انفاق مقدمه حضور در آزمون‌های الهی است
کد خبر: 4156710
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
حجت‌الاسلام میرباقری:

انفاق مقدمه حضور در آزمون‌های الهی است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: متقین کسانی هستند که امکانات خود را علاوه‌ بر دوران گشایش، در سخت‌ترین شرایط در راه خدا انفاق می‌کنند زیرا انفاق مقدمه حضور سرافرازانه در میدان‌های سخت آزمون‌های الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قم، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه، 29 تیرماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین آیاتی که در روایات اسلامی با واقعه عاشورا تطبیق داده شده‌اند، اظهار کرد: آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل‌عمران به رویدادهای بعد از جنگ احد به‌ویژه حمراء‌الاسد اشاره دارد، پیامبر اعظم(ص) در جنگ حمراء‌الاسد تنها از کسانی که مجروحین احد بودند استفاده کرد.

وی قوت ایمان و توکل به خدا را مهمترین پایه برخورداری از فضل الهی و کسب پیروزی در حمراءالاسد دانست و افزود: قرآن کریم در آیات الهی می‌فرمایند: «در مهلتی که به کفار داده می‌شود، هیچ خیر و برکتی وجود ندارد و امکانات دنیا نیز هیچ نفعی برایشان نداشته، تنها فرصتی برای پیاده‌سازی طرح‌های دنیایی کفار و گرفتاری در گناهان و افزایش رنج و عذاب الهی است.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مسیر جدا کردن پاکان از ناپاک‌ها وعده‌ای الهی است که داستان بسیار پیچیده و پرفراز و نشیبی دارد، اظهار کرد: در این مسیر امتحان‌ها و آزمون‌های الهی عالم اختیار، صف‌‎ها را از یکدیگر جدا می‌سازد، به گونه‌ای که در همین دنیا و در دوران ظهور دستور اجتماع مؤمنین در یک وادی و کفار در وادی دیگر داده می‌شود و دو صف کاملاً از هم جدا می‌شوند.

وی طرح پردامنه جداسازی دو جریان کفر و ایمان را بسیار پیچیده دانست و بیان کرد: تمام انبیای الهی همواره به‌دنبال رشد مؤمنین بودند. خداوند متعال با ابتلائات سخت، مرزهای ایمان و کفر را از هم جدا می‌سازد و نقشه الهی برای جدا کردن کفار و مؤمنین در خفا دنبال می‌شود و تمام انبیا نیز به اندازه‌ای که مأموریت دارند، واقف به طرح و نقشه الهی هستند.

میرباقری با اشاره به طرح الهی در نجات قوم بنی اسرائیل و نابودی فرعونیان افزود: حضرت موسی(ع) از اول تا آخر طرح الهی واقف بود. طرح و برنامه خداوند متعال برای جدا کردن کفار و مؤمنین در سایه‌سار همراهی مؤمنین با انبیا و اولیای الهی است.

وی با بیان اینکه آخرین و کامل‌ترین مرحله جداسازی مؤمنین و کفار در روز قیامت روی می‌دهد، اظهار کرد: در روز قیامت از اهل محشر در رابطه با امامشان سؤال می‌شود و هرکسی در کنار امامش قرار می‌گیرد، در نتیجه بهشتیان از جهنمیان جدا می‌شوند. در میدان‌داری طرح الهی باید دست خود را در دست کسانی قرار دهیم که خداوند متعال او را مشرف به این طرح کرده‌است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر جنگ بدر و نهضت عاشورا را از بارزترین تجلی‌های جدا شدن صف مؤمنین از کفار دانست و بیان کرد: تمام صحنه‌های مواجهه کفار و مؤمنین تدبیر خداوند متعال است، صحنه نبرد کفر و ایمان وادی تطهیر، خلوص و جدا شدن صف مجاهدین و صابرین از منافقین و کفار است.

میرباقری اظهار کرد: قرآن کریم در تشریح مجاهدان جنگ احد براین نکته اشاره دارد که عده‌ای صرفاً انگیزه‌ای معنوی و الهی دارند. در جنگ احد عده‌ای دیگر که اراده دنیایی و سست داشتند، مقدمات شکست جبهه حق را رقم زدند و پیامبر اعظم(ص) را تنها گذاشتند.

وی با بیان اینکه مؤمنانی که در جنگ احد در کنار پیامبر ماندند، دو دسته شدند و عده‌ای شکست را برگرفته از ضعف نفسانی خود دانسته، تلاش کردند تا خود را اصلاح کنند، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران می‌فرمایند: «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ؛ و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمان‌ها و زمین را فرا گرفته و برای پرهیزکاران فراهم است.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روایات اسلامی به خوبی ویژگی‌های متقینی که بهشت برایشان فراهم است و باید به سرعت به سمت آن حرکت کنند را تشریح می‌کند، اظهار کرد: متقین کسانی هستند که امکانات خود را علاوه‌ بر دوران گشایش، در سخت‌ترین شرایط در راه خدا انفاق می‌کنند زیرا انفاق مقدمه حضور سرافرازانه در میدان‌های سخت آزمون‌های الهی است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت فراهم شدن برای رویارویی با معرکه‎‌های سخت بیان کرد: وقتی انسان وارد میدان انفاق و دستگیری از دیگران می‌شود، برخوردهای متفاوتی را می‌چشد. انسان‌هایی که وارد میدان انفاق می‌شوند، اهل کظم غیظ هستند، اینان بعد از کظم غیظ و رهایی از نفس، خود را وارد میدان احسان الهی می‌کند.

میرباقری در پایان گفت: آن‌هایی که با انجام کار زشت به خود ظلم می‌کنند، با یاد خدا برای گناهانشان استغفار و اصرار بر کار ناپسند را ترک می‌کنند، در این صورت ذات اقدس الهی ایشان را مشمول مغفرت و رحمت الهی می‌سازد.

انتهای پیام
captcha