کاروان نمادین «اسرای کربلا» در قم برپا می‌شود
کد خبر: 4159325
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

کاروان نمادین «اسرای کربلا» در قم برپا می‌شود

مسئول هیئت دخیل‌العباس(ع) از حرکت نمادین «اسرای کربلا» در روز 12مردادماه مصادف با 16 ماه محرم، با حضور دو هزار هنرور در قم خبر داد.

کاروان نمادین اسرای کربلابه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی هیئت دخیل‌العباس(ع)، احمد فتحی، مسئول هیئت دخیل‌العباس(ع) قم طی سخنانی اظهار کرد: هیئت دخیل‌العباس(ع) قم از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در این سال‌ها کاروان نمادین اسرای کربلا از جمله برنامه‌های مهم و هر ساله این هیئت بوده که با استقبال گسترده مردم قم مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه دو هزار هنرور و عوامل در کاروان نمادین اسرای کربلا به ایفای نقش می‌پردازند، افزود: این هنروران علاوه بر شهر قم از شهر‌های مختلف کشور از جمله ساوه، اراک، اصفهان، نوش‌آباد، خمین‌شهر، قزوین و زنجان هستند.

مسئول هیئت دخیل‌العباس(ع) قم افزود: امسال برای نخستین بار قصد داریم تا قبل از آغاز حرکت کاروان نمادین از تعداد ۴۰۰ نفر از خادمان هیئت که طی سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی در اجرای برنامه‌ها داشتند، تجلیل شود.

وی با بیان اینکه کاروان نمادین اسرا روز پنجشنبه، ۱۲ مردادماه از ساعت ۱۶ از ابتدای خیابان تولیددارو واقع در خیابان امام به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت می‌کند، افزود: ۸۰ رأس شتر و ۵۰ رأس اسب نیز در این کاروان استفاده خواهد شد و هنروران تمریناتی در راستای برپایی این کاروان نمادین انجام داده‌اند و هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

مسئول هیئت دخیل‌العباس(ع) قم اظهار کرد: در کاروان نمادین اسرای کربلا در قم از محل منطقه تولیددارو تا حرم مطهر، ۱۸ آیتم مجزا که در هر کدام ۱۰۰ هنرور ایفای نقش می‌کنند، صحنه‌هایی از ورود کاروان اسرا به شام را به مرحله نمایش می‌گذارند.

فتحی با اشاره به حضور گروه‌های مختلف در این کاروان با بیان اینکه اکثر هنروران در نقش اشقیا و سپاه یزید هستند، گفت: گروه پرچم، طبال ارتشی، نقاره زنان، گروه موزیک، گروه طبل بوشهری، گروه وزرا، سربازان کاروان، گروه طبل و دمام، کاروان اسرا و کاروان نصرانی‌ها از جمله همراهان این کاروان بزرگ حضور دارند.

وی بیان کرد: هنروران حاضر در کاروان نمادین اسرای کربلا از صبح روز پنجشنبه هفته جاری گریم می‌شوند و کلیه تجهیزات و لباس‌های مورد نظر کاروان نیز تدارک شده است. دسته عزاداری با مداحی نریمان پناهی و شماری از مداحان از استان‌های دیگر نیز در این کاروان برپا می‌شود و تا حرم بانوی کرامت این کاروان را همراهی می‌کنند.

مسئول هیئت دخیل‌العباس(ع) قم با بیان اینکه این برنامه هر ساله با استقبال خوب مردم قم مواجه می‌شود و شهروندان قمی هر سال منتظر برپایی این کاروان هستند و در طول مسیر نیز قربانی‌هایی از طرف مردم انجام می‌شود، اضافه کرد: در راستای تقدیر از تلاش‌های خادمان هیئت دخیل‌العباس(ع) تعداد ۲۰ نفر کربلا اولی در سال اخیر به کربلا معلی مشرف شدند.

فتحی یادآور شد: این هیئت وابستگی به نهاد و ارگانی ندارد و تمامی هزینه‌های صورت گرفته به‌صورت مردمی و با مشارکت خیرین بود.

انتهای پیام
captcha