گروه‌های سازمان‌‌یافته کودکان کار در قم نداریم
کد خبر: 4131365
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

گروه‌های سازمان‌‌یافته کودکان کار در قم نداریم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: صراحتاً اعلام می‌کنیم که در استان قم، گروه‌های سازمان‌یافته سوء‌استفاده‌ کودکان کار وجود ندارد و در این زمینه تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم و کودکان کاری که به تکدی‌گری و فال‌فروشی و امور دیگر مشغول هستند، دارای خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و یا سرپرست‌هایی با شرایط خاص هستند.

حسین غریب، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قمحسین غریب، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: در ابتدا بدانیم، کودکانی که به اجبار به کار گمارده می‌شوند و از آن‌ها بیگاری می‌کشند، کودک کار برشمرده می‌شوند، اما کودکانی هستند که با رضایت خانواده و تحت نظارت آنان برای کمک به معیشت خانواده مشغول به کار می‌شوند که کودک کار نیستند و بخش قابل توجهی از کودکان را شامل می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه می‌توانیم صراحتاً اعلام کنیم که در استان قم، گروه‌های سازمان‌یافته سوء‌استفاده‌ کودکان کار وجود ندارد و در این زمینه تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم و کودکان کاری که به تکدی‌گری و فال‌فروشی و امور دیگر مشغول هستند، دارای خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و یا سرپرست‌هایی با شرایط خاص مانند فقر شدید مالی، اعتیاد و معلولیت‌های جسمی و ذهنی هستند.

غریب اظهار کرد: به‌طور کلی معضلات کودکان کار و خیابانی از مهم‌ترین مواردی است که استانداری قم با محوریت بهزیستی به‌عنوان متولی، به آن توجه ویژه دارد، به‌همین‌ منظور چندین مرکز برای نگهداری این قشر در قم اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: خدمات این مرکز شامل اقامت موقت، پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی، آموزشی، حمایت‌های مالی، حمایت از ادامه تحصیل کودکان، برنامه‌های اوقات فراغت و اشتغال برای اعضای خانواده است.

غریب ادامه داد: تعدادی از کودکان نیز از سوی نهادهای انتظامی و قضایی و یا به‌صورت خودمعرف در مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده پذیرش‌ شده و از طریق ارتباط با خانواده، براساس نوع و میزان مشکل از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلاش برای ارائه خدمات مطلوب در این زمینه ضرورت دارد تا باری از دوش شهر برداشته شود، بیان کرد: به‌طور جدی به‌دنبال ساماندهی کودکان کار از طریق فن‌آموزی و مهارت‌آموزی هستیم تا آن‌ها بتوانند به نحوی مناسب مورد رسیدگی، توجه و ساماندهی قرار بگیرند. 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم اظهار کرد: کودکان زبان پیگیری و ادبیات مربوط به دفاع از خود را ندارند، بنابراین ما به‌عنوان سازمان‌ها و نهادهای حمایتی دولتی باید برای قشر کودک که آسیب‌ها و خسارات سنگینی را متحمل می‌شوند، تلاش مضاعف داشته باشیم و نقص‌هایی که پیش‌ از این در حوزه کودک بوده را جبران کرده و فضای جامعه را برای زیست سالم کودکان فراهم کنیم.

وی از راه‌اندازی مهدکودک شاخص و نمونه تراز انقلاب اسلامی در استان قم خبر داد و گفت: در همین‌ راستا جلسات متعددی با متولیان امر از جمله آموزش و پرورش برگزار شده است و معیارها و شاخص‌های مهدکودک تراز انقلاب تدوین شده و آماده است.

غریب با اشاره به راه‌اندازی مجموعه سیار شور و نشاط کودکان در محلات استان قم بیان کرد: قرار بر این است که این مجموعه سیار با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌هایی از قبیل شادگردانی، عروسک‌گردانی، کتابخوانی و قصه‌خوانی و برنامه‌های مفرح و شاد دیگر ویژه کودکان اجرا کند.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha