انس نداشتن با معارف اهل بیت(ع) سبب مهجوریت قرآن می‌شود
کد خبر: 4208642
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
حجت‌الاسلام شهرستانی:

انس نداشتن با معارف اهل بیت(ع) سبب مهجوریت قرآن می‌شود

نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی گفت: قرآن در جامعه مهجور است و مهجوریت آن تنها به حفظ و قرائت مربوط نمی‌شود، بلکه مهم‌ترین دلیل مهجوریت قرآن، عدم انس با معارف اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانیبه گزارش ایکنا از قم، محفل انس با قرآن همراه با ضیافت افطار با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخصیت‌های برجسته قرآنی، اساتید، قاریان و حافظان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم به همت مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، شب گذشته، ۱۶ فروردین‌ماه در بیمارستان نور قم برگزار شد.

در این مراسم که مصادف با بیست‌وچهارم ماه مبارک رمضان‌ بود، بعضی از قاریان آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و سپس مجموع قاریان و حافظان شرکت‌کننده در مراسم به جمع‌خوانی مناجات اسماء‌الحسنی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی نیز در سخنانی با تشکر و قدردانی از حضور قرآنیان در این مراسم بیان کرد: قرآن در جامعه مهجور است و مهجوریت آن تنها به حفظ و قرائت آن مربوط نمی‌شود، بلکه مهم‌ترین دلیل مهجوریت قرآن مربوط به عدم انس با معارف مفسران آن که اهل بیت(ع) هستند، است. بنابراین، باید بدانیم معارف قرآن چیست و آیا ما از قرآن در حد خودش بهره بردیم یا خیر؟

وی با تأکید بر آموزش نونهالان قرآنی که سرمایه‌های آینده کشور هستند، شناخت معارف قرآن با توجه به احادیث ائمه(ع) را برای قاریان و حافظان قرآن ضروری دانست.

نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ادامه طی سخنانی به نقل خاطراتی از اثر کلام اهل‌ بیت(ع) در عرصه‌های تبلیغی پرداخت و گفت: سال‌ها پیش شیخ‌ علی جمال یکی از واعظان و سخنوران مشهور شیعه در کشور سوریه را روزی برای ایراد سخن به استودیوی رادیو و تلویزیون دمشق دعوت کردند و او با توجه به اینکه ماه رمضان بود، فرازهای از دعای ابوحمزه ثمالی که از حضرت امام سجاد(ع) است را خواند و پس از آن جلسه با توجه به مضامین مطرح شده و تأثیری که در بین شنوندگان و مخاطبان داشت، مجدداً رادیو و تلویزیون سوریه از او دعوت می‌کند تا آخر ماه مبارک رمضان هر شب سخنرانی داشته باشد. این یک نمونه از تأثیر کلام اهل‌ بیت(ع) است.

وی بیان کرد: همچنین در حدود ۳۰ سال قبل در اوایل تأسیس مؤسسه آل‌ البیت، شخصی از اهالی کشور تونس به بنده مراجعه و چند نسخه از صحیفه سجادیه را درخواست کرد؛ بنده بیان کردم که می‌تواند 10 نسخه از مؤسسه تحویل بگیرد که آن فرد هزار نسخه درخواست کرد.

مدیر مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث ادامه داد: دلیل این امر را از او پرسیدیم که پاسخ داد روزی قبل از اینکه اختلافات مذهبی شکل بگیرد، من در مسجد جامع یکی از شهرهای تونس به‌عنوان فردی شیعه بر منبر رفتم و نکاتی را از صحیفه سجادیه بیان کردم، زمانی که از منبر پایین آمدم افرادی از اهل سنت گفتند که ما تو را و سطح فکری تو را می‌شناسیم، این صحبت‌ها برای تو نیست، بگو برای کیست؟

وی گفت: آن فرد تونسی بیان کرد بنده به آنها گفتم که این معارف صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) است و روضه حضرت را خواندم، با روضه حضرت آنها متأثر شدند و یک نفر از آنها نسخه صحیفه سجادیه را علی‌رغم میل بنده از من گرفت و رفت؛ بعد از چند روز در همان مسجد مجدد آن مرد به سراغ من آمد و نسخه را به من پس داد و گفت من صحیفه را در این یک هفته حفظ کردم.

شهرستانی تصریح کرد: با این موارد متوجه می‌شویم که معارف اهل بیت(ع) به چه میزان در جامعه مؤثر است، اما ما در خصوص نشر این معارف بسیار ضعیف عمل کردیم، اهل بیت(ع) معارف بسیار نابی دارند که از آنها خوب استفاده نشده است، ما متأسفانه سراغ دعا را گم کردیم، در حالی که اگر تنها معارف اهل بیت(ع) را منتقل کنیم، می‌توانیم قدم‌های بزرگی را برداریم و این معارف را به جای جای دنیا که تشنه آن هستند، برسانیم.

وی در پایان سخنانش بر استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها تأکید کرد و گفت: برای ترویج امر قرآن و عمومی کردن آن باید یک تشکیلات دقیق و منظم ایجاد و سالانه نیز جلسات منظمی برای بررسی راه‌های نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) برگزار شود، به شرطی که این تشکیلات سیستماتیک عمل کرده و نگذاریم فرصت‌ها از دست رفته و در نهایت افسوس بخوریم. طبق حدیث «الفرصة تمرُّ السحاب» فرصت‌ها مانند ابرها زودگذر هستند، ما باید برای آموزش‌های قرآنی تلاش مضاعف داشته باشیم تا ان‌شاء‌الله بتوانیم قدمی در راه رفع مهجوریت از قرآن کریم برداریم.

قبل از شروع این مراسم قاریان و حافظان برجسته کشور از بخش‌های مختلف بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور قم بازدید کردند که توضیحات لازم در رابطه با وضعیت ساخت‌وساز این بنای عظیم ارائه شد.

فاز اول این مجموعه عظیم بیمارستانی با زیربنای 65 هزار مترمربع در 12 طبقه و با ظرفیت 300 تخت بستری در عرصه‌ای بالغ بر 20 هزار مترمربع تقریباً رو به اتمام است و با تجهیز دستگاه‌های آن به ارزش 36 میلیون یورو قرار است تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.

گزارش تصویری دیدار رمضانی نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی با جامعه قرآنی کشور را اینجا ببینید!

انتهای پیام
captcha