حفظ قرآن به ۴ زبان زنده در دنیای کودکی ثنا
کد خبر: 3875437
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

حفظ قرآن به ۴ زبان زنده در دنیای کودکی ثنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ثنا نظری، کودک ۴ ساله‌ای است که حفظ قرآن را به تقلید از خواهر بزرگترش از ۳ سالگی آغاز کرده و در حال حاضر قادر به خواندن بسیاری از سوره‌ها به چهار زبان فارسی، عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی است.

حفظ قرآن به ۴ زبان زنده در دنیای کودکی ثناثنا نظری، دختر چهارساله‌ای که شاید هنوز آن‌قدر بزرگ نشده تا کلمات به درستی روی لب‌های کوچک او چفت ‌شود و از دهانش بیرون آید تا صدای نازک و ظریفش را واضح بشنویم و همچنان بسیاری از کلمات و جملات را با لحن کودکانه‌ای ادا می‌کند که به سختی می‌توان متوجه مفهوم آن شد. از او این جملات را شنیدیم که «قرآن را دوست دارم، چون خوشمزه و شیرین است. خدا من را حافظ قرآن کرده، اما آرزو دارم حافظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شوم.» حدیث، خواهر ۱۲ساله ثنا هم به ۳۴ روش می‌تواند قرآن را از حفظ بخواند و موفق شده سال گذشته به عنوان کوچک‌ترین شرکت‌کننده کنکور کارشناسی ارشد در آزمون شرکت کرده و اکنون در حال تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث است. با مادر حدیث و ثنا به گفت‌وگو پرداختیم تا بدانیم که چگونه می‌توان فرزندانی به شایستگی این دو داشت.

ایکنا ــ علاقه به خواندن قرآن در ثنا از چه زمانی آغاز شد؟

حدیث، دختر 12 ساله‌ام نیز حافظ کل قرآن است و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است. زمانی که ثنا به دنیا آمد، حدیث برای حفظ قرآن طی سه ماه تعطیلات تابستان، روزانه ۱۰ جزء و در فصل آغاز مدارس روزانه ۴ جزء از قرآن را در منزل با صدای بلند تکرار و تمرین می‌کرد و ثنا هم این قرائت را از خواهرش می‌شنید.

از سه‌سالگی یعنی از همان زمانی که توان سخن گفتن پیدا کرد، قرائت قرآن از حفظ را فراگرفت، اما آیات را به هم پیوسته نمی‌خواند. برای مثال ناگهان از یک آیه یکی از سوره‌های قرآن شروع، اما در ادامه آیه سوره دیگری را می‌خواند و این حدیث بود که این اشکالات را متوجه می‌شد و ثنا را راهنمایی می‌کرد.

ایکنا ــ  حفظ قرآن را با کدام سوره و با چه روشی آغاز کرد؟

سال گذشته به مناسبت روز مادر، حدیث برای تلاوت قرآن به یکی از محافل قرآنی دعوت شده بود، زمانی که حدیث در صدر مجلس در حال تلاوت بود، ثنا با ذوق و علاقه خاصی به او نگاه می‌کرد و آن روز وقتی از جلسه برگشتیم ثنا به من گفت می‌خواهد همانند حدیث، قرآنر ا کامل حفظ کند.

الرحمن، اولین سوره‌ای بود که ثنا آن را حفظ کرد و پس از آن حفظ 10 جزء آخر قرآن را با او تمرین کردم و در حال حاضر از ابتدای قرآن شروع به حفظ کرده‌ است و روزانه ۱۰ جزء را با صدای استاد شهریار پرهیزکار هم‌خوانی می‌کند و هر سه  روز یک بار قرآن را ختم می‌کند و تمام این آموزش و یادگیری با کمک قلم قرآنی انجام می‌شود. در حال حاضر ثنا معانی برخی از سوره‌های قرآن را به چهار زبان زنده دنیا بیان می‌کند و در حال آموزش و یادگیری تمام سوره‌هاست.

ایکنا ــ  با توجه به سن کم ثنا، آیا تکرار و تمرین فشرده برای او دشوار نیست؟

از آن‌جایی که سن کمتری نسبت به حدیث دارد برای تکرار و تثیبت آیات نسبت به او سخت‌گیری نمی‌کنم و روزانه فقط از صفحاتی که حفظ کرده است یک آیه می‌پرسم تا بتواند از حفظ بگوید و با این کار علاوه بر اینکه فشار زیادی به او وارد نمی‌شود، دل‌زده و خسته نمی‌شود و بیشترین وقت او صرف هم‌خوانی با صوت استاد پرهیزکار می‌شود، اما حدیث سن بیشتری دارد و روزانه برای تکرار و تثبیت، تمام صفحات را برای من می‌خواند.

ایکنا ــ  استعداد فرزندتان برای بیان معانی آیات به چند زبان زنده دنیا را چگونه شناختید؟

زمانی که با قلم قرآنی برای او تکرار می‌کردم، متوجه شدم که با وجود اینکه سواد نوشتن ندارد، اما در یادگیری استعداد زیادی دارد و از آن‌جایی که حدیث نیز قرآن را به انگلیسی حفظ کرده‌ است، در این زمینه آمادگی آموزش و یادگیری به ثنا را داشتم و به کمک قلم قرآنی، آموزش قرآن به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی را برای ثنا آغاز کردم که این اتفاق در سال جاری انجام شده است.

ثنا علاوه بر حفظ قرآن، دعای اول و دعای ۱۸ صحیفه سجادیه را نیز حفظ کرده‌ است. حدیث نیز علاوه بر قرآن، حافظ کل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.

ایکنا ــ  حدیث و ثنا در زندگی شما و همسرتان چه تحولاتی ایجاد کردند؟

من و همسرم تا مقطع سوم راهنمایی درس خواندیم و هیچ‌ یک از اعضای خانواده ما در زمینه امور قرآنی فعالیت چندانی نداشتند و به دلیل اینکه در ابتدا در روستای دره‌بید فریدن استان اصفهان که هیچ کلاس قرآنی در آن‌جا نبود، زندگی می‌کردیم و با محافل قرآنی بیگانه بودیم، اما اکنون علاقه و ذوق حدیث و ثنا نسبت به قرآن، فضای منزل ما را نورانی کرده است و اکنون برای ادامه تحصیلات حدیث در اصفهان سکونت داریم.

ایکنا ــ  آموزش تمام وقت قرآن به ثنا آیا او را از دنیای کودکانه‌اش جدا نکرده‌ است؟

نه به هیچ‌وجه این‌گونه نیست؛ ثنا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود پس از روشن کردن قلم قرآنی، تمام اسباب‌بازی‌های خود را می‌چیند و با آنان بازی می‌کند و همزمان نقاشی هم می‌کشد. خانواده‌ها بدانند حفظ قرآن به هیچ عنوان کار سخت و دشواری نیست که اگر سخت بود یک کودکچهارساله نمی‌توانست این کار را انجام دهد. خانواده‌ها باید کودکان خود را عاشق قرآن کنند و بعد متوجه می‌شوند که کودک با میل و رغبت ذاتی به سمت حفظ قرآن قدم می‌گذارد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
سید علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۷:۲۰
0
0
خوش بحالتون واقعا من ۱۹ سالمه تازه شروع به حفظ کردم خیلیم سخته برام اما تلاشمو میکنم
ساجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۵:۲۵
0
0
خوش به حالش⁦☺️⁩دخترم ۹سالشه تازه شروع کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۵ - ۲۰:۴۵
0
0
این فقط معجزه است
captcha