اهل تفاخر در مسیر هدایت قرار نمی‌گیرند
کد خبر: 4099420
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام فرحزاد:

اهل تفاخر در مسیر هدایت قرار نمی‌گیرند

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: کسانی که اهل چشم و هم‌چشمی و اهل تجمل‌گرایی باشند، رفتارشان همانند قارون است و سرنوشتی همانند او خواهند داشت، چراکه اهل تفاخر هیچ‌گاه نمی‌توانند در مسیر هدایت قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه شب گذشته، 22 آبان‌ماه در مراسم سخنرانی حرم بانوی کرامت اظهار کرد: فروتنی و تواضع از شاخصه‌های انسان مؤمن است، چراکه طبق روایت اگر انسان دچار غرور و کبر شود هلاک خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ورود به بهشت برای متکبران ممنوع است و کسانی می‌توانند به خداوند نزدیک شوند که اهل تواضع باشند، ادامه داد: وقتی ثروت انسان بیشتر و دلبستگی به آن ایجاد شود دیگر انفاق برای صاحب اموال سخت می‌شود.

کارشناس مذهبی آستان‌ مقدس حضرت‌ معصومه(س) افزود: طبق روایات کسانی که اهل بخل هستند و از اموال خود انفاق نمی‌کنند از رحمت خداوند دور هستند و مورد لعن واقع می‌شوند.

وی افزود: عده‌ای فقط به‌دنبال جمع مال هستند، در حالی که اهل کار خیر نیستند و حتی نمی‌توانند اموال خود را محاسبه کنند؛ امثال قارون که در تاریخ به داشتن اموال کثیر مشهورند، نمونه بارز افرادی هستند که با انباشت ثروت به‌دنبال فرار از انفاق و صدقه بود.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه پول‌پرستی قارون به جایی رسید که برای نگه داشتن ثروت خود به زنی پول داد که به حضرت موسی(ع) تهمت بزند، گفت: انسان بخیل هیچ‌گاه به سمت بهشت نخواهد رفت، چراکه افراد بخیل مورد لعن واقع شده‌اند.

استاد حوزه‌علمیه اظهار کرد: سرانجام قارون به جایی رسید که با تمام ثروتش در زمین فرورفت و خداوند در قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید عاقبت برای متقین است و کسانی می‌توانند داخل بهشت شوند که اراده بزرگی و برتری در دنیا نداشته باشند.

وی ادامه داد: کسانی که اهل چشم و هم‌چشمی و اهل تجمل‌گرایی باشند رفتارشان همانند قارون است و سرنوشتی همانند او خواهند داشت، چراکه اهل تفاخر هیچ‌گاه نمی‌توانند در مسیر هدایت قرار بگیرند.

فرحزاد با اشاره به اینکه داشتن زیبایی و لباس زیبا هیچ ایرادی ندارد بلکه به رخ کشیدن و تفاخر کاری عبث و غیراخلاقی است، اظهار کرد: عده‌ای حتی در عبادت خود دچار تکبر می‌شوند و خود را انسان مؤمنی به‌حساب می‌آورند که این‌گونه افراد هم باید دقت کنند اگر ذره‌ای در خود احساس برتری کنند و نیت خود را آلوده کنند دچار آسیب خواهند شد.

وی یادآور شد: طبق روایت یک لحظه شکسته نفسی از عبادت صد هزار سال بالاتر است، چراکه عده‌ای در خلوت خود را بالاترین انسان می‌دانند و دچار غرور می‌شوند.

انتهای پیام
captcha