزند به قرآن در کلام مادران قرآنی

اگر والدینی بخواهند فرزند قرآنی تربیت کنند باید ابتدا خودشان در این خصوص اهتمام ورزند و با تلاوت قرآن در خانه فرزند را با آوای قرآن آشنا کرده و او را برای شرکت در محافل قرآنی همراهی کنند.

مسابقات قرآنبا توجه به اینکه در دنیای امروز جاذبه‌های زیادی برای قشر کودک و نوجوان وجود دارد برای جذب آنان به عرصه قرآنی به نظر می‌رسد برطبق آنچه از احادیث برمی‌آید و اینکه هر آموزشی در کودکی چون نقشی که بر سنگ حک شود برای همیشه در ذهن باقی خواهد ماند از همان آغاز کودکی ضرورت دارد والدین دغدغه‌مند باشند.

اگر والدینی بخواهند فرزند قرآنی تربیت کنند باید ابتدا خودشان در این خصوص اهتمام ورزند و با تلاوت قرآن در خانه فرزند را با آوای قرآن آشنا کرده و او را برای شرکت در محافل قرآنی همراهی کنند.

خبرنگار ایکنا از قم، در این راستا در حاشیه بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم به گفت‌وگو با سه تن از مادران پرداخته است که در ادامه می‌آید:

منصوره رضوان قهفرخی، شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: خانواده ما کاملاً یک خانواده قرآنی است همسرم حافظ کل قرآن و فرزندانم همگی در اتمسفر قرآنی رشد و پرورش یافتند و هرکدام به ترتیب سن، حافظ 17، 12 و یک جزء قرآن کریم هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار و با هدف انس بیشتر با معارف نهج‌البلاغه در این دوره از مسابقات شرکت کردم، افزود: حضور در محافل و جمع‌های قرآنی اشتیاق فرزندانم را نسبت به حفظ و قرائت قرآن کریم افزایش داده است زیرا آنن با شرکت در این محافل، دوستانی مأنوس با قرآن پیدا می‌کنند و انگیزه‌ای برای حضور مستمر آنان در این جلسات را فراهم می‌کنند.

رضوان قهفرخی اظهار کرد: دیدن موفقیت‌ها و کسب مقام و رتبه‌های همسرم در مسابقات قرآن و همچنین حضور من در این دوره از مسابقات نیز عامل مشوق دیگری برای فرزندانم شد و آنان را به سمت مسیر قرانی هدایت کرد علاوه‌براین، حضور فرزندانم در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی هم عامل مؤثر دیگری در تشویق و ترغیب آنان به حفظ قرآن بود.

وی با بیان اینکه در احادیث معصومین آمده است که هیچ راهبری به اندازه موفقیت نیست و اگر فرزند ما با قرار گرفتن در مسیر قرآنی و شرکت در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی صاحب موفقیت و مقام و رتبه‌ای بشود، انگیزه او برای ادامه دادن در این مسیر بسیار افزایش پیدا می‌کند فقط مهم آن است که قدم اول را ما پیش روی او بگذاریم.

رضوان قهفرخی با اشاره به اینکه سطح کیفی و کمی مسابقات امسال بسیار ارتقا پیدا کرده بود، افزود: یکی از نقاط ضعف مسابقات امسال، زمان‌بندی نامناسب برگزاری آزمون کتبی این بخش بود زیرا  مسابقات کتبی بخش معارفی این دوره از مسابقات را همزمان با ورود متسابقین از سراسر کشور به استان قم و بلافاصله پس از اتمام افتتاحیه مسابقات آغاز کردند و به علت خستگی بسیاری از شرکت‌کنندگان زمان مناسبی برای این آزمون نبود.

وی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی در هرکدام از بخش‌های معارفی تا مدت‌ها پس از اتمام مسابقات نیز همچنان با معارف قرآن، صحیفه‌ سجادیه یا نهج‌البلاغه مأنوس است، متولیان امور قرآنی در اوقاف و امرو خیریه می‌توانند انس متسابقین با معارف کتب زندگانی انسان را در طول سال هم جاری کنند و برای تحقق این امر می‌توان مسابقاتی با موضوع احادیث و روایات معصومین به صورت مجازی یا حضوری ویژه متسابقین برگزار کنند.

رضوان قهفرخی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن دانش‌آموزی را جذاب‌تر کنیم، بیان کرد: من به‌عنوان معلم آموزش و پرورش که سال‌ها با دانش‌آموزان همراه بوده، درددل‌‌های متسابقین مسابقات قرآنی را شنیده‌ام که خودشان را شرکت‌کنندگان مسابقات ورزشی مقایسه کرده و از جوایزشان گلایه‌مند هستند؛ معتقدم باید جوایز نفیسی برای مسابقات قرآن دانش‌آموزی درنظر بگیرند تا انگیزه آنان برای حضور و مشارکت در جشنواره‌های قرآنی ارتقا پیدا کند زیرا فرزندانمان در مسابقات می‌توانند زیبایی‌ها و اعجاز معارف قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را درک کنند.

وی با بیان اینکه جوایز مسابقات قرآن دانش‌آموزی تشویق‌‌کننده نیست، ادامه داد: یکی از راهکارهای ججذب و تشویق دانش‌آموزان به مسابقات و جشنواره‌های قرآنی اعطای مدال‌های طلا و برپایی سکو برای برگزیدگان است که مشابه این تشویق‌ها را در مسابقات ورزشی بارها شاهد بود‌ه‌ایم.حضور برگزیدگان مسابقات قرآنی در سکوی برترین‌ها خود عاملی مؤثر برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود.

راهکاری برای جذب نوجوانان به محافل قرآنی

زهرا زارع،  شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش تفسیر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: از دوران کودکی با قرآن کریم مأنوس بودم اما به دلیل مشغله‌های زندگی فرصت کافی برای حضور در مسابقات نداشتم و امسال توفیق حضور در مسابقات قرآن اوقاف نصیب من شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به هنگام اوقاف و امور خیریه، از نقاط قوت این دوره از مسابقات به‌شمار می‌رود، افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه بخش معارفی، سطح کیفی‌ مسابقات قرآن را افزایش می‌دهد.

زارع، میزبانی استان قم در بخش معارفی مسابقات قرآن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تغییراتی در برنامه اجرای متسابقین در روز اول مسابقات اتفاق افتاد و اجرای من نیز از صبح روز اول به عصر همان روز موکول شد که انتظار می‌رفت هماهنگی بهتری در این حوزه انجام شود.

وی با بیان اینکه سطح کمی و کیفی متسابقین بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن مناسب بود، اظهار کرد: توجه جدی به برگزاری هرچه باشکوه‌تر مسابقات و جشنواره‌های قرآنی در سطح مدارس می‌تواند باعث جذب نوجوانان و جوانان به محافل و مسابقات قرآن شود.

حضور نخبگان قرآنی در مدارس تقویت شود

تقوا داودی، متسابق بخش نهج البلاغه از استان تهران و کارشناس ارشد بیوشیمی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی اظهار کرد: پنج دروه در مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف شرکت کردم. سال 1393 رتبه سوم، سال 1398 رتبه اول و سال 1400 رتبه پنجم را در رشته تفسیر کسب کردم؛ همچنین سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم در رشته نهج البلاغه شدم.

داودی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مسابقات نحوه اطلاع رسانی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات این مسابقات تلاش‌های زیادی انجام شده است و در فضای مجازی و از طریق پیامک در جریان برگزاری مسابقات قرار گرفتیم.

وی در خصوص آثار و برکات انس با قرآن و نهج البلاغه گفت: مفاهیم نهج البلاغه ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد، اصول روانشناسی، تربیت فرزند، سیاست مداری، روابط انسانی و اجتماعی بخشی از مفاهیمی است که با مطالعه این کتب ارزشمند به آن دست پیدا می‌کنیم؛ لذا این که گفته می‌شود کلام گهربار کمترین توصیف در رابطه با کلام امیر المومنین علی(ع) در نهج البلاغه است.

داودی با اشاره به اینکه سوالات آزمون کتبی مرحله نهایی نسبت به مرحله استانی در سطح بالایی قرار داشت، عنوان کرد: برای ترویج معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه لازم است که مفاهیم معنوی و کلام اهل بیت(ع) در بیلبوردها، اماکن عمومی و پر رفت و آمد حتی در محل کار خودمان نصب شود با این هدف که هر روز با این مفاهیم ارزشمند روبه‌رو باشیم و به ما یادآوری شود چرا که انسان‌ها دچار غفلت می‌شوند.

وی تصریح کرد: طی دو دوره برگزاری بخش معارفی در مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد حضور اقشار مختلف بودیم و این یک امتیاز است و لذا باید در بین اقشار مختلف این تبلیغات انجام شود؛ در حال حاضر خانم‌های خانه دار در این مسابقات موفق عمل کردند و هر قدر این مشارکت بیشتر شود آشنایی با معارف قرآنی در جامعه افزایش پیدا می‌کند. 

این متسابق در پایان اظهار کرد: نسل امروز باید با معارف قرآن و کتب دینی انس بیشتری داشته باشند و در همین راستا باید کتب آموزشی ما در عرصه مفاهیم قرآنی به روز و متناسب با سلیقه نسل امروز باشد؛ همچنین با حضور فعالین و نخبگان قرآنی در مدارس و اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب می‌توانیم دانش آموزان را مجذوب حرکت در مسیر قرآن و کلام اهل بیت(ع) کنیم.

انتهای پیام
captcha