نقد رمان «دیدار در تاریکی» در حوزه هنری قم
کد خبر: 4152979
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

نقد رمان «دیدار در تاریکی» در حوزه هنری قم

رمان «دیدار در تاریکی،‌ بازگشت نوسا» با حضور نویسنده کتاب و منتقدی ادبی در حوزه هنری قم معرفی، بررسی و نقد شد.

نقد رمان «دیدار در تاریکی» در حوزه هنری قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، رمان «دیدار در تاریکی،‌ بازگشت نوسا» با حضور محمدعلی حمصیان نویسنده و محمدرضا بازدار، منتقد ادبی در حوزه هنری قم معرفی، بررسی و نقد شد.

در ابتدای این نشست که در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد، رویا حسینی مجری کارشناس، به معرفی رمان پرداخت و گفت: این رمان در ژانر فانتزی کار شده و دنیایی بدون نعمت‌های روزمره زندگی انسانی را ترسیم کرده است. دختری هفده ساله، به نام نواسا، چشم باز می‌کند و خود را در سرزمین قهوه‌ای می‌یابد. جایی که زمین پوشیده از علف‌زارهای قهوه‌ایست و آسمانش همیشه ابرهای متراکم و تیره دارند. انسان‌های این سرزمین از گونه‌های مختلفی هستند: شدج‌ها، شبث‌ها، شزن‌ها، دساها.

در ادامه محمدعلی حمصیان درباره‌ رمانش گفت: در مباحث کلامی خلقت احسن، نظریه‌های تکامل تصادفی، به ایده‌ داستانی خود رسیدم و در مضمون این اثر بی‌نظمی‌هایی که نظریه‌ تکامل می‌توانست ایجاد کند را به تصویر کشدم. دنیای قهوه‌ای جاییست که انسان‌ها در بهترین حالت خلقت خود نیستند و نقص‌هایی دارند که بر اثر تکامل تدریجی و تصادفی بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: بنابراین در داستان جهانی خلق شده که برگرفته از نماد یا اسطوره‌ خاصی نیست و منحصر به این رمان است. اسامی و اشعار داستان هم تماما منحصر به همین داستان هستند. رمان «دیدار با تاریکی»، یک مجموعه چند جلدی خواهد بود و جلد‌های بعدی آن در آینده کار خواهد شد.

در بخش نقد اثر نیز، محمدرضا بازدار گفت: اثر ارزشمندی نوشته شده که می‌تواند در قفسه‌ی کتاب نوجوان مذهبی ما جای گیرد. رمان ریتم و ضرب‌آهنگ خوبی دارد و داستان شیرینی را بیان می‌کند. برخی از منطق‌های جهان قهوه‌ای، مخاطب ریزبین را به چالش کشیده و برای او ایجاد سوال می‌کند. جهان قهوه‌ای برای نسل نوجوان بسیار تیره و تاریک است و می‌توانست با ملایمت بیشتری روایت شود.

رمان «دیدار با تاریکی»، یک مجموعه چند جلدی خواهد شد و نویسنده‌ اثر قصد دارد که جلد‌های بعدی آن را کار کند.

یادآور می‌شود، نشست عصرانه‌ داستان  توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم هر ماه برنامه‌ای تدارک می‌بیند که در هر نوبت به یکی از رمان‌های نوشته شده توسط نویسندگان شهر قم می‌پردازد.  

انتهای پیام
captcha