شهریار پرهیزکار، استاد بینالمللی حفظ قرآن در گفتوگو با ایکنا از قم، ضمن اعلام تأسف خویش از حادثه دردناک سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی و همراهان و تسلیت به ملت ایران، اظهار کرد: ما مفهوم خدمتگزار را بعد از مدتهای مدید با حضور این افراد لمس کردیم؛ ایشان مانند شهید بهشتی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مورد طعنه و ملامتهای ناحقی قرار گرفتند، ملامتهایی که ظاهرا از سر دلسوزی برای نظام بود، اما در واقع عمق این سخنان، کینهورزی نسبت به افرادی بود که گفتمان آنها گفتمان ناب انقلاب اسلامی، مقاومت، امام خمینی(ره) و امام خامنهای است.
بیشتر بخوانید:
وی گفت: ایراد به اقدامات و طرحهای دولت و زخم زبان به آنها از باب اینکه مشکلات اقتصادی همچنان پابرجاست در حالی بود که باید مشخص و بیان شود که منشأ این مشکلات، گرفتاریها و معیشت سخت مردم از کجاست، برای بنده عجیب است که بسیاری از مردم توجه ندارند چه زمانی این شوک اقتصادی به ایران وارد شد، به این بهانه شخصیت ایشان که یک شخصیت جهادی و مقاومتی بود را مورد هجوم قرار میدادند. برای ما نیز مجدداً رایحه خدمت شهید بهشتی و شهید رجایی زنده شد و انشاالله همه با حضرت سیدالشهدا(ع) محشور شوند.
این قاری قرآن بیان کرد: شهید جمهور در واقع آن ساختار قرآنی و بینش خود و زاویه دیدی که به قرآن به عنوان کتاب زندگی و نقشی که قرآن در همه شئون جامعه و مردم دارد، را پیاده میکردند، شهید رئیسی به دنبال جاری شدن توصیههای خداوند متعال در سطح جامعه و افکار مردم بودند که اگر این توصیهها محقق شود به فرمایش قرآن، برکات آسمان و زمین نازل میشود. در مقابل اگر کسی از قرآن اعراض کند و باب قرآن را بر خود ببندد و از این مائده آسمانی بهره نگیرد، طبق آیه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» زندگی بسیار سخت، تحملناپذیر و ویرانگری در انتظار اوست، منظور قرآن از ذکر تنها نماز نیست و شامل نماز، عکل به دستورات پیامبر(ص) و قرآن کریم نیز میشود؛ اگر کسی این سبک زندگی قرآنی را جاری نکند در تنگی معیشت و زندگی خواهد بود ولو اینکه از نظر ظاهری کشوری تمام ویژگیهای یک اقتصاد خوب را داشته باشد.
پرهیزکار تصریح کرد: شهید آیتالله رئیسی معتقد بود باید قرآن در میان مردم و مسئولان به مرحله عملیاتی برسد و همانطور که مشاهده کردیم ایشان مانند برخی مسئولان تنها مردم را نصیحت نمیکردند به نحوی که انگار خود مبرا هستند، بلکه اولین اشکالات را به خود، همکاران و مسئولان نسبت میدادند و در درجه بعد از مردم میخواستند کمک کنند تا با نزدیکی به این فضای معنوی، قرآنی و الهی، مملکتی تراز در شأن انسان مؤمن بسازیم، ایشان توقعات ابتدا از خودشان بود.
وی گفت: این در حالی بود که ملاحظه کردیم بسیاری از افراد در دولت قبل اینگونه نبودند و خود را تافته جدا بافته از مردم میدانستند و قصد داشتند مردم را با سبک فرهنگی خود که یک فرهنگ تجملی و افراطی بود، اداره کنند و شرایط سخت مردم را درک نمیکردند؛ اما شهید آیتالله رئیسی با سادگی که داشتند حقیقتاً انسان را به یاد شهید رجایی میانداختند.
این قاری قرآن ابراز کرد: شهید جمهور در سخنرانیهایی که داشتند اشارات بسیار خوبی به آیات قرآن کرده و درصدد بودند قرآن را به صورت کاربردی در سطح زندگی اجرا کنند، از 6 هزار و 236 آیه قرآن یک سری آیات احکامی، تعدادی قصص قرآنی و تعدادی نیز اعتقادی هستند، اما بیش از 2 هزار آیه سیاسی - اجتماعی داریم که طرز رفتار حکومت با خارج و نیز داخل با مردم را بیان کرده است، تمام این توصیهها عملی است اما متأسفانه مغفول مانده بود. اما آیتالله رئیسی در اقدامات خود به این آیات عمل میکرد، در بحث سیاست خارجی، ایشان عیناً متن آیات قرآن را عمل میکردند، عملی که در خیلی مواقع شاهد توجه به آن در دولتها نبودهایم. شهید رئیسی أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ در برابر دشمنان و رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ در داخل بودند.
پرهیزکار گفت: آیتالله رئیسی مصداق آیه 54 سوره مائده بود که میفرماید: «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ؛ در برابر مؤمنان فروتن هستند و در برابر کافران سرسخت و قدرتمندند»؛ لذا قرآن از او راضی است و از افرادی که مورد ملامت پیامبر(ص) قرار بگیرند برای اینکه قرآن را مهجور قرار دادند نخواهد بود. ایشان در پی جراحی اقتصادی بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند زخم زبانها مانع ایشان نمیشد، افرادی که با قدرت و ثروت نفوذ دارند، نمیگذاشتند او به هدف دراز مدت خود برسد، ایشان نمیخواست به صورت مقطعی و تبلیغاتی اقتصاد را رشد دهد و اعتقاد داشت اقتصاد کشور نیاز به کار عمیق دارد.
وی در پایان با اشاره به کلام قرآن افزود: شهید جمهور این جهاد را انتخاب کرد و در راه این جهاد طبق آیه قرآن که میفرماید: «فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَاب؛ پس كسانى كه هجرت كرده و از خانههاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شدهاند بدیهايشان را از آنان مىزدايم و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمىآورم [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست». همچنین در سوره مؤمنون میفرماید: «فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ؛ پس شما آنها را به مسخره گرفتید؛ تا یاد مرا فراموشتان کردند و شما به آنها میخندیدید!» و نیز افرادی که کارشان طعنه زدن بود بدانند که «إِنِّى جَزَيْتُهُمُ ٱلْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوٓا۟ أَنَّهُمْ هُمُ ٱلْفَآئِزُونَ؛ همانا من امروز آنها را به خاطر صبریکه کردهاند پاداش دادم، قطعاً آنها کامیاب هستند.»
گفتوگو از مژگان فرهنگیان
انتهای پیام