ویژگی دنیای مذموم و ممدوح در نگاه قرآن و روایات
کد خبر: 4209372
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
حجت‌الاسلام‌ حاج‌ابوالقاسم تبیین کرد

ویژگی دنیای مذموم و ممدوح در نگاه قرآن و روایات

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه دنیا برای کسی که حقیقت دنیا را دریابد سرای عافیت و برای کسی که از دنیا برای آخرتش توشه برگیرد خانه بی‌نیازی است، گفت: دنیا سجده‌گاه دوستان خدا و محل نزول وحی الهی است؛ دنیا تجارتخانه اولیای خداست که در آن کسب رحمت می‌کنند و به سود سرشار بهشت دست می‌یابند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در بیان نکات تفسیری جزء ۲۷ قرآن کریم ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی که روز گذشته، 19 فروردین‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، در تبیین فراز‌هایی از آیه ۲۰ سوره مبارکه حدید به مسئله باطن و حقیقت زندگی دنیوی اشاره کرد و گفت: خدای متعال در این آیه شریفه زندگی دنیا را با پنج ویژگی از جمله لعب، لهو، زینت، فرصتی برای تفاخر و جلوه تکثر توصیف کرده است.

وی با تأکید بر اینکه دنیا اگر بدون آخرت باشد، بازیچه‌ای بیش نیست و گاهی وسیله بازی یک‌ دانه گردو و گاهی وسیله بازی کل کره زمین است، ادامه داد: اگر کسی باطن دنیا را بفهمد و در دنیا به دنبال آباد کردن آخرت باشد، فریب‌بازی‌های دنیا را نخواهد خورد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به لهو و سرگرمی بودن دنیا در بیان قرآن افزود: براساس معارف دینی دنیا عامل سرگرمی و دل‌مشغولی انسان است، لهو یعنی غفلت از مأموریت‌های بزرگی که خدای متعال به دوش انسان نهاده است و آدم‌هایی که غرق در دنیا می‌گردند از مأموریت‌های بزرگ الهی، جایگاه‌شان و فرصت بی‌نهایتی که خدای متعال در اختیارشان نهاده غافل می‌شوند.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به سومین ویژگی دنیا یعنی زینت و جذابیت‌های آن در آیات قرآن گفت: بازی و دل‌مشغولی دنیا به‌واسطه جذابیت‌هایش برای انسان‌ها زیبا جلوه می‌کند؛ وقتی خدای متعال جهنم را آفرید ملائکه نگاهی به جهنم کردند و عرضه داشتند که خدایا هیچ‌کس وارد جهنم نخواهد شد؛ خدای متعال جهنم را با زیبایی‌های دنیا زینت کرد و سپس ملائکه گفتند الان خیلی‌ها دنبال این خواهند رفت.

وی در تبیین چهارمین ویژگی دنیا براساس آیه ۲۰ سوره حدید، دنیا را فرصتی برای تفاخر توصیف کرد و افزود: دنیا مکانی برای فخرفروشی به دیگران و داشته‌های خود را به رخ دیگران کشیدن است. اهل دنیا به دنبال چشم‌ و هم‌چشمی هستند به دنبال اینکه خانه و کاشانه و امکانات خودشان را به رخ دیگران بکشند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به ویژگی جلوه تکثر بودن دنیا در بیان آیه ۲۰ سوره حدید گفت: تکثر به معنای تلاش برای افزایش ثروت و دارایی، گسترش دارودسته و مریدان، حزب‌بازی و لشکرکشی است.

وی با تأکید بر اینکه جلوه‌های دنیا انسان را تا زمانی که به قبرستان برود، رها نمی‌کند، اظهار کرد: این پنج خصوصیت که خدای متعال در این آیه برای دنیا بیان کرده مربوط به دنیایی است که با غفلت از آخرت که در باطن همین عالم قرار گرفته اتفاق بیفتد.

حاج‌ابوالقاسم افزود: اگر دنیای کسی مزرعه آخرت و فرصتی برای آباد کردن آخرت بود هرگز چنین دنیایی دیگر نه لعب است و نه لهو و نه زینت و نه تفاخر و نه تکثر می‌شود؛ معارف دینی هیچ‌وقت انسان را تشویق به ترک چنین دنیایی که وسیله ساختن آخرت باشد، نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ترک دنیا به‌طور کل ریشه در القائات مستکبران عالم دارد و آنها به دنبال این هستند که مؤمنان فعالیت‌های اقتصادی را رها کنند تا آنها بر دنیا مسلط و با سلطه بر دنیا مقدرات کشور‌های اسلامی را در دست بگیرند، اظهار کرد: تعالیم اسلام تأکید دارد که باید دنیا را برای ساخت آخرت مورد بهره‌برداری قرار داد؛ اگر کسی با این جلوه‌های پنج‌گانه دنیای خودش را تبدیل به آتشی برای آخرتش کند، این شخص در واقع دچار خسران و زیان ابدی شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فراز‌های پایانی آیه ۲۰ سوره حدید با بیان اینکه در آخرت سه سرنوشت عذاب شدید، «مغفرت من الله» و یا «رضوان من الله» برای انسان‌ها متصور است، اضافه کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در روایتی می‌فرماید: «دنیا برای کسی که با دنیا صادق باشد سرای صدق است برای کسی که حقیقت دنیا را دریابد سرای عافیت و برای کسی که از دنیا برای آخرتش توشه برگیرد خانه بی‌نیازی و برای کسی که از دنیا پند گیرد سرای اندرز و موعظه است؛ دنیا سجده‌گاه دوستان خدا، نمازخانه ملائکه خدا و محل نزول وحی خداست؛ دنیا تجارتخانه اولیا خداست که در آن کسب رحمت می‌کنند و به سود سرشار بهشت دست می‌یابند.»

حاج‌ابوالقاسم در پایان تصریح کرد: اگر دنیا مزرعه و فرصت برای آباد کردن آخرت باشد، این دنیا از برترین نعمت‌ها و فرصت‌هایی است که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده است؛ اما اگر کسی از این دنیا برای بازیچه، غفلت، تفاخر، تشریفات و زیباسازی زندگی خود و اطرافیانش و برای تکثر بهره ببرد در آخرت هیچ نصیب و بهره‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha