به گزارش ایکنا از قم، اختتامیه دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیتالاحزان شب گذشته، 2 شهریورماه در سالن امام خامنهای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری، معاون تهذیب حوزههای علمیه کشور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی در مورد قرآن کریم اول توصیه به تلاوت و دوم توصیه به تدبر در آیات کردهاند.
وی با اشاره به آثار تلاوت و تدبر در قرآن کریم، عنوان کرد: تلاوت قرآن کریم دستگاه مفهومی یکپارچه قرآن را به ما منتقل میکند و یک تصویر کامل از مجموع قرآن به ما میدهد و تدبر در قرآن به آن تصویر یکپارچه عمق میدهد و انسان به لایههای عمیقتر معارف قرآنی دست پیدا میکند و هیچکدام از این دو جای دیگری را نمیگیرد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه با بیان اینکه ما باید هم برای تلاوت و هم برای تدبر در قران کریم برنامه داشته باشیم، افزود: حفظ قرآن کریم بهانهای برای تلاوت و در شخصیت انسان نیز اثرگذار است و سبب انس با قران کریم میشود و بهانهای برای تدبر در قرآن است؛ بسیار اتفاق افتاده که یک آیه از قرآن ذهن انسان را درگیر کرده و خداوند به واسطه آن آیه با انسان ارتباط برقرار میکند و به خداشناسی بیشتر انسان کمک میکند.
وی تصریح کرد: حفظ قرآن ممکن است موضوعیت نداشته باشد اما برای عمل به دستوراتی که خود قرآن به ما داده است بسیار طریقت دارد که از جمله آنها دستورات قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر در قرآن است و حفظ قرآن بهترین بستر برای عمل به این دستورات خداوند است.
عالمزاده نوری با بیان اینکه حشر و نشر با قرآن باعث میشود که انسان خلق قرآنی پیدا کند، گفت: اگر خلق قرآنی برای حافظان قرآن ایجاد نشود خداوند در آیه ۵ سوره جمعه هشدار سنگینی داده که مانند حیواناتی هستند که باری را حمل میکنند و از آن هیچ بهرهای نمیبرند و سرنوشت بسیار بدی است.
وی با تأکید بر اینکه خداوند دستور داده که حق تلاوت قرآن را به جا بیاوریم، گفت: امام صادق(ع) فرمودند مراد از حق تلاوت قرآن این است که انسان آیات قران را به ترتیل تلاوت کند، تفقه و فهم عمیق در آیات داشته باشد، به احکامی که در قرآن آمده عمل کند، به وعدههای خداوند در قرآن امید داشته و نسبت به هشدارها و تهدیدهای قرآن ترسان باشد، از داستانهای قرآن عبرت بگیرد و اوامر و نهیهای قرآن را بپذیرد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه ادامه داد: حضرت سپس فرمودند حق تلاوت این نیست که فقط آیات قرآن را حفظ کنید و ظواهر را یاد بگیرید، زیرا کسانی هستند که حروف قرآن را حفظ کردند ولی حدود قرآن را ضایع کردند بلکه حق تلاوت این است که آیات را با تدبر بخوانید و به احکام قرآن عمل کنید، زیرا خدا این کتاب مبارک را برای تدبر در دین فرستاده است.
وی در پایان یادآور شد: برای اینکه ما به تدبر در قرآن دست پیدا کنیم بیشک حفظ قرآن راه و بستر فوقالعادهای است و یکی از نکات مهم حافظان قرآن که با تجربه اثبات شده، این است که در درس هم موفقیت دارند و این به نورانیت، قداست و توفیقات الهی باز میگردد.
انتهای پیام