از کارشکنی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس تا خط و نشان نتانیاهو برای ادامه حملات
کد خبر: 4204052
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

از کارشکنی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس تا خط و نشان نتانیاهو برای ادامه حملات

در حالی که پنج ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد، حماس اعلام کرد مقامات این رژیم در مذاکرات آتش‌بس کارشکنی می‌کنند. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد که حملات به غزه ادامه می‌یابد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در یکصد و پنجاه و سومین روز از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، جنایات این رژیم همچنان ادامه دارد. صدها هزار نفر از مردم این منطقه در زیر بمباران سنگین صهیونیست‌ها و محاصره شدید این منطقه، با قحطی روبرو هستند. 

شرایط در نوار غزه به دلیل عدم ارائه کمک‌های انسانی و غذا بشدت وخیم است و تمامی نهادهای بین‌المللی و امدادی از قحطی گسترده و گرسنگی تمامی ساکنان این باریکه بدلیل عدم دسترسی به مواد غذایی خبر داده‌اند.

رژیم صهیونیستی علاوه بر حملات گسترده علیه غیرنظامیان مانع از ارسال کمک‌های مردمی به این باریکه شده و در موارد اخیر حتی به سمت مردمی که برای دریافت مواد غذایی اطراف کامیون‌های امدارسان تجمع کرده بودند شلیک کرده و بیش از ۱۰۰ تن را به شهادت رسانده است.

وزارت بهداشت غزه از افزایش شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه تحت‌محاصره به ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر خبر داد.

کارشکنی اسرائیل در آتش بس

پس از انجام مذاکرات در قاهره، اسرائیل شروط حماس برای آتش‌بس در ازای آزادی اسرای اسرائیلی را رد کرد. در حالی که روزنامه صهیونیستی معاریو گزارش داد اسرائیل پس از رایزنی‌های متعدد در قاهره، شروط حماس را برای آتش بس رد کرد، «سامی ابوزهری»، از رهبران حماس گفت: اسرائیل تمام تلاشهای میانجیگران برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه را بی اثر ساخت.

ابوزهری عنوان کرد: اسرائیل درخواست حماس مبنی بر توقف تجاوزها، عقب‌نشینی و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه و بازگشت آوارگان را رد کرد.

در این حین، یک منبع مصری عنوان کرد: هیئت حماس قاهره را ترک کرد، اما مذاکرات هفته آینده از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کردند که برای آزادی تعدادی از اسرا به توافق برسند و درگیری‌ها را قبل از ماه رمضان که احتمالا از یکشنبه آغاز می‌شود، متوقف کنند. پیشتر هم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود که توافق در دسترس است.

اما طی روزهای گذشته باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت که این گروه پیشنهادهای خود را برای توافق آتش‌بس طی دو روز گفت‌وگو به میانجی‌گران ارائه کرده و اسرائیلی‌ها که در مذاکره حضور نیافتند، پاسخی نداده‌اند. نعیم گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نمی‌خواهد به توافق برسد.

جان کربی، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی آمریکا چهارشنبه گفت در حالی که ایالات متحده از دستیابی به توافق ناامید شده است، مذاکره‌کنندگان همچنان به پارامترهای توافقی که به مذاکره کمک کرده‌، اطمینان دارند.

یکی از مقامات در این منطقه گفت نقطه اصلی اختلاف همان چیزی است که هفته‌ها بر مذاکرات سایه افکنده است؛ اینکه حماس از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که اکنون به آتش‌بس دائمی در طول یا پس از سه مرحله از آزادی اسرا متعهد شود، در حالی که تل‌آویو از انجام آن امتناع می‌ورزد.

رژیم صهیونیستی می‌خواهد فقط بر توافقی برای شرایط مرحله اول تمرکز کند، موضعی که ایالات متحده از آن حمایت می‌کند. تاکنون، بحث‌ها در مورد مرحله اول بر روی آزادی احتمالی ۴۰ نفر از حدود ۱۰۰ اسیر صهیونیست باقیمانده متمرکز بوده است.

این مقام مطلع در این منطقه گفت، علاوه بر آتش‌بس دائمی، حماس همچنین بر خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از شمال غزه پس از مرحله سوم آزادسازی اسیران و کمک‌های بیشتر به غزه تأکید دارد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، افرادی که در جریان گفت‌وگوهای مصر قرار گرفتند، با اشاره به ماهیت شکننده مذاکرات، از معرفی نام و ملیت خودداری کردند. یکی از مقامات حماس هم به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

انتقاد نخست‌وزیر مالزی از غرب

نخست‌وزیر مالزی در یک سخنرانی از استانداردهای دوگانه غرب در قبال موضوعات حقوق بشری مثل جنگ غزه انتقاد کرد. انور ابراهیم، در سخنرانی خود در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا از نگرش غرب به وضعیت غزه انتقاد کرد و گفت: کشورها نباید قوانین بین‌المللی را به صورت گزینشی اعمال کنند.

وی گفت: متأسفانه، تراژدی غم‌انگیزی که همچنان در نوار غزه رخ می‌دهد، ماهیت خودخواهانه نظم مبتنی بر نظام گزینشی را آشکار کرده است؛ واکنش‌های متفاوت غرب به رنج‌های انسانی، استدلال را به چالش می‌کشد.

انور این سوال را مطرح کرد که چرا غرب در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین اینقدر پر سر و صدا، تند و صریح بوده و در مقابل خون ریزی‌های بی امان بر مردان، زنان و کودکان بیگناه غزه سکوت کرده است؟.

نخست وزیر مالزی افزود: مستقیماً از همتای استرالیایی خود، آنتونی آلبانیز، درخواست کردم تا کمک‌های مالی به آنروا را بازگرداند چون این آژانس مؤثرترین کانال برای کمک به غیرنظامیان محاصره شده در غزه است.

نتانیاهو: حملات ادامه می‌یابد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد حملات این رژیم علیه تمامی مواضع متعلق به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، به‌ویژه در رفح ادامه می‌یابد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (پنج‌شنبه) گفت: ما به عملیات خود علیه تمامی مواضع حماس در نوار غزه از جمله در رفح ادامه خواهیم داد.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، بنیامین نتانیاهو همچنین ادعا کرد: تلاش‌های نیروهای اسرائیلی برای ضربه زدن به دشمن تا زمان تحقق پیروزی ادامه خواهد داشت. ما برای تضمین بقای خود وارد این جنگ شده‌ایم.»

وی افزود فشارهای بین‌المللی روزافرونی بر کابینه او و ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: این امر آنها را به سمت یکپارچگی و اتحاد سوق داده است.

فراخوان خطیب مسجدالاقصی 

خطیب مسجدالاقصی حضور در این مسجد در ایام ماه رمضان را امری واجب دانست. عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی اعلام کرد: این مسجد از حدود ۱۵۰ روز پیش محاصره شده و ما خواستار لغو محاصره اعمال شده بر آن در ماه مبارک رمضان هستیم.

 عکرمه صبری در ادامه کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول اعمال محدودیت برای ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در ماه رمضان دانست.

خطیب مسجدالاقصی خاطرنشان کرد: ساکنان غزه با سخت‌ترین نوع درد و رنج‌ها مواجه هستند و ما برای استقامت و پایداری آنها دعا می‌کنیم.

هلاکت دهها فرمانده اسرائیلی

 ارتش رژیم صهیونیستی امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که از هفتم اکتبر تا کنون ده‌ها فرمانده ارشد این رژیم به هلاکت رسیده‌اند.

 رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این‌باره اعلام کرد که طی این بازه زمانی چهار فرمانده تیپ، ۶ معاون فرمانده تیپ، ۳۹ فرمانده دسته، ۱۳ فرمانده گروهان و ۲ افسر عملیات به هلاکت رسیده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد که هفت فرمانده در میان نیروهای ذخیره از هفتم اکتبر تاکنون به هلاکت رسیده‌اند و ارتش در تلاش برای پرکردن شکاف به وجود آمده در سطح فرماندهی است.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

گزارش مؤسسه تحقیقات هلندی درباره قتل خبرنگار رویترز 

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، خدمه تانک ارتش صهیونیستی در ماه اکتبر به عمد با شلیک دو گلوله به سمت گروهی از خبرنگاران که به وضوح شناسایی شده بودند، یک خبرنگار شبکه خبری رویترز را کشته و پس از آن با مسلسل سنگین به مدت ۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه به سمت آنان شلیک کرده است.

این گزارش که توسط سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند و به سفارش رویترز برای تجزیه و تحلیل شواهد مربوط به حادثه کشته شدن عصام عبدالله، روزنامه نگار تصویربردار انجام شد، نشان داد که تانک ارتش صهیونیستی با دو گلوله ۱۲۰ میلی متری به خبرنگاران شلیک کرده است.

گزارش سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند (TNO) - که با رویترز برای تجزیه و تحلیل شواهد مربوط به حمله ۱۳ اکتبر که منجر به کشته شدن عصام عبدالله، روزنامه‌نگار تصویری شد، حاکی از آن است گلوله اول عبدالله ۳۷ ساله را کشت و کریستینا عسی، عکاس ۲۸ ساله خبرگزاری فرانسه را به شدت مجروح کرد.

این مؤسسه در گزارش نهایی خود در روز پنجشنبه فاش کرد که صدای ضبط شده توسط دوربین فیلمبرداری الجزیره در محل نشان می‌دهد که خبرنگاران نیز با گلوله های کالیبر ۰.۵۰ از نوع استفاده شده توسط مسلسل‌های براونینگ که می‌توانند در تانک‌های مرکاوای اسرائیل نصب شوند مورد هدف قرار گرفته‌اند.

ارتش صهیونیستی به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره هیچ یک از جنبه‌های حمله به روزنامه نگاران پاسخی ندادند. 

قوانین بشردوستانه بین‌المللی حملات به روزنامه‌نگاران را ممنوع می‌کند، زیرا کسانی که در رسانه‌های خبری هستند، دامنه کامل حمایت از غیرنظامیان را دارند و نمی‌توان آنها را اهداف نظامی در نظر گرفت.

الساندرا گالونی، سردبیر رویترز گفت: ما درخواست خود را از اسرائیل تکرار می‌کنیم تا توضیح دهد که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد.

احتشام هیبت الله، مدیر ارتباطات بین‌المللی الجزیره، از دولت تل‌آویو خواست تا یافته‌های تحقیقات خود را افشا کند. وی گفت: این حادثه به شدت نشان دهنده هدف گیری عمدی است، همانطور که تحقیقات از جمله توسط TNO تایید شده است.

 این موسسه هلندی تاکید کرده است که این هفت روزنامه‌نگار ژاکت و کلاه ایمنی به تن داشتند که روی بیشتر آنها با حروف سفید نوشته شده بود "PRESS". آنها نزدیک به یک ساعت قبل از حمله در حال فیلمبرداری از گلوله باران برون مرزی از فاصله دور در یک منطقه باز بر روی تپه‌ای در نزدیکی روستای لبنانی الما الچاب بودند. فیلم‌های ویدئویی از پس از این حمله همچنین نشان می‌دهد که یک خودروی مشکی متعلق به رویترز با حروف زرد بزرگ که از نوار چسب روی کاپوت و سقف آن ساخته شده بود، TV را نشان می‌دهد.

تایر السودانی، عکاس رویترز ۴۷ ساله؛ ماهر نازه، فیلمبردار  ۵۳ ساله و همچنین دو خبرنگار از الجزیره و یک خبرنگار دیگر از خبرگزاری فرانسه نیز در این حمله زخمی شدند.

عربستان تصمیم کابینه اسرائیل را محکوم کرد

عربستان سعودی تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای احداث چند هزار واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان صهیونیست در اراضی فلسطین را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تصمیم کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل در تصویب طرح احداث حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد شهرکی جدید را محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود اضافه کرد: این اقدام اسرائیل برخلاف تمام قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد است و از دستیابی به فرصت‌های صلح و ثبات در منطقه جلوگیری می‌کند.

این وزارتخانه تأکید کرد: اقدام اسرائیل به یهودی‌سازی بخش‌های وسیعی از کرانه باختری و از جمله شهر قدس را محکوم می‌کنیم. عربستان مجدداً بر ضرورت پایان‌دادن به درد و رنج ملت فلسطین تأکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان مجدداً بر ضرورت برپایی کشور مستقل فلسطینی بر اساس قلمرو مرزهای سال ۱۹۶۷ تأکید دارد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که شورای‌عالی برنامه‌ریزی و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی با احداث ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان در کرانه باختری موافقت کرد که بیشتر آن در شهرک «معالیه ادومیم» در جنوب قدس اشغالی احداث می‌شود.

این اقدام رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که کرانه باختری به دلیل یورش‌های مکرر ارتش رژیم صهیونیستی و بازداشت فلسطینی‌ها و شهادت بیش از ۴۰۰ تن از آن‌ها در این منطقه از هفتم اکتبر شاهد وضعیت امنیتی خوبی نیست.

انتهای پیام
captcha