تأمین هزینه‌های مؤسسه قرآنی با اجاره‌بهای منزل شخصی
کد خبر: 3964803
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
دغدغه‌­های مؤسسات قرآنی قم / 1

تأمین هزینه‌های مؤسسه قرآنی با اجاره‌بهای منزل شخصی

مدیر مؤسسه قرآنی شمیم هدایت بیان کرد: امسال برای کاهش برآورد هزینه‌های مالی امکان مراجعه افراد به مؤسسه را محدود کردم و فقط یک محدوده‌ای از ساختمان برای برگزاری جلسات قرآنی فراهم است و طبقه‌ای دیگر از منزلم را اجاره داده‌ام تا بتوانم بخشی از مشکلات مالی مؤسسه را مرتفع کنم و آن را سرپا نگه دارم.

اجاره دادن منزل شخصی برای حفظ یک موسسه قرآنیبه گزارش ایکنا از قم، کرونا، فعالیت­‌های مؤسسات قرآنی را به‌ شدت متأثر کرده و متولیان این مؤسسات که بخش زیادی از درآمدشان، از دریافت شهریه‌های ماهانه قرآن­‌آموزان تأمین می‌شد دچار آسیب جدی شده‌اند و بسیاری نیز در ادامه مسیر با چالش مواجه شده‌­اند و حتی از پرداخت اجاره مکان­‌های خود باز مانده‌­اند که نیازمند حمایت جدی مسئولان هستند.

از طرفی بودجه فعالیت­‌های قرآنی هر سال کاهش پیدا می­‌کند، برآورد بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی 200 هزار میلیون ریال برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است؛ پرداخت بودجه قرآن اتفاقی است که از سال ۱۳۹۰ با هدف توسعه فرهنگ قرآنی در کشور آغاز شده و  در سال ۹۸ برآورد بودجه این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹ (۲۰ میلیارد تومان) برای این صندوق در نظر گرفته شد و با کاهش ۸۰ درصدی روبه‌رو شد. اما امسال رقم بودجه نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.

خبرگزاری ایکنا به‌منظور مرتفع کردن مشکلات و دغدغه‌های مؤسسات قرآن در قم اقدام به اعلام و پیگیری مطالبات آن‌ها از طریق مسئولان ذی‌ربط کرده‌ است؛ نخستین بخش از این پرونده ویژه خبری را با مدیر مؤسسه قرآنی «شمیم هدایت» آغاز کردیم که برای جبران خسارات مالی خود در شرایط کرونایی خانه‌اش را اجاره داده‌ است تا بتواند فعالیت مؤسسه را ادامه دهد.

مؤسسه قرآنی «شمیم هدایت» یکی از مؤسسات قرآنی قم است که در طی یک سال اخیر با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌ است؛ این مؤسسه از سال 89 راه‌اندازی شده‌ است که در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی آن به علت عدم صدور مجوز از سوی نهادهای متولی با عناوین مرکز قرآنی یا خانه قرآنی شهری به فعالیت خود ادامه داده‌ است و هفت سال پس از آغاز به کار این مؤسسه و با اتخاذ مجوز رسمی فعالیت از سال 96، با عنوان مؤسسه قرآنی شمیم هدایت به‌صورت جدی‌تر فعالیت می‌کند.

منابع مالی؛ عمده مشکلات مؤسسات قرآن

نیره مطهری، مدیر مؤسسه قرآنی شمیم هدایت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، کمبود منابع مالی و بودجه فعالیت‌های قرآنی را از عمده مشکلات مؤسسات قرآنی مطرح کرد و گفت: در یک سال اخیر و به‌علت شیوع ویروس کرونا، مراجعات مردمی به مؤسسات قرآنی کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌ است و هم‌اکنون مؤسسات با دغدغه‌های مالی بی‌شماری مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه منزل شخصی‌­ام را به مؤسسه قرآنی تبدیل کرده و در حال فعالیت هستم، افزود: امسال برای کاهش برآورد هزینه‌های مالی مؤسسه‌ امکان مراجعه افراد به مؤسسه را محدود کردم و فقط یک محدوده‌ای از ساختمان برای برگزاری جلسات قرآنی فراهم است و طبقه‌ای دیگر از منزلم را اجاره داده‌ام تا بتوانم بخشی از مشکلات مالی مؤسسه را مرتفع کنم و آن را سرپا نگه دارم؛ از این‌رو بسیاری از جلسات قرآنی اعم از جلسات ماه مبارک رمضان را در یکی از مساجد محله برگزار می‌کنم.

مطهری با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا جلسات قرآنی ویژه بزرگسالان را به علت استقبال کم مراجعان، به‌صورت محدود برگزار کردیم، اظهار کرد: جلسات آموزش قرآن کریم در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم و... در رده سنی کودکان تا بزرگسالان در مؤسسه شمیم هدایت برگزار می‌شود و با آغاز شیوع کرونا در کشور، کلیه آموزش و جلسات قرآنی برای رده سنی کودکان را در فضای مجازی برگزار کردیم.

وی گفت: این مؤسسه اجرای طرح پویش مردمی حمایت از تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان مناطق محروم که از سوی بنیاد انصارالقرآن راه‌اندازی شده‌‌ است را عهده‌دار شد و بر اساس آن، مؤسسه قرآنی شمیم هدایت به مدت چهار سال در دو دوره دو ساله برای کودکان 9 تا 12 ساله به همت اساتید حوزوی، دانشگاهی و خیرین آشنا به مباحث قرآنی برگزار می‌کند.

مطهری با اشاره به اینکه افزون بر حفظ و قرائت، هدف و محور اصلی این طرح تربیت قرآنی کودکان است تا در رفتارهای اجتماعی آن‌ها نمایان باشد، اظهار کرد: این طرح با حضور 30 دختر و 30 پسر قرآن‌آموز در طی بیش از یک سال از سوی مؤسسه شمیم هدایت اجرا شد، اما پس از شیوع کرونا در کشور با تعطیلی چندماهه مؤسسه با کاهش مراجعات مردمی و خسارات مالی وارد شده به مؤسسه، مواجه شدیم.

مدیر مؤسسه قرآنی شمیم هدایت افزود: برگزاری جلسات قرآنی در فضای مجازی با استقبال خوبی مواجه نشد و بسیاری از مربیان و قرآن‌آموزان به علت نداشتن امکانات لازم یا اختلال در اینترنت امکان حضور در کلاس را نداشتند، بنابراین بر خلاف میل باطنی‌ام، جلسات مجازی قرآن را متوقف کردیم.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های قرآن به‌صورت حضوری در دستور کار مؤسسه قرار گرفته‌ است که نيازمند جلب اعتماد خانواده‌­های قرآن­‌آموزان و فضای باز مانند ساختمان يک حسينيه جهت فاصله­‌گذاری اجتماعی و رعايت دستورالعمل‌­های بهداشتی است.

مطهری يادآور شد: در تلاش هستيم تا کلاس‌­های حضوری هفته­‌ای يک بار و با نظارت جدی بر رعايت دستورالعمل­‌های بهداشتی برگزار شود اما حسینیه­‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده، درخواست هزینه از ما می­‌کند در شرایطی که مؤسسه شمیم هدایت تنها مجری این طرح است و هیچ هزینه‌­ای از این بابت از خانواده­‌های قرآن­‌آموزان دریافت نمی­‌کند.

انتظارات از مسئولان

وی در خصوص انتظارات مديران مؤسسات قرآنی از مسئولان مربوطه، اظهار کرد: مسئولان می‌توانند با حمايت‌­های مالی از مؤسسات قرآنی در رشد و تعالی آن‌­ها نقش بسزايی داشته باشند و از تعطيلی آن‌ها جلوگيری کنند متأسفانه در يک سال اخير من شاهد تعطيلی بسياری از مؤسسات قرآنی همکارانم بودم.

مطهری ادامه داد: اعطای وام‌­هایی با بازپرداخت پایین به مدیران مؤسسات قرآنی و ساماندهی و تشویق خیرین در خصوص کمک­‌های بلاعوض به مؤسسات و... از جمله حمایت‌­های مادی و معنوی است که مسئولان ذی‌­ربط باید انجام دهند.

وی تأکید کرد: قم از ظرفیت خیرین بالایی برخوردار است اما متأسفانه اکثر آن‌­ها نگاه نادرست و منفی نسبت به مؤسسات قرآن دارند و گمان می­‌کنند که مدیران مؤسسات مبالغ سنگینی از خانواده‌­های قرآن‌­آموزان دریافت می­­‌کنند.

مدیر مؤسسه قرآنی شمیم هدایت اظهار کرد: هر سال، بودجه فعالیت‌های قرآنی را کاهش می‌دهند و متأسفانه آن­‌چنان که در شأن و منزلت قرآن است، بودجه مکفی به آن اختصاص داده نمی­‌شود.

مطهری بیان کرد: در راستای برطرف کردن مشکلات مالی مؤسسات قرآنی، جلسات بسیار زیادی با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اما تاکنون نتایج مثبتی از آن حاصل نشده‌­ است.

گزارش از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام
captcha