کد خبر: 4316897
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام شریعتمداری مطرح کرد

طرح «مدد»؛ الگوی تبلیغ دین با محوریت مسجد و محله

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: طرح «مدد» در حقیقت، رویکرد جامعی از مسجدمحوری و محله‌محوری جهت ارتقای سلامت فرهنگی، دینی و اجتماعی خانواده‌ها در سطح کشور است که به مقاوم‌سازی آنان در برابر آسیب‌ها، کمک شایانی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حامد شریعتمداری، مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد شریعتمداری، مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی درباره طرح «مدد» که از جمله طرح‌های در حال اجرا از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، گفت: این طرح که مبتنی بر تجربیات و مطالعات دقیق علمی و میدانی است، تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های مساجد و فعالان محلی، خانواده‌ها را در برابر آسیب‌ها مقاوم کند و نقاط قوت محلات را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه طرح مدد با هدف پرکردن خلأ‌های برنامه‌های پیشین طراحی شده است، افزود: ما پیش از این، طرح‌های بنیاد هدایت و امامان محله و طرح حوزه برای مساجد را بررسی و با طراحان آن‌ها گفت‌و‌گو کردیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، طرحی جامع‌تر و کارآمدتر ارائه دهیم.

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در این طرح، مسجد به‌عنوان محور اصلی برنامه تعیین شده و تلاش شده گسترش حوزه نفوذ مسجد در محله و مقاوم‌سازی خانواده‌ها از طریق شناسایی دقیق خانواده‌های اطراف مسجد و بررسی وضعیت محله مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های متمایز طرح مدد، تقسیم مسئولیت‌ها میان مسجد و فعالان محلی است، بنابراین تمام بار مسئولیت بر دوش امام جماعت یا مسجد نیست، بلکه گروهی از فعالان بومی شناسایی و آموزش داده می‌شوند تا حتی در صورت قطع حمایت‌های مرکزی، طرح ادامه پیدا کند و متوقف نشود.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه طرح مدد، تنها به مسجد محدود نمی‌شود و از ظرفیت‌های کامل محله بهره می‌گیرد، افزود: تمرکز ما صرفاً بر آسیب‌ها نیست بلکه ظرفیت‌ها و نقاط قوت خانواده‌ها نیز شناسایی و تقویت می‌شوند تا از آن‌ها برای رفع مسائل استفاده شود.

وی به اجرای طرح به‌صورت آزمایشی و پایلوت در شهر‌های متوسط کشور، به‌دلیل هزینه‌ها و گستردگی برنامه اشاره کرد و ادامه داد: مناطق انتخاب شده دارای ویژگی‌های متنوع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند؛ شهر‌هایی که الگوی واقعی شهرنشینی را دارند، نه کلان‌شهر‌های بزرگ مانند تهران یا شیراز و نه مناطق روستایی صرف.

شریعتمداری تأکید کرد: هدف این است که نتایج طرح قابلیت تعمیم به سایر مناطق کشور را داشته باشد و بتوانیم این الگو را در هر نقطه‌ای با ویژگی‌های متنوع اجرایی کنیم.

وی از اجرای طرح در هشت شهر کشور به همراه شش گروه فعال در قم خبر داد و افزود: در این طرح، آموزش‌ها به‌صورت پیوسته و در حین فعالیت‌های میدانی ارائه می‌شود، نه اینکه به‌صورت یک دوره فشرده یا متمرکز برگزار شود؛ بنابراین نیرو‌ها در مواجهه با مسائل واقعی، نیاز‌های آموزشی خود را شناسایی می‌کنند و براساس آن، آموزش‌ها و خدمات تخصصی، اعم از مشاوره و آموزش‌های مهارتی، به‌صورت تدریجی به آن‌ها ارائه می‌شود.

شریعتمداری با بیان اینکه علاوه‌بر حمایت‌های مالی محدودی که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به برخی برنامه‌ها تعلق می‌گیرد، در جذب منابع محلی نیز همکاری صورت می‌پذیرد تا فعالیت‌ها پایدار و مؤثر باقی بمانند، گفت: بخش اعظم زحمات را فعالان محلی با انگیزه، اخلاص و تلاش میدانی خود رقم می‌زنند و ما امیدواریم بتوانیم این تلاش‌ها را بیشتر به تصویر بکشیم تا آثار آن در سطح گسترده‌تری نمایان شود.

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از ثبت اطلاعات بیش از یک‌ هزار خانواده در سامانه طرح مدد خبر داد و افزود: با استقرار گروه‌ها و آغاز فعالیت‌های میدانی، روند ثبت اطلاعات و شناسایی خانواده‌ها جدی‌تر شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، نزدیک به دو هزار و 500 خانواده و سال آینده حدود پنج هزار خانواده تحت پوشش قرار گیرند.

وی به برخی مشکلات مرتبط با طرح مدد اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت رایزنی و همکاری با نهاد‌های مختلف کشور، هنوز کامل نیست و بیشتر بار این هماهنگی‌ها، بر دوش گروه‌های محلی است.

شریعتمداری مشکلات مالی دفتر مرکزی و نامنظمی در حمایت‌های مالی از گروه‌ها را از دیگر چالش‌های طرح مدد دانست و گفت: امیدواریم با همت مسئولان ذیربط، این نواقص کاهش یابد تا بتوانیم پشتیبانی بهتری ارائه کنیم.

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: تاکنون، از مناطق مختلفی مانند کامیاران، اسکو و سهند آذربایجان شرقی، کوهرنگ، ایذه، بروجرد، قوچان و دامغان بازدید کرده‌ایم و شاهد پیشرفت‌های چشمگیر بوده‌ایم.

وی افزود: مسئولان محلی از آثار مثبت طرح مدد سخن می‌گویند و بر انسجام بخشی برنامه‌ها و افزایش همکاری نهاد‌های مختلف تأکید دارند؛ همچنین بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در این محلات بر اساس الگوی مدد شکل گرفته است.

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در پایان هدف نهایی این طرح را، اعتماد مسئولان به مردم، پی بردن آنان به ظرفیت‌های فعالان جهادی و در اختیار قرار دادن امکانات و اختیارات خود به گروه‌های تبلیغی دانست و گفت: امیدواریم این طرح حداقل برای دو سال آینده ادامه یابد تا بتوانیم اثرسنجی دقیقی از میزان مقاوم‌سازی خانواده‌ها ارائه کنیم و با کمک رسانه‌ها و همت همکاران، این فعالیت‌ها به بهترین شکل به تصویر کشیده شده و دل رهبر معظم انقلاب را شاد کند.

انتهای پیام
دبیر:
محدثه نعیمی فرد
captcha