اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند
کد خبر: 4060030
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
در اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان تأکید شد

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان عصر امروز ششم خردادماه با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی و جمعی از مسئولان وزارت علوم در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا از قم؛ مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین، حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت و مسئولان آموزش عالی کشور و برگزیدگان این دوره از جشنواره عصر امروز ششم خردادماه در مجتمع امین قم برگزار شد.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

در آغاز این مراسم، حجت‌‍‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و رئیس سی‌وششمین جشنواره قرآن اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر دانشگاه‌ها توفیق پیدا کردند که در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور همکاری کنند که این مهم قدمی در راه ترویج قرآن است.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

وی با اشاره به اینکه قرآنیان قصورهای میزبانی دانشگاه قم را ببخشند، ادامه داد: قرآن تجلی پروردگار و کامل‌ترین گنجینه در اختیار بشر است و بدون تحریف و کم و کاستی در خدمت قرآن هستیم؛ هربار با خواندن قرآن با خداوند تجدیدعهد می‌کنیم؛ امام صادق(ع) قرآن را به دست راست می‌گرفتند گویا می‌خواستند که یادآور شوند من به عهدم پایبند هستم.

رئیس دانشگاه قم گفت: احکام قرآن ثابت هستند و با توجه به شرایط تغییر نمی‌کند و همیشه شاداب و سرزنده است و اگر جوان با قرآن مأنوس شود قرآن هم با پوست و گوشت او آمیخته می‌شود و رفتار و نگاه آنان قرآنی می‌شود.

دیرباز یادآور شد: تلاوت‌ها، قرائت‌ها و حفظ‌ قرآن که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند مقدمه عمل است؛ مانند یک نسخه کامل است و هر چه آن را تحلیل کرد باید از این تغذیه روحی بهره برد و به آن عمل کرد تا به نتیجه نهایی و رستگاری برسیم.

عمل به قرآن؛ ضامن سعادت بشر

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم اظهار کرد: حسن تقارن و انتخاب سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در سالروز شهادت پیشوای مذهب شیعه امام صادق(ع) اقدام ارزنده‌ای است، چرا که امروز سالگرد هجمه طاغوتیان به فیضیه و ضرب و شتم طلاب نیز است؛ روزی که با حضور مرجع تقلید آیت‌الله العظمی گلپایگانی و در مراسم شهادت امام صادق(ع) به فیضیه حمله و طلاب را به خاک و خون کشیدند.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

‌وی با اشاره به اینکه اهتمام مسئولان دانشگاه و دانشجویان به مقوله قرآن و عترت اتفاق مبارکی است که در این حرکت بزرگ قرآنی با رنگ و نگاه عترت شرکت کردند، ادامه داد: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَاین» از جمله روایاتی که علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند، این روایت قرآن و عترت را با همدیگر جمع کرد؛ کسی که در میان امت 23 سال پیامبری کرده و در روزهای آخر پیام روشن و ماندگار برای امت به یادگار گذاشت که شاخه‌ای از آن قرآن و شاخه دیگرش عترت است.
 
حسینی بوشهری افزود: عده‌ای از فلاسفه می‌گویند که قانون مترقی برای جامعه تضمین کننده سعادت انسان است و عده‌ای هم معتقدند کارگزاران و مجریان صالح اگر حضور داشته باشند تضمین کننده سعادت جامعه است؛ تردیدی نداریم که سخن هر دو دسته صحیح است و هیچ کدام به تنهایی تامین کننده سعادت بشر نیست؛ پیامبر(ص) به عنوان ایده سوم تأمین کننده سعادت را معرفی کرد که همان کتاب الله یعنی قانون مترقی و عترت است؛ مجریان صالح هستند؛ نکته جالب این است که گاهی ممکن است قانون مترقی در جامعه باشد اما جامعه هدف نخواهد از این قانون و مجریان صالح بهره ببرد، آیا این جامعه روی سعادت را خواهد دید که بنده در پاسخ می‌گویم هرگز. مگر اینکه جامعه خودش را در اختیار این دو مهم قرار دهد که در این صورت راه گمراهی را در پیش نخواهد گرفت.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد:  گاهی هم ممکن است که قانون مترقی باشد اما مجریان صالح نباشند که اینچنین قانون بر زمین می‌ماند؛ گاهی قانون مترقی وجود نداشته باشد که در این صورت مجریان مبنای عمل ندارند و سعادت جامعه تامین نمی‌شود، مگر اینکه هم‌افزایی بین مجریان و قانونگذاران وجود داشته باشد؛  اگر در جامعه‌ای کارگزار صالح از صحنه جامعه کنار زده شود نیز جامعه از میراث پیامبر(ص) بهره نمی‌برند و  این جامعه روی سعادت را نمی‌بیند.
 
وی در ادامه گفت: به عنوان مجریان صالح خودتان را در محضر قرآن و عترت قرار دهید، این جشنواره بر این اساس قرآن و عترت را بیان کرده است؛ تلاوت قرآن و حتی به ظاهر تدبر در قرآن منهای الهام گرفتن از تعالیم عترت تدبر نیست؛ یا بگویند ما تنها به روایات مراجعه می‌کنیم و به قرآن کاری نداریم مانند اخباریون که همراه سعادت و عمل به وصیت پیامبر(ص) نیست.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: در عصمت پیامبر(ص) تردیدی نیست و کلام ایشان برای ما حجت است؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر تعبیر عجیبی است که پیامبر(ص) گویا خبرغیبی اعلام می‌کند که وقتی قرآن و عترت در کنار هم قرار گرفتند در صحت قرآن تردید نداریم و منظور عترت است یعنی عترت در کنار قرآن مصون از خطا است و در نتیجه تا قیامت این دو در کنار هم هستند؛  بهترین مفسرقرآن که اشراف به تمام آیات دارد عترت است.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از عمده فهم قرآن برنمی‌آییم  اگر افرادی آن را برای شما تبیین نکنند، به تعبیر روایات این افراد باید بطن قرآن را یافته باشند و این مهم طبق حدیث «الإمامُ يَهدي إلَى القُرآنِ والقُرآنُ يَهدي إلَى الإمامِ» تنها از عترت برمی‌آید.
 
اهل قرآن و تجلی قرآن در زندگی
 
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن عرض تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: در روایتی آمده اگر امام صادق(ع) هنگام رحلت چشم باز کرد و فرمود هر کسی که نسبتی با ما دارد جمع کنید، حضرت در کنار جمعیت چشمانش را باز کرد و شفاعت ما به سبک شمارنده نماز نخواهد رسید.
اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند
وی ادامه داد: همگی باید توجه کنیم که نظام قرآن و روایت جامعیتی دارد و توجه به مسائل عبادی صرف بدون دغدغه جامعه اسلامی ناقص است؛ قرآن نیز در سوره فتح آیه ۲۹ یاران پیامبر را توصیف می کند که «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». پس باید مراقب باشیم که در کنار مسائل عبادی دغدغه جامعه و هم‌نوعان خود ار نیز داشته باشیم.
 
رستمی با اشاره به اینکه اهل قرآن باید آموزه‌های قرآن را در خود متجلی کنند و عطر قرآن باید جامعه را معطر کند، اگر در محیطی هستید و اثر قرآن محیط را روشن نکند باید تأمل کنیم، اضافه کرد: بزرگترین مجموعه فعالیت‌های دانشجویی، فعالیت‌های قرآنی است که دانشجویان اینچنین در مسابقات شرکت می‌کنند؛ این دانشجویان باید جهانی را نورانی کنند و اگر غیر از این بود یعنی کم کاری کردیم؛ نهضت تبیین و جهاد تبیین که مأموریت ماست و در این راستا باید با روایت‌های غلط مبارزه کرده و تصویرگری درست و آگاهی بخشی برای مردم داشته باشیم و در این میان هر فردی به اندازه خودش سهمش را ایفا کند.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان از تمامی عوامل اجرایی این برنامه و متسابقان تقدیر و تشکر کرد و  یادآور شد: باید تلاش کنیم که در مأنوس شدن با قرآن تطهیر وجودی پیدا کنیم چرا که فرد صالح شایستگی مصلح بودن را دارد؛ شما عزیزان که خداوند به شما عنایت قرآنی داشته وظیفه بزرگی نسبت به محیط خودتان دارید.

دانشگاه باید نویدبخش تمدن اسلامی باشد

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و خانواده‌های متسابقان، اظهار کرد: اگر تلاش‌های مادران و پدران نبود این شکوفایی و درخشش‌ها رخ نمی‌داد و باید به آموزش قرآن از همان کودکی توجه کرد.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

وی ادامه داد: تبارشناسی و ریشه‌شناسی در بنیان‌های مدرنیته و نسبت آن با تجدد در غرب نشان می‌دهد که آن چه را به عنوان مدرنیته می‌شناسیم در نسبت با سنت معنا پیدا کرده است. مدرنسیم در قامت ایدئولوژی نسبتی با سنت داشته است و در طول تاریخ تکوین این نسبت را مکررا تصریح کند و باکی ندارد که در تار و پود سنت بپیچد سپس در قرون وسطا رنگ و لعابی پیدا کرده که فاصله گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: اتفاق غریبی که افتاد این بود که میهمان ناخوانده بر سر سفره و فرهنگ تمدن ایرانی وارد ایران شد بدون اینکه پیامدهای آن مورد بررسی قرار بگیرد؛ اندیشه ایرانی اسلامی با مدرنیته مورد کاوش قرار نگرفت و این قسمت دردناک ماجرا بود که کمترین حد توجه به میراث سنتی صورت گرفت.

وی گفت: در غرب برخی آغاز اندیشه ورزی خودشان را بر مبنای خوانش متون مقدس قرار می دهند اما در ایران کم توجهی جدی به سنت وجود دارد حتی به معنای جامعه شناختی چه برسد به معنای دینی آن.

کلانتری گفت: احادیث روایات و قرآن در دانشگاه جای خودش را باز نکرده، گرچه رشته‌هایی تعیین شده اما باید فراتر برود، در حوزه علوم اجتماعی، رفتاری، سیاسی در کم ترین حد ممکن جای دارد و این همان آفت بزرگ است؛ رشد علم در ایران صورت نخواهد گرفت و دانشگاه به موقعیت ممتاز خود نخواهد رسید مگر اینکه در گفت‌وگو با سنت راه خودش را پیدا کند؛ این مسیر حتی در غرب هم صورت گرفته است. این بی توجهی به میراث سنتی دانشگاه را زمین‌گیر می کند و حتی دانشگاه در این صورت به نسبت بی معنایی با جامعه خواهد رسید اگر راهش را در نسبت با سنت پیدا نکند.

وی بیان کرد: دانشگاه در صورتی که با سنت ارتباط پیدا کند به جایی خواهد رسید و محور این سنت قرآن و عترت و آموزه‌های آن است و اگر مبنا قرار بگیرد می‌تواند تجلی‌بخش و امیدبخش تمدن نوین اسلامی باشد؛ تمدن نوین اسلامی بدون نقش دانشگاه و دانشگاه بدون محوریت یافتن قرآن و عترت ناممکن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره باید آغاز کار باشد، عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که کل آثار هنری مرتبط با قرآن، دانشگاه با دانشگاه میهمان شوند و فضای قرآن را در جای جای کشور تسری ببخشند.

کلانتری با اشاره به اینکه شبکه فعالان قرآنی دانشگاهیان راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: تقویت و تعمیق و تکثیر برنامه‌های قرآنی و اهل بیتی که نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف کشور دارد تا مدل جامعی از فعالیت‌های قرآنی ارائه شده و به جشنواره‌های سالانه اکتفا نشود؛ قالب‌های جدید و فراگیری پوشش مخاطبان مورد توجه باشد اگر چه فراگیرترین جشنواره در مجموعه آموزش عالی است.

رتبه‌های برتر مشخص شدند

سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی دانشگاه قم پس از سه روز برگزاری در این دانشگاه امروز در مجتمع امین قم به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآن دانشگاهیان؛ عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ عباس شیراوژن، معاون فرهخنگی و دانشجویی وزارت بهداشت حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و برگزیدگان این دوره از جشنواره امروز ششم خردادماه در مجتمع امین برگزار شد.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان از روز دوم خردادماه تا روز گذشته پنجم خردادماه با حضور متسابقینی از شهرهای مختلف کشور در دانشگاه قم برگزار شد.

این دوره از مسابقات در ۹ بخش، شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری، ونوآفرینی‌های قرآنی و در ۴۰ رشته برگزار شد و بیش از ۸۰ نفر داور ملی و بین‌المللی، داوری این دوره از جشنواره را به عهده دارند.

دوشنبه دوم خردادماه پذیرش متسابقین آغاز شده و در روز سه‌شنبه سوم خرداد، مسابقات حفظ ۵ جز و ۱۰ جز؛ روز چهارشنبه چهارم خرداد مسابقات حفظ ۲۰ جز و کل قرآن کریم و روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه نیز مسابقات بخش معارفی شامل ۱۱ رشته و هم‌چنین مسابقات قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان، دعاخوانی و تواشیح برگزار شد.

اهل قرآن عمل قرآنی را از خود آغاز کنند

در حفظ ۲۰ جزء آقایان حسین کریمی رتبه اول، سیدمهدی موسوی‌نسب رتبه دوم و کمیل هادی‌پور رتبه سوم و در حفظ کل آقایان محمدرضا زاهدی رتبه اول و موسی معتمدی در رتبه دوم و محمدرسول تکبیری در رتبه سوم برگزیده شدند.

در حفظ ۲۰ جزء بانوان فاطمه قلی‌زاده رتبه اول، زینب میرزایی رتبه دوم و فاطمه نظری رتبه سوم و در حفظ کل بانوان رویا فضائلی طرفی رتبه اول، فرشته صباغیان بیگدلی رتبه دوم و فاطمه نیکوئی در رتبه سوم برگزیده شدند.

حفظ پنج جزء بانوان اعظم ایزانلو رتبه اول، الهه پورموردینی رتبه دوم و سمیه ستاره رتبه سوم و در حفظ پنج جزء آقایان اصغر قرجه‌لو رتبه اول، مسلم یادگاری در رتبه دوم و مرتضی جوادزاده رتبه سوم، برگزیده شدند.

در حفظ ۱۰ جزء بانوان الهه ملک‌پور رتبه اول، فاطمه محمدی رتبه دوم و سمانه کریمی رتبه سوم و در بخش آقایان سیدمحمد راد رتبه اول، مهدی ربانی رتبه دوم و رضا محسن‌آبادی در رتبه سوم برگزیده شدند.

قرائت ترتیل برادران رضا جاویدی رتبه اول، مهدی جوزی رتبه دوم، محمد هادی ساجدی در رتبه سوم و در قرائت تحقیق برادران جواد رفعتی رتبه سوم، سیدمحمد حسینی‌پور رتبه اول و مسعود موحدی راد رتبه دوم برگزیده شدند.

در دعاخوانی ویژه فرازهای صحیفه سجادیه خواهران الناز همتی رتبه اول، فائزه دمقی رتبه دوم و فاطمه علی یاری رتبه سوم و ️و در رشته ترتیل خواهران ام البنین طالبی رتبه اول، سیده‌معصومه حسینی آقاملکی رتبه دوم و غزاله سهیلی‌زاده رتبه سوم را کسب کردند.

در رشته تحقیق خواهران فائزه سادات قریشی نسب در رتبه اول، مریم سمایی رتبه دوم و معصومه حمیدی در رتبه سوم برگزیده شدند.

در بخش اذان محمدحسن توفیق زاده رتبه اول، حسین قبادی رتبه دوم و محمدرضا نمازی رتبه سوم و در دعاخوانی صادق انتظار رتبه دوم، مهدی رضایی رتبه سوم و در بخش تواشیح نیز گروه وارثین رتبه دوم، گروه مناجات پروردگار رتبه دوم و گروه وصال رتبه سوم را کسب کردند.

انتهای پیام
captcha