کد خبر: 3970436
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
پژوهشگر قرآنی با اشاره به ویژگی‌های پایداری و پایبندی اصول اخلاقی در انسان، گفت: آنچه که در قرآن گفته شده باید در ما رشدی را ایجاد کند که سبب تحول ذائقه و علایق فردی شود.

اخلاق قرآنی سبب تحول علایق فردی انسان می‌شودحجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی، عضو پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن درگفت‌وگو با ایکنا از قم در تفسیر دو آیه از سوره حجرات در جزء ۲۶ قرآن کریم، اظهار کرد: این سوره مشهور به سوره اخلاق است هرچند مجموعِ قرآن با هدف تحول اخلاقی و هدایت انسان نازل شده و پژوهشگران قرآنی معتقدند تمام مطالب قرآن حتی دسته‌های تاریخی و علمی زمینه دگرگونی اخلاقی انسان است.

وی ادامه داد: در سوره حجرات نیز خداوند زمینه‌ها و مبانی اخلاقی را بیان می‌کند، در آیه هفت این سوره مسئله‌ای بیان شده که در آیات یا سوره‌های دیگر به این صورت به آن پرداخته نشده است و این آیه بیان می‌کند که اگر کسی بخواهد به اصول اخلاقی پایبند بماند باید چه ویژگی‎‌هایی را در خود ایجاد کند.

عضو پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه رشدی که در مورد انسان در قرآن بیان شده رشد منحصر به فردی است که علایق و تمایلاتش را متحول می‌کند، تصریح کرد: آن چه که در قرآن گفته شده باید در ما رشدی را ایجاد کند که سبب تحول ذائقه و علایق فردی شود که در رابطه با نشانه‌های این موضوع قرآن پنج ویژگی را بیان کرده که یکی از آن‌ها در آیه هفت این سوره بیان شده است.

وی ادامه داد: اولین مورد این نشانه‌ها دوست داشتن مظاهر ایمان است یعنی علاوه براینکه به فضیلت‌های اخلاقی و مظاهر ایمان مانند نماز، روزه، خمس، زکات و غیره عمل می‌کنیم آن‌ها را نیز دوست داشته باشیم؛ همچنین در خصوص رذیلت‌های اخلاقی مانند کفر( مذموم‌ترین گناه از نظر قرآن)، فسق (گناهان بزرگ) و حتی عصیان (گناهان کوچک و رایج) علاوه بر دوری کردن از آن‌ها بیزاری قلبی می‌جوید.

حسینی اضافه کرد: خداوند مکانیزم پایبندی به اخلاق قرآنی را اینگونه معرفی می‌کند در حالی که ما وقتی به خود نگاه می‌کنیم متوجه تمایلات‌مان نسبت به گناهان به خصوص گناهان رایج مانند غیبت، دروغ، تهمت و غیره می‌شویم؛ در این راستا از حضرت زهرا (س) نقل شده که ایشان همواره نماز خواندن، قرآن خواندن و نگاه به چهره پیامبر فارغ از رابطه پدر دختری را واقعا دوست داشتند.

وی نکته بعدی این سوره را در آیه دهم دانست و گفت: این آیه درباره اخوت میان مسلمان سخن می‌گوید و طوری بیان می‌شود که تنها ویژگی لازم و ضروی برای مؤمنان و روابط ایمانی «برادری» هست و همه مؤمنان موظف هستند که این روابط را اصلاح کنند.

مفسر قرآن در ادامه گفت: سپس در آیات بعد آسیب‌ها و تهدیدهای این روابط مانند غیبت، تمسخر و تجسس بیان می‌شود که در جهت رفع آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن باید تلاش کرد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: