نقش علوم میان‌رشته‌ای در بسط و گسترش علوم کاربردی
کد خبر: 4038640
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

نقش علوم میان‌رشته‌ای در بسط و گسترش علوم کاربردی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ورود معنویت، الهیات، فلسفه، منطق، تاریخ، روانشناسی به علوم پایه و علم پزشکی ضروری است، گفت: نقش علوم میان‌رشته‌ای را در بسط و گسترش علوم کاربردی نمی‌توان نادیده گرفت.

علوم میان‌رشته‌ای باعث افزایش کارایی علوم کاربردی می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم افتتاحیه ششمین حوزه علوم میان‌رشته‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم که پنجم اسفندماه در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه برای حضور ملموس علوم پایه در زندگی بشری توسعه مباحث میان رشته‌ای ضروری است، اظهار کرد: در گذشته اغلب رشته‌ها تک تخصصی بود و رشته‌های علوم انسانی در سایر رشته‌ها نافذ نبود اما امروزه اندیشمندان دریافتند مسائل بشری را نمی‌توان با رشته‌های تک تخصصی حل کرد و علوم میان‌رشته‌ای مطرح شد. 

وی ادامه داد: در کشور ما هم پس از انقلاب، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز علمی مربوطه بحث‌های میان‌رشته‌ای برای کمک به حل مسائل پیچیده طراحی و ایجاد شد.

مصری افزود: اخلاق یکی از موضوعات میان‌رشته‌ای مهمی است که در همه علوم باید در نظر گرفته شود و طب با توجه به این که با سلامت جسم انسان در ارتباط است از این قاعده مستثنی نیست از قبیل سود رسانی، عدم ضرر رسانی، اجرای عدالت، رفتار منصفانه و از این قبیل مسائل در علم پزشکی به کمک می‌آید تا خدمت‌رسانی با جنبه‌های فطری بشر منطبق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر لزوم ورود علوم انسانی در علوم پزشکی، ابراز کرد: برای تولید و توسعه دانش بشری، ورود معنویت، الهیات، فلسفه، منطق، تاریخ، روانشناسی به علوم پایه و علم پزشکی ضروری است بنابراین نقش علوم میان‌رشته‌ای را در بسط و گسترش علوم کاربردی نمی‌توان نادیده گرفت زیرا باعث افزایش کارایی این علوم می‌شود.

مصری در پایان یادآور شد: علوم انسانی باعث جهت‌دهی به جامعه می‌شود و مسیر و مقصد حرکت جامعه را مشخص می‌کند اما علوم پایه نقش پشتوانه دارد که به کمک علوم انسانی می‌تواند در زندگی کاربردی شوند؛ امروزه مراکز علمی در کنار تولید علم، باید بتوانند مسائل مربوط به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی را با شرایط روز تطبیق بدهند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشند.

انتهای پیام
captcha