
به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن،
حجتالاسلام والمسلمین عیسیزاده، رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در کرسی علمی ترویجی با موضوع «واکاوی فهم قرآن در اندیشههای امام خمینى(ره)» که بهمناسبت ایام سالگرد
ارتحال امام خمینی(ره)، 12 خردادماه در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان کرد: فهم
قرآن در اندیشه امام خمینی(ره) دارای شرایط و موانعی است، دلایل امکان فهم قرآن از قبیل مخاطب قرار دادن گروههای خاص، امر به تفکر و تدبر، دعوت به تذکر و عبرتآموزی، وعده به عذاب تکذیبکنندگان آیات، اوصاف قرآن، حدیث ثقلین هستند.
وی در معرفی شرایط فهم قرآن از منظر امام خمینی(ره) گفت: اخلاص در تلاوت، پناه بردن به خداوند، رعایت ترتیل در قرائت، توجه به عظمت قرآن، توجه به ظاهر و باطن قرآن، طهارت باطن و توانایی علمی از جمله شرایط فهم قرآن است.
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به موانع فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: حجاب خودبینی و غرور، حجاب اصطلاحات و مفاهیم، آرای فاسده و مسالک و مذاهب باطله، انحصار فهم بر آرای مفسران، گناه و دوستی دنیا از موانع فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره) بهشمار میرود.
علی اکبریمعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بهعنوان ناقد اول این نشست گفت: فهم از قرآن، از مباحث زمینهساز و فرهنگسازی برای پیادهسازی مقاصد قرآن است. با توجه به نگاه منظومهای امام خمینی(ره)، فهم قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) در ابعاد سهگانه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری انجام شود؛ همچنین در پایان بحث یک توصیه سیاستی و یک راهکار عملی برای جامعه در اقامه آموزههای قرآن ارائه شود.
همچنین در ادامه، حجت الاسلام مصطفی آزادیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ناقد دوم این نشست گفت: برای فهم قرآن در اندیشه امام خمینی(ره) باید تطبیقی بین اندیشه ایشان ودیگران صورت میگرفت تا اوج نگاه ایشان روشن میشد؛ مقاله از لحاظ ساختاری نیازمند بازنگری میباشد.
در پایان حجتالاسلام محمد فکوری، دبیر علمی نشست «واکاوی فهم قرآن در اندیشههای امام خمینى(ره)» گفت: فهم قرآن در اندیشه امام خمینی(ره) فرآیندی چندبعدی است که نیازمند شرایط خاص و دوری از موانع است و برای دستیابی به درک عمیق قرآن، طهارت باطن و تزکیه نفس از اهمیت ویژهای برخوردار است، این فهم، فراتر از سطح ظاهری آیات رفته و به معانی باطنی و اسرار الهی میرسد.
انتهای پیام