به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین ظهیری، استاد حوزه علمیه در مراسم پنجمین شب عزاداری محرمالحرام هیئت خادمالرضا(ع) که شب گذشته، 31 تیرماه برگزار شد، گفت: در قرآن کریم کلمه صراط ۴۰ بار در آیات مختلف ذکر شده است، اما یک راه بیشتر نیست، لذا خداوند در قرآن کریم کلمه صراط را بهصورت جمع نیاورده است.
وی افزود: برخلاف آن، ضلالت و گمراهی راههای مختلفی دارد و بهصورتهای مختلفی در قرآن ذکر شده و دلیلش هم این است که راه نجات یک راه بیشتر نیست، اما برای گمراهی به تعداد نفسهایی که در این عالم وجود دارند، راه وجود دارد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: وقتی از خاتمالانبیاء(ص) سؤال میکنند که راه نجات در این عالم چیست؟ یک راه را فقط مطرح میکنند که متمسکان به قرآن و متوسلان به عترت راه نجات به رویشان باز است و غیر از این افراد نمیتوانند راه سعادت را پیدا کنند. هرکس راه سعادت را یافت به این دلیل بود که این راه را پیدا کرد و در این راه قرار داشت.
ظهیری با بیان اینکه خداوند، قرآن کریم را با چند ویژگی بسیار منحصر بهفرد ستوده است که یکی از مهمترین ویژگیها این است که این کتاب دارای آیات مختلفی است، افزود: قرآن کریم دارای آیات محکم و متشابه است؛ محکمات قرآن کریم ممکن است قابل فهم برای عموم باشد، هر چند آیتالله جوادی آملی میفرمایند: محکمات را نیز آدم نمیتواند بدون کمک به عمقش برسد. متشابهات قرآن فهمش برای هر کسی ممکن نیست و قرآن کریم میفرماید تأویل این آیات متشابه را احدی در این عالم جز خداوند نمیداند.
سخنران هیئت خادمالرضا(ع) اضافه کرد: بنا به فرموده خداوند کسانی که دارای بیماری قلب هستند و سالم دل نیستند، مدام دنبال متشابهات هستند. قرآن کریم میفرماید کسی نمیتواند تأویل آیات متشابه قرآن را جز خدا درک کند و همینطور میفرماید «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» یعنی کسانی که از چشمه سیراب شدند. امیرالمؤمنین علی(ع) نیز میفرمایند که ما راسخون در علم هستیم.
ظهیری اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم، قرآن کریم دو حقیقت دارد که یک ظاهر و یک باطن است؛ ظاهرش را شما میبینید، اما باطن آن در کتاب مکنون است، یعنی این قرآن خودش ظرف دیگری دارد به نام کتاب مکنون که این نازل شده آن است و کسی که میخواهد به این قرآن نزدیک شود باید به طهارت واقعی رسیده باشد که اهل بیت(ع) از آن جملهاند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: بنا به فرموده حضرت خاتم(ص) در مرحله اول باید تمسک به قرآن داشته باشیم که این تمسک به قرائت، تلاوت و قراردادن قرآن روی فرمان ماشین نیست. کسی که بخواهد متمسک به قرآن باشد باید اعتقاد و اعتماد به قرآن داشته باشد و آموزههای این کتاب الهی در زندگی او در جریان باشد. کسی که بخواهد به قرآن برسد بدون عترت امکانپذیر نیست و کسی که بخواهد با عترت ارتباط برقرار کند راهش این است که به هیئت و روضه بیاید و در این جلسات شرکت کند.
وی با بیان اینکه عظیمترین و سنگینترین رازهای عالم در قرآن نهفته است، اظهار کرد: خوش به حال آنهایی که حضور در مجالس حضرت اباعبدالله(ع) را نه برای ثواب میخواهند، نه برای حاجت، بلکه امام حسین(ع) را برای خودش میخواهند و به ایشان میگویند که من آمدهام که تو مرا به مقام عبودیت و بندگی برسانی.
انتهای پیام