حیات عبادی امام عسکری(ع) در شرایط سخت زندان بی‌نظیر است
کد خبر: 4089543
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

حیات عبادی امام عسکری(ع) در شرایط سخت زندان بی‌نظیر است

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: حیات عبادی امام حسن عسکر(ع)ر نوع خود بی‌نظیر است به همین خاطر با تمام سختی‌هایی که در زندان وجود داشت اما عملکرد عبادی حضرت باعث شد که حتی زندان‌بانان حضرت نیز متحول شوند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه 11مهرماه بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار کرد: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) با اینکه اوج محاصره دشمن بود اما در عین حال دوران امامت حضرت، اوج عظمت شیعه بود.

وی افزود: امام حسن عسکری در منطقه نظامی زندگی می‌کردند و اکثرا حضرت در حبس بودند و عمر زیادی هم نداشتند و در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروزه کتاب‌هایی به نام مستدرک یا مسند که روایات ائمه جمع آوری شده، موجود است که بیشترین روایات مربوط به امام صادق(ع) با حدود ۳۸ هزار حدیث است و کمترین تعداد روایات مربوط به امام حسن عسکری(ع) است با حدود ۵۰۰ حدیث، که نشان‌دهنده محاصره سخت امام است.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: اصحاب خاص امام حسن عسکری(ع) در قالب  پوشش‌هایی نمایندگی حضرت را انجام می‌دادند و به صورت علنی نمی‌توانستند فعالیت کنند.

وی افزود: حضرت هفته‌ای دوبار باید در دارالخلافه خلیفه عباسی اعلام حضور می‌کردند و حکومت سخت‌گیری‌های زیادی نسبت به این مسئله داشتند.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: گاهی یاران حضرت از راه‌های دور می‌آمدند برای اینکه خدمت حضرت برسند و امکان ملاقات در منزل و… نبود به همین خاطر یاران حضرت در مسیر اعلام حضور در دارالاخلافه موفق به دیدار مخفیانه امام حسن عسکری(ع) می‌شدند.

وی افزود: دستگیری بسیاری از یاران و اصحاب حضرت نیز دلیل دیگری بر محاصره شدید و سختی دوران امامت حضرت است؛ حیات عبادی امام حسن عسکری(ع) نیز در نوع خود بی‌نظیر است به همین خاطر با تمام سختی‌هایی که در زندان وجود داشت اما عملکرد عبادی حضرت باعث شد که حتی زندان‌بانان حضرت نیز متحول شوند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: شب‌های بلند پاییز و زمستان به خاطر طولانی بودن بر اساس روایات بهار مومنان است و مومن می‌تواند با برنامه‌ریزی درست عبادت کافی داشته باشد.

وی تاکید کرد: امام حسن عسکری(ع) در همین فضای سخت محاصره حدود ۲۰۰ شاگرد داشتند که اسامی آن‌ها در کتب رجالی ذکر شده است که نشان‌دهنده حیات پربار علمی حضرت است.

انتهای پیام
captcha