لزوم تعریف نگاشته‌های سیاستی ناظر به مسائل جامعه در کتب پژوهشی
کد خبر: 4105500
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

لزوم تعریف نگاشته‌های سیاستی ناظر به مسائل جامعه در کتب پژوهشی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بسته‌های سیاستی پژوهش نباید در حد کتاب باقی بماند بلکه باید ناظر به مسائل روز جامعه باشد، گفت: نگاشته سیاستی باید به کتب پژوهش اضافه شود و هر محققی در پایان کتاب خود توضیحی در خصوص اینکه این پژوهش در زمینه تحقیقات بنیادی قابل بهره‌گیری است یا در زمینه پژوهش‌های کاربردی و نیاز روز جامعه، نتیجه‌گیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در نشست خبری که امروز 17 آذرماه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: معاونت پژوهش عرصه سیاست‌گذاری امر پژوهش، ساماندهی و هدایتگری جریان کلان پژوهش در کشور و سیاست‌گذار امر پژوهش در حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه در شورای هماهنگی معاونان پژوهشی که سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان با توافق این شورا به تصویب می‌رسد، ادامه داد: در شورای هماهنگی نشریات علمی حوزه که مدیر مسئول و سردبیران نشریات حوزه حضور دارند و در کنار این دو شورا، شورای تخصصی پژوهش نیز فعال است که تمام آیین نامه‌های کلیدی به این شورا ارجاع داده می‌شود.

مقیمی گفت: دغدغه امروز حوز‌های علمیه این است که حوزه باید بروز و پاسخگو باشد و برای ساماندهی این امر دبیرخانه حمایت و جهت‌دهی به پژوهش‌های مورد نیاز جامعه از سال گذشته فعال شد.

وی افزود:  تنظیم نظام مسائل پژوهشی مرتبط با نیازهای جامعه، تدوین بسته‌ای برای تعیین اولویت‌ها و افزایش گستره اثرگذاری تولیدات پژوهشی حوزه از برنامه‌های راهبردی ما بوده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: پژوهش‌های کاربردی یا راهبردی باید حل مسئله جامعه و یا دستگاه‌ها را به دنبال داشته باشد و در همین راستا بسته اولویت‌های پژوهشی و کتابچه آن تا کنون دوبار از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه منتشر شده است.

مقیمی اضافه کرد: با وجود اینکه پژوهش حول موضوعات مربوط به علوم بنیادین لازم بوده و هست، اما در زمینه پاسخگویی به مسائل جامعه و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی هم نیازهایی جدی داریم؛ طبیعی است که پاسخ‌های اسلامی در مسائل روز جامعه از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اندیشی مدیر حوزه‌های علمیه با مدیران پژوهشی مراکز مختلف به زودی برگزار می‌شود، اضافه کرد: آموزش و ترویج پژوهش و آموزش مهارت‌های عمومی و تخصصی پژوهش نیز در حوزه‌های علمیه در حال اجرا است.

مقیمی اضافه کرد: با مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه برنامه‌ای برای مهارت‌های عمومی پژوهش به طلاب داریم تا طلاب با امر نگارش و قلم زدن آشنا شوند و در سطوح بالاتر، امر پژوهش با نگارش پایان نامه تقویت می‌شود‌.

وی بیان کرد: میانگین تولید سالانه آثار قلمی طلاب جوان بیش از ۱۵هزار اثر بود و می‌توان گفت امر پژوهش  در حوزه‌های علمیه نهادینه شده است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ برای احیای سنت‌های پژوهشی حوزه و رابطه استاد شاگردی که این انس در تهذیب، آموزش و پژوهش طلاب مؤثر است، نیز اقداماتی انجام شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز کرد: کانون‌های علمی طلاب راه‌اندازی شده است و بیش از هزار کانون علمی طلاب در حوزه‌های علمی مختلف با محوریت یک استاد و چند طلبه، در حال فعالیت هستند.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه بیان کرد: غنی سازی و حمایت از کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش است و ۳۰۰ کتابخانه مراکز واحد آموزشی حوزوی با نرم افزار فرا کاوش به هم مرتبط هستند تا پژوهشگران از این کتب بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه حمایت از طلاب و پژوهشگران آزاد برای سوق دهی به سمت پاسخ گویی مسائل نظام بنیز مشغول فعالیت است، ادامه داد: در عین حال صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از پژوهش‌های محققان حمایت می‌کند که با همکاری و پیگری گروه معارف این صندوق، آیین‌نامه گروه معارف سطوح گذاری شد و هم اکنون طلاب آثار خویش را جهت جلب حمایت در این سامانه بارگذاری کرده و می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مقیمی گفت: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با احصای نشریات حوزه دین و نمایه کردن این نشریات و معرفی مقالات و نویسندگان، به تحقیق و پایان‌نامه‌ها کمک شایانی می‌کند که امیدواریم بتوانیم این نمایه‌ها را به زبان غیرفارسی ترجمه کنیم.

وی یکی از مشکلات جدی در امر پژوهش را ایجاد انگیزه و شور و وجد لازم در محققان و طلاب دانست و گفت: در همین راستا مسابقه ایده پردازی برای ارتقا این انگیزه انجام شده است

مقیمی بیان کرد: آموزشِ پژوهش محور باید در حوزه‌های علمیه نهادینه شود و روح جست‌وجو و پژوهش در طلبه‌ها دمیده شود، در همین راستا مسابقه ایده‌پردازی برای آموزش پژوهش محور به صورت مسابقه انجام شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بسته‌های سیاسی پژوهش نباید در حد کتاب باقی بماند، گفت: نگاشته سیاستی باید به کتب پژوهش اضافه شود و هر محققی در پایان کتاب خود توضیحی در خصوص اینکه این پژوهش در زمینه تحقیقات بنیادی قابل بهره گیری است یا در زمینه پژوهش‌های کاربردی و نیاز روز جامعه، نتیجه‌گیری کند.

وی ادامه داد: هنوز با نقطه مطلوب اجرایی شدن پژوهش‌های مختلف در عرصه اجتماع فاصله داریم، اما حوزه علمیه در این زمینه گام‌های جدی برداشته است و پژوهشگران و اساتید حوزه علمیه در کمیسیون‌های مختلف تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشگران حوزه علمیه حضور دارد و پژوهش‌های خود را برای رفع مسائل و معضلات جامعه ارائه می‌دهند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: «حوزه، پژوهش، جنگ‌شناختی و جهاد تبیین» شعار کلی هفته پژوهش حوز‌های علمیه است که همه مراکز علمی و نهادهای دغدغه‌مند باید جهاد تبیین را مورد توجه جدی قرار دهند.

مقیمی با اشاره به شعار روزهای هفته پژوهش بیان کرد: «جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه» شعار شنبه 19 آذرماه؛ «پژوهش، زن، خانواده و جهاد تبیین» شعار روز یکشنبه 20 آذرماه؛ «پژوهش و علوم شناختی با رویکرد اسلامی» شعار دوشنبه 21 آذرماه؛ «حوزه و جهاد تبیین، زمینه‌ساز تمدن اسلامی» شعار سه‌شنبه 22 آذرماه؛ «پژوهش، ابزار و عرصه‌های جنگ‌شناختی و آسیب‌های اجتماعی آن» شعار روز چهارشنبه 23 آذرماه و «دانشمندان و پژوهشگران، پیشران پژوهش و جهاد تبیین» نیز شعار پنج‌شنبه 24 آذرماه است.

انتهای پیام
captcha