تولید فناوری محور ویژه «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی» است
کد خبر: 4067183
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

تولید فناوری محور ویژه «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی» است

دبیر دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی گفت: محور ویژه در این دوسالانه حمایت از ایده‌های پژوهشی علوم انسانی در رویکرد اسلامی است که منجر به تولید فناوری می‌شود.

مجید کافی، دبیر دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مجید کافی، دبیر دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: مصوبه‌ای توسط هیئت امنای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصویب شد که دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی برگزار شود که سال ۱۳۹۹ مصوبه آن از هیئت امنا گرفته و برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد.

وی در خصوص اهداف این دوسالانه افزود: ارتقا و تقویت نقش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه راهبری مطالعات علوم انسانی با رویکرد اسلامی، تقویت بنیه علمی پژوهشگاه در زمینه علوم انسانی با رویکرد علوم اسلامی با شناسایی نخبگان، صاحب‌نظران و ایده‌پردازان در داخل و خارج از ایران از جمله اهداف این دوسالانه است.

دبیر دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی گفت: شبکه‌سازی بین صاحب‌نظران هدف دیگری است تا پس از شناسایی در عرصه ملی و بین‌المللی بتوانیم بانکی از صاحب‌نظران داشته باشیم و شبکه‌ای بسازیم که با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه از دیگر اهداف، فرهنگ‌سازی در زمینه علوم انسانی با رویکرد اسلامی است تا منشأ ایده‌های مختلف در این زمینه شود، افزود: حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در سطح حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و نقد آثاری که در علوم انسانی در زمینه علوم اسلامی وجود دارد چه آثار پژوهشگاه و آثار دیگر پژوهشگران و همچنین حمایت از اندیشمندان و آثار آن‌ها از دیگر اهداف است.

کافی گفت: در اولین دوره این رویداد که در سال  ۱۴۰۱ برگزار می‌شود کتاب‌های منتشر شده از فروردین سال ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ پذیرفته می‌شود؛ همچنین طرح‌های پژوهشی آماده انتشار را نیز شامل می‌شود، یعنی چنانچه فردی کتابی نوشته یا تحقیق انجام داده که آماده چاپ است در فراخوان ارزیابی می‌شود و چنانچه حد نصاب پذیرش را به‌دست آورد، قرارداد چاپ بسته می‌شود.

دبیر دوسالانه علوم انسانی با رویکرد اسلامی ادامه داد: همچنین طرح‌نامه‌های پژوهشی را شامل می‌شود یعنی زمانی‌ که محققی طرح‌نامه‌ای دارد که اجرا نشده چنانچه با آن‌ها قرارداد منعقد شود پس از ارزیابی خروجی کار به چاپ می‌رسد.

وی بیان کرد: محور ویژه در این رویکرد حمایت از ایده‌های پژوهشی علوم انسانی در رویکرد اسلامی است که منجر به تولید فناوری می‌شود. از آنجایی که نخستین دوره دوسالانه را پیش رو داریم و زیرساخت‌های آن هنوز به‌طور کامل فراهم نشده است برای آثار بین‌المللی که به زبان غیرفارسی است فراخوان داده نشده است، همچنین پایان‌نامه‌های سطح سه حوزه و رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد دانشگاهی نیز در فراخوان امسال نیستند.

کافی با بیان اینکه امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می‌شود، افزود: این رشته‌ها شامل خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، ارتباطات، آینده‌پژوهی، حقوق و فقه اجتماعی با رویکرد اسلامی می‌شود.

وی بیان کرد: منظور از علوم انسانی با رویکرد اسلامی محورهایی شامل مقایسه دیدگاه‌های اسلامی با دیدگاه‌های غیر اسلامی، استنباط موضوعات علوم انسانی از منابع اسلامی، بازسازی و ارتقای روش و روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی، نقد و بررسی(پژوهش انتقادی)، تولید علمی با یکی از روش‌های علوم اسلامی، استخراج اندیشه اندیشمندان مسلمان و پاسخ به شبهات با تأکید بر منابع دینی می‌شود.

انتهای پیام
captcha