آثار توجه به مرگ در نگاه قرآن و روایات
کد خبر: 4209055
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۸
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم تبیین کرد

آثار توجه به مرگ در نگاه قرآن و روایات

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به آثار توجه به مرگ در تنظیم روابط بین انسان‌ها اشاره کرد و گفت: مرگ به زندگی انسان معنا و مفهوم می‌بخشد، اگر مرگی نباشد و قرار باشد انسان تا ابد در همین دنیای مادی زندگی کند، این زندگی موجب سلب هویت و بی‌معنایی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامت در بیان مباحث تفسیری جزء ۲۶ قرآن کریم ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی که روز گذشته، ۱۸ فروردین‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، بیان کرد: سرنوشت محتوم همه انسان‌ها و سفر ابدی ما به آخرت یعنی همان مرگ است و قرآن کریم در آیه ۱۹ سوره مبارکه قاف خطاب به انسان می‌فرماید: «مستی مرگ به حق فرارسید، این همان چیزی است که از آن می‌گریختی.»

وی با تأکید بر اینکه مرگ سرنوشت حتمی همه انسان‌هاست، اظهار کرد: مرگ موضوع بسیار شگفت‌آوری است، از یک سو یقینی است و هیچ شکی در آن نیست و از سوی دیگر تعامل انسان‌ها با این واقعیت به‌گونه‌ای است که گویا هیچ یقینی نسبت به این حقیقت ندارند.

مرگ به زندگی انسانی معنا و مفهوم می‌بخشد

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه درباره فلسفه مرگ روایات و آیات متعددی وجود دارد، افزود: اگر مرگ نباشد انسان برای آبادانی آخرتش تلاشی نمی‌کند و اگر زندگی انسان در دنیا پایان نداشته باشد، انسان هیچ‌گاه درصدد کسب کمالات معنوی و روحانی برنمی‌آید؛ چون انسان‌ها پیوسته تمایل دارند که ابعاد جسمی و مادی خودشان را تقویت کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به آثار توجه به مرگ در تنظیم روابط بین انسان‌ها اشاره کرد و گفت: انسان‌هایی که غافل از مرگ هستند و از سرنوشت ابدی در غفلت به سر می‌برند، همچون صهیونیست‌ها ممکن است دست به هر جنایتی بزنند.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه مرگ به زندگی انسان معنا و مفهوم می‌بخشد، اظهار کرد: اگر مرگی نباشد و اگر قرار باشد انسان تا ابد در همین دنیای مادی زندگی کند، این زندگی در این دنیای مادی موجب سلب هویت و بی‌معنایی برایش می‌شود؛ از این روست که بسیاری از کسانی که اعتقاد به آخرت ندارند به پوچی می‌رسند و در نتیجه دست به خودکشی می‌زنند.

مرگ؛ زمینه‌ساز پاداش و عقوبت مناسب

وی مرگ را زمینه‌ساز رسیدن انسان‌ها به پاداش و عقوبت مناسب توصیف کرد و گفت: در این دنیا بسیاری از انسان‌ها جنایت‌هایی روا داشتند که امکان مجازات متناسب با این جنایت در این دنیا وجود ندارد؛ به‌طور مثال اگر امروز سران رژیم صهیونیستی محاکمه و اعدام هم بشوند، اعدامشان در برابر یکی از خون‌هایی که به‌ ناحق بر زمین ریخته، ناچیز است؛ بنابراین باید قیامت و مرگی باشد تا در سرای آخرت خدای متعال به‌ حساب اعمالشان برساند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در نقطه مقابل برای مؤمنان هم در این دنیا فرصتی برای اینکه به پاداش مناسب برسند، وجود ندارد؛ حتماً باید سرایی باشد که در آن سرا مؤمنان و صابران بر مصائب به پاداش اعمالشان برسند.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «کل نفس ذائقه الموت» گفت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی در بیان نعمت‌های الهی، مرگ و زندگی ابدی را از نعمت‌های خدا برشمرده، مرگ را پلی برای انتقال به زندگی ابدی توصیف می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به علت پنهان بودن زمان مرگ برای انسان اشاره و تصریح کرد: انسان همیشه باید خود را برای درک مرگ و حیات ابدی آماده کند؛ خدای متعال برای اینکه انسان‌ها دچار غفلت نشوند تلنگرهایی چون خواب قرار داده تا یاد مرگ بیفتند. مرگ اطرافیان، فرسوده‌شدن جسم، ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها و گذر عمر و پیری از برجسته‌ترین نشانه‌های مرگ است.

حاج‌ابوالقاسم شهادت را بهترین نوع مرگ‌ها دانست و گفت: سرنوشت هر کسی به شهادت ختم شود، سعادتمند خواهد بود، مقام معظم رهبری در بیانی در تجلیل از شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی فرمودند خدای متعال هم به او اجر داد و مرگ ناگزیر را برای او شهادت قرار داد؛ شهادت مرگ تاجرانه و پرسود است؛ به‌نوعی روغن ریخته را نذر امامزاده کردن است.

انتهای پیام
captcha