قرآن مایه هدایت متقین است
کد خبر: 4205183
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
رئیس جهاددانشگاهی قم:

قرآن مایه هدایت متقین است

حامد حیاتی با اشاره به آیه «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است» گفت: کلام الهی برای هر کسی مایه هدایت نیست بلکه برای متقین مایه هدایت است، یعنی باید اهل تقوا باشیم.

حامد حیاتی، رئیس جهاددانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، حامد حیاتی، رئیس جهاددانشگاهی قم در جلسه تفسیر قرآن که روز گذشته، ۲۲ اسفندماه به‌مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در سالن جلسات سردار سلیمانی جهاددانشگاهی قم برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان بیان کرد: روز‌های ماه مبارک رمضان ادعیه‌ای دارند که در روز اول بیان می‌کنیم که «خدایا، روزه‌ام را در این ماه، روزه روزه‌داران قرار ده و شب‌زنده‌داری‌ام را شب‌زنده‌داری شب‌زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی‌خبران و ببخش گناهم را در آن،‌ای معبود جهانیان و از من درگذر،‌ای درگذرنده از گنه‌کاران»؛ روزه‌دار واقعی امام زمان(عج) است و باید از خدا درخواست کنیم که روزه ما را هم کنار ایشان مقبول درگاه احدیت قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه روزه‌داران نزد خداوند دسته‌بندی می‌شوند، افزود: روزه عوام با پرهیز از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها صورت می‌گیرد که آسان‌ترین و پایین‌ترین درجه آن است. روزه خواص این است که در این نوع از روزه، روزه‌دار، تنها به پرهیز از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بسنده نمی‌کند؛ بلکه از همه حرام‌هاى الهى پرهیز می‌کند. از این‌رو، دوری از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، شرط درستى روزه است و اجتناب از حرام‌ها، شرط قبولى آن.

رئیس جهاددانشگاهی قم بیان کرد: طبقه‌بندی سوم روزه‌داران «روزه خواص خواص» است، این نوع از روزه که ویژه افراد اندکی است با باز داشتن قلب و نگهدارى آن از هر چیزى به جز خدا که اشغال‌کننده دل است (چه حلال و چه حرام)، به دست می‌آید. این روزه، روزه دل از اندیشه‌هاى دنیوى و باز داشتن آن از غیر خداوند است.

حیاتی گفت: طبق روایات نگاه به نامحرم، غیبت و دروغ سبب می‌شود که روزه انسان مقبول درگاه الهی واقع نشود؛ خطبه شعبانیه یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین منشور‌های اخلاقی و اعتقادی است که حضرت رسول اکرم(ص) در عظمت ماه مبارک رمضان آن را برای یاران انصار خود ایراد فرموده است.

وی اضافه کرد: در خطبه شعبانیه آمده است: «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید. نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت و اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب.»

حیاتی تصریح کرد: در روز یوم‌الحسرت، نیکوکاران برای لحظات ماه مبارک حسرت می‌خورند و حق ماه مبارک رمضان به این است که دقایق آن را قدر بدانیم. یک آیه در این ماه ثواب ختم قرآن در این ماه است و در شب‌های ماه رمضان ۷۰ هزار نفر در هرشب آمرزیده می‌شوند.

وی با اشاره به آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» گفت: معصومین(ع) هم این سوره را می‌خواندند و فردی از امیرالمؤمنین(ع) پرسید، مگر شما در صراط نیستید؟ ایشان فرمودند: «منظور ثابت‌قدمی در صراط مستقیم است»؛ صراط مستقیم افرادی هستند که خدا در آیه ۶۹ سوره نساء آنان را نام برده است، در این آیه ذکر شده است «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا؛ و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت (ایمان، اخلاق و عمل صالح) داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند.»

رئیس جهاددانشگاهی قم بیان کرد: نبی که پیامبر(ص)، صدیق حضرت امیرالمؤمنین(ع)، شهدا نیز امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و صالحین از امام سجاد(ع) تا امام حسن عسگری(ع) هستند و رفیق نیک در این آیه، امام زمان(عج) هستند؛ در ادامه این سوره «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ» افرادی هستند که خارج از این دایره هستند و مصادیق این گمراهان در هر عصر و زمانی جاری است.

حیاتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه بقره گفت: در قرآن آمده که «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است.» کلام الهی برای هر کسی مایه هدایت نیست بلکه برای متقین مایه هدایت است، یعنی باید اهل تقوا باشیم و متقین همان افرادی هستند که «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ آنان که به غیب ایمان مى ‏آورند و نماز را برپا مى‌دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ ایم انفاق مى‌کنند.» ایمان به امام زمان(عج) همان ایمان به غیب است و برزخ، قیامت و فرشتگان درگاه الهی همگی مصادیق غیب است.

انتهای پیام
captcha