حمید عباسی، کارآفرین و پیشران طرح توانمندسازی خانوارها مبتنی بر توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی استان قم در گفتوگو با ایکنا از قم بیان کرد: از 15 سالگی به پیشنهاد یکی از خویشاوندان وارد عرصه تولید کفش شدم؛ در آن سالها وقتی از مدرسه به منزل میرسیدم به کارگاه رفته و مشغول به کار میشدم که در چند سال اخیر در عرصه طراحی کفش ورود پیدا کردم و اکنون در حوزه تولید کفش و صندلهای بزرگسال مشغول به فعالیت هستم.
وی با بیان اینکه حدود 30 سال در این عرصه فعالیت کردم، افزود: در آغاز کارم با موانع مختلفی مواجه شدم؛ همانگونه که میدانید صنایع دستی ایران علیرغم منحصر بهفرد بودن در جهان و عشق و دلدادگی هنرمندانش در ساختن و پرداختن آثار شگفتانگیز در برابر مشكلات و موانع امروز به ستوه درآمده است و معضلات فراروی فعالان این صنعت مهم بهویژه در صنعت کفش بسیار است.
عباسی ادامه داد: بالا بودن قیمت مواد اولیه، وجود كالاهای مشابه خارجی، تولید صنایع بیكیفیت، آشنا نبودن به بازارهای هدف و تبلیغات ضعیف برای صنایع دستی در خارج، وجود قوانین دستوپاگیر بانكی و گمركی، باندهای مافیایی، قرار گرفتن برخی از رشتههای صنایع دستی در سایر صنوف و اعمال نشدن مدیریت واحد در این صنعت، جزیرهای عمل كردن دستگاهها و پی نبردن به ظرفیتهای فراوان اشتغالزایی و ارزآوری از سوی قانونگذاران از مشکلات این حوزه است.
وی با بیان اینکه در گذشته، کارآفرینی و راهاندازی کارگاه تولیدی نیازمند سرمایه کلان نبود، تصریح کرد: در جامعه امروز و با توجه به وضعیت تورم و گرانی، اگر یک جوان بخواهد وارد بازار تولیدی شود، بدون شک به حمایتهای مالی برای تأمین سرمایه اولیه نیاز دارد و کار برای او دشوار شده است.
این کارآفرین صنعت کفش با اشاره به اینکه فعالیت خود را در این عرصه با 800 هزار تومان آغاز کرده است، اظهار کرد: اگرچه راهاندازی یک تولیدی مشکلاتی دارد، اما در همین شرایط هم میتوان با تولید اندک کار را آغاز کرد؛ برای مثال یک جوان تازهکار در ابتدای راهاندازی تولیدی کفش میتواند کار خود را با روزانه تولید 12 جفت کفش آغاز کند.
وی با بیان اینکه لازمه کارآفرینی کسب مهارت توأم با تجربه عملی است، ادامه داد: یک جوان تازهکار پس از راهاندازی هر کسبوکاری باید در ابتدا مهارتهای لازم را بهدست آورد و سپس میتواند در یک سازمان بزرگ کار کند تا تجربه سیستم کاری، نحوه ایجاد نظم میان بخشهای مختلف و روالهای کاری را آموزش ببیند.
عباسی گفت: با پنج نیروی کاری وارد عرصه تولیدی کفش شدم و سپس شرکت تولیدی کفش «ننه خانم» را به ثبت رساندم و هماکنون حدود 30 نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در مجموعه ما مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: استان قم را بیشتر به کفشهای ماشینی میشناسند، به همین خاطر بسیاری از بنکداران کشور این عرصه از تولیدیهای چهره و سرشناس کفش در استان قم بیاطلاع بودند و بسیاری از تولیدیهای استان قم را که به تهران ارسال میشد، به نام تولیدی استان قم به فروش نمیرسید، اما در چند ماه اخیر و با حضور در کلاسهای مهارتافزایی، برندسازی و تشکیل اعضای شبکه وضعیت نسبتا بهتری برای تولیدی «ننه خانم» فراهم شده است، اما هنوز تا رسیدن به هدف ایدهآل خود در زمینه کسب شهرت و موفقیت در بازار فروش و بازاریابی فاصله داریم.
پیشران طرح توانمندسازی خانوارها مبتنی بر توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی استان قم تصریح کرد: شناسایی و معرفی تولیدکنندههای باسابقه در استان قم اما ناشناخته و گمنام باید یکی از اولویتهای طرح توانمندسازی خانوار مبتنی بر توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی باشد که تولیدکنندههای استان بتوانند با برند خودشان به فعالیت ادامه بدهند.
وی ادامه داد: در عرصه تولیدی و صنایع دستی استانهای مختلف بهویژه در استان قم، بیشترین سود نصیب واسطه بازار فروش میشود و تولیدکننده به علت ناشناخته ماندن در این عرصه، سود شایسته و درخور شأن تولیدی ندارد. ما توانایی آن را داریم که تولیدی خود را گسترش بدهیم و در عرصه برندسازی بهعنوان یکی از تولیدیهای استان قم در کشور حضور جدیتر و پررنگتر داشته باشیم، اما این امر نیازمند حمایتهای نهادهای ذیربط در عرصه مادی، آموزشی و مهارتافزایی به تولیدیهای استانی است.
یادآور میشود، طرح توانمندسازی خانوارها مبتنی بر توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی استان قم به کارفرمایی شرکت بازرگانی توسعه تجارت زرفام کیش وابسته به بنیاد علوی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی بهطور آزمایشی در برخی استانهای کشور اجرا میشود که استان قم نیز از این دسته است.
انتهای پیام