عوامل سردی روابط در خانواده
کد خبر: 4117993
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
حجت‌الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

عوامل سردی روابط در خانواده

استاد حوزه علمیه سکوت اعضا در محیط خانه را از مؤلفه‌های سردی‌بخش زندگی توصیف کرد و گفت: سکوت اعضای یک خانواده باعث افزایش فاصله و دوری آنان از یکدیگر می‌شود، در حالی که آرامش زندگی در گرو ایجاد سرزندگی، نشاط و جذابیت در محیط خانواده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه هشتم بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، خانواده را محلی پربرکت برای بندگی، رشد و حرکت به سمت ذات اقدس الهی دانست و اظهار کرد: اگر عواملی که منجر به گرایش خانواده به سمت افول می‌شود را نشناسیم، نمی‌توانیم زمینه رشد را در خانواده فراهم‌ کنیم.

وی با اشاره به عواملی که منجر به سردی خانواده می‌شود، افزود: رسانه‌ها دارای یک طبع سرد و یکی از عوامل مهم در این عرصه به‌شمار می‌روند. بنابراین، هر اندازه گرایش اعضای خانواده به سمت استفاده از رسانه‌ها افزایش پیدا کند، روابط میان آن‌ها به سردی گرایش پیدا می‌کند؛ در واقع به‌نوعی رسانه فرصت ایجاد روابط گرم و صمیمی را از ایشان می‌گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: ورود بی‌محابای رسانه‌ها به محیط خانواده و درگیرسازی وقت و ذهن و روح و روان انسان منجر به این می‌شود که روابط صمیمانه‌ای که در گذشته میان زوجین وجود داشت کم‌رنگ‌تر شود، باید مدت‌زمان استفاده از رسانه‌ها را در زندگی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت عدم ورود رسانه‌ها به اتاق‌خواب انسان‌ها بیان کرد: در مدل زندگی دینی که از آموزه‌های الهی اقتباس می‌شود، هر اندازه زن و شوهر برای یکدیگر و کارهای مربوط به یکدیگر وقت بیشتری بگذارند در مسیر بندگی خداوند متعال پیش می‌روند. خدمت مرد و زن نسبت به یکدیگر مشمول اجر و پاداشی عظیم است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به معیارهای بدبینی نسبت به جوامع غربی اظهار کرد: نمی‌توان به انسان‌های مادی اعتماد کرد زیرا انسان‌های مادی صرفاً منافع خود را دنبال می‌کنند و هیچ توجهی به منفعت دیگری ندارد حتی اگر منفعت آن‌ها در زیان طرف مقابل باشد.

مصادیق منفعت‌طلبانه تمدن غربی

وی ضمن تبیین برخی از مصادیق منفعت‌طلبانه تمدن غربی در معادلات بین‌المللی که مبتنی بر نگاه مادی‌گرایانه شکل‌ گرفته است، افزود: به فرزندان جوان توصیه می‌کنم هیچ‌گاه به کسانی که نگاه دنیایی دارند تکیه نکنند، تکیه‌ بر انسانی که نگاه منفعت‌طلبانه دنیایی دارد، همچون تکیه کردن به برف است که با تابش کوچک‌ترین نور خورشید خود را می‌بازد.

تراشیدن سلطه مجازی را از منافع اصلی غرب در استعمار جوامع بشری توصیف کرد و ادامه داد: غرب عمق خانه‌ها را نشانه گرفته است؛ هر نگاه مادی که در میان اعضای خانواده شکل بگیرد، آسیب‌هایی را بر بنیان خانواده ایجاد می‌کند؛ در مقابل نگاه غلط و باطل مادی نگاه الهی را تقویت کرده، بنیه خدمت‌رسانی زن و مرد نسبت به یکدیگر را ارتقا دهیم.

وی ضمن اشاره به سیره اهل‌ بیت(ع) یادآور شد: وقتی رسول‌الله(ص) به اشرف مخلوقات عالم فاطمه زهرا(س) مسئولیت خانه را سپردند، زهرای مرضیه(س)  سر بر سجده شکر گذاشتند، این مهم نشان از ارزشمندی این مسئولیت خطیر و حساس است. نقش مادری برای بانوان از ارزشمندترین و بی‌بدیل‌ترین نقش‌های انسانی است که خداوند متعال بر روی زمین قرار داده است.

دنیای مادی نقش ارزشمند مادری را نشانه گرفته‌ است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: پیامبر اعظم(ص) در روایتی می‌فرمایند: «اگر انسان به تعداد ریگ‌های بیابان و قطرات باران که از اول خلقت بر روی زمین باریده در حق مادرت خدمت کند، حق دورانی که در رحم او بوده را نمی‌تواند به‌جای آورد» و این نشان‌دهنده نقش والای مادری است که دنیای امروز مبتنی بر تفکر مادی این نقش ارزشمند و بی‌بدیل را هدف گرفته است.

تراشیدن با بیان اینکه تجربیات تمدن غربی در افول جامعه و خانواده، زن را به پرورش‌دهنده سگ و گربه تبدیل کرده است، اظهار کرد: در نگاه مادی زنی که مادری می‌کند کمتر منفعت دارد تا زنی که پرورش‌دهنده سگ و گربه باشد؛ در مراودات انسانی تمام ساختارهایی که تمدن غربی برای مسئله انسان‌ها در ساحت خانواده می‌چیند، تماما به زیان خانواده است.

وی با تأکید بر اینکه مبانی اسلامی مبتنی بر قوی‌ترین قواعد روابط انسانی در حوزه خانواده است، یادآور شد: اگر فرهنگ دینی و کلمات نورانی اهل‌ بیت(ع) در ترسیم روابط بین همسران، واقعا براساس مدل اسلامی چیده شوند و باور خدمت‌رسانی را در میان زن و شوهر تقویت کنیم، جامعه ارتقای وصف‌ناپذیری پیدا خواهد کرد.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) بر اهمیت توجه به خدمت‌گزاری اعضای خانواده به یکدیگر در محیط خانه اشاره کرد و افزود: امروز تا رسانه را مدیریت نکنیم، آسیب‌ها افزایش خواهد یافت، هر اندازه توجه انسان به رسانه‌ها بیشتر شود، توجه به اهل خانه کاهش پیدا خواهد کرد. هر اندازه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی آزادانه‌تر باشد، آسیب‌های خانواده بیشتر می‌شود. بنابراین، باید سواد استفاده از رسانه و فضای مجازی را ارتقا دهیم.

سکوت اعضای خانواده سردی‌بخش زندگی است

وی با اشاره به برخی از شانتاژهای موجود در حوزه خانواده و تربیت گفت: فاصله و گسل نسلی، با دوری اعضا از یکدیگر شکل می‌گیرد، گاهی اوقات برای اشتباهات خود توجیه تولید می‌کنیم، ارتباط  صمیمی پدربزرگ با نوه مهم‌ترین دلیل بر بطلان وجود گسل نسلی است.

تراشیون در بخش پایانی سخنان خود سکوت اعضا در محیط خانه را از دیگر مؤلفه‌های سردی‌بخش زندگی توصیف کرد و افزود: سکوت اعضای یک خانواده باعث افزایش فاصله و دوری آنان از یکدیگر می‌شود، در حالی که آرامش زندگی در گرو ایجاد سرزندگی، نشاط و جذابیت در محیط خانواده است. پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: «وقتی مرد به زن خود با محبت می‌نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند متعال به دیده رحمت به آن‌ها نگاه می‌کند.»

مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha