حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامت، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که شامگاه 27 تیرماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، درک ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان را موهبتی الهی دانست و اظهار کرد: زمان‌های مختلف آداب و مناسک متفاوتی دارند و ثواب انجام عبادات در آن زمان بسیار زیاد می‌شود. در محرم‌الحرام مناسک خاصی وجود دارد که انسان با تمسک به این اعمال و اوقات فضیلت می‌تواند به خداوند متعال نزدیک‌تر شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر، مراقبت و دقت بر اعمال در محرم‌الحرام را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند:«اگر کسی فرزند صالحی از خداوند متعال می‌خواهد، در روز نخست ماه محرم روزه‌ بگیرد و از خداوند بخواهد تا فرزند صالحی برایش اعطا کند.»

وی با بیان اینکه اگر انسان بر چیزی گریه‌اش گرفت، به یاد مصیبت سیدالشهدا(ع) گریه کند، بیان کرد: مصیبت سیدالشهدا(ع) مصیبتی با عظمتی است که بر تمام سماواتی‌ها عظمت دارد و گریه بر این مصیبت بزرگ تصریح شده است. مصیبت حسین(ع) قلب رسول‌الله(ص) را که عرش الهی است، به لرزه در می‌آورد.

میرباقری با بیان اینکه پیامبر اعظم(ص) بارها به یاد مصیبتی که بر سیدالشهدا(ع) روی داد، گریه نمودند، اظهار کرد: مصیبت اباعبدالله‌الحسین(ع) آنقدر بزرگ است که خداوند متعال این مصیبت عظمی را برای انبیای الهی نقل کرده و ایشان را با نهضت عاشورا آشنا نمودند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) ثواب اعظم مصائب را از خداوند متعال درخواست نمود، ذات اقدس الهی روضه قتلگاه را برای حضرت ابراهیم(ع) نمایان ساخته و ایشان را با اعظم ابتلائات و ثواب آن آشنا کردند.

وی افزود: بزرگترین ثواب این مصیبت اعظم این است که خداوند متعال به‌خاطر این مصیبت، ولایت و امامت را در ذریه سیدالشهدا(ع) قرار دادند و ثواب اعظم ابتلائات این است که امام زمان(عج) در ذریه اباعبدالله(ع) است و به دست این ذریه سیدالشهدا(ع) کار ۱۲۴ هزار پیامبر به نتیجه می‌رسد. این اتفاق عظیم مزد اعظم مصائب رسول‌الله(ص) و فرزند ایشان است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اهمیت توجه به عظمت واقعه عاشورا ادامه داد: امام سجاد(ع) گریه‌های طولانی در مصیبت سیدالشهدا(ع) داشتند. گریه بر سیدالشهدا(ع) جزء اعظم عباداتی است که یاد ولی خدا را زنده نگه داشته و امت متوجه ولی خدا می‌شوند همچنین گریه بر سید‌الشهدا(ع) بکائی است که خداوند متعال آن را دوست می‌دارد و آثار و برکاتی را مترتب انسان می‌سازد.

وی تصریح کرد: همانطور که طفل‌های صغیر و کوچک که مشغول بازی خود هستند، وقتی مصیب‌های سنگینی بر خانواده ایجاد می‌شود را درک نمی‌کنند، برای درک بزرگی حادثه عاشورا نیز باید بزرگ شویم؛ گریه بر امام حسین(ع) کار بزرگان و نعمت و موهبتی است که انسان را در مسیر بزرگ شدن و امت را در مسیر اصلاح و از بین رفتن فساد قرار می‌دهد.

میرباقری با اشاره به اینکه بکاء صبح و شب بر سیدالشهدا(ع) امت را به ظهور نزدیک می‌سازد، یادآور شد: گریه بر سیدالشهدا(ع) مصیبت بزرگی است که خدا آن را دوست دارد که لطافت روح و تهذیب نفس می‌آورد و امت رسول‌الله(ص) را اصلاح و در مسیر درک ظهور آخرین ذخیره الهی قرار می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه اگر در گریه بر امام حسین(ع) اشک از صورت انسان جاری شود، خداوند متعال همه گناهان بزرگ و کوچک انسان را می‌آمرزد، اظهار کرد: گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن و دندان طمع گناه را کشیدن راحت‌تر از توبه کردن است؛ گریه بر سیدالشهدا(ع) آثار توبه کامل را داشته طهارت نفس ایجاد و تمام گناهان انسان را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه بکاء بر اهل بیت(ع) به‌ویژه سید‌الشهدا(ع) حیات طیبه است که قلب انسان را در روز مرگ قلب‌ها زنده نگه می‌دارد، یادآور شد: انسان با توجه به سیدالشهدا(ع) حیات قلب و طهارت نفس پیدا می‌کند، اگر انسان به دنبال هر خطا یک بکاء داشته باشد، همیشه سرپا، زنده‌دل و توجه به عبادات پیدا می‌کند. نماز چشمه جوشان رهایی نفس از پلیدی آلودگی‌هایی است که انسان را گرفتار می‌سازد.

میرباقری با اشاره به اینکه انسان تا پاک نشود نمی‌تواند راه خدا را طی کند، گفت: بکاء بر سیدالشهدا(ع) همچون نماز چشمه جوشانی است که انسان را مطهر و در مسیر تجلی حیات قلب قرار می‌دهد.