آیت‌الله مشکینی حیات پربار خود را صرف ترویج دین و نشر معارف اسلامی کرد
کد خبر: 3518447
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
استاندار قم:

آیت‌الله مشکینی حیات پربار خود را صرف ترویج دین و نشر معارف اسلامی کرد

گروه سیاسی: استاندار قم در پیامی به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی امام جمعه فقید شهر قم و رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آن عالم فرهیخته و مفسر برجسته قرآن کریم، سراسر حیات پربار خود را صرف ترویج دین و نشر معارف اسلامی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، در این پیام آمده است:
آیت الله مشکینی به عنوان مجاهدی عظیم و از پیشگامان نهضت بزرگ اسلامی، تا آخرین لحظه های عمر خود ذره ای از خدمت صادقانه و دلسوزانه به نظام و انقلاب اسلامی عقب ننشست و بدون شک هرگز از خاطره ها فراموش نخواهد شد.
غم فراق رحلت عالم جلیل القدر و معلم بزرگ اخلاق مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر مشکینی (ره)، اندوه جانسوزی است که با گذشت سال ها، هنوز بر دل های داغدار توده های مردم، حوزویان و عموم شاگردان و ارادتمندان آن فقیه وارسته باقی است.
استاندار قم در این پیام ضمن تسلیت نهمین سالگرد عروج ملکوتی مرحوم آیت الله مشکینی(ره)، یاد و خاطره آن عارف روشن ضمیر و اسوه زهد و تقوا را گرامی داشته و به روح پرفتوح ایشان درود و سلام فرستاده است.
آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود. 
وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت. 
آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد. 
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد. 
این عالم در هشتم مرداد 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.
captcha