حقیقت قرآن بدون واسطه، محور تحقیق و پژوهش قرار گیرد
کد خبر: 1398930
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین:

حقیقت قرآن بدون واسطه، محور تحقیق و پژوهش قرار گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: محقق و پژوهشگر قرآنی باید در کنار پژوهش‌های مستقیم قرآنی که در آن نفس کلام وحی بدون واسطه به‌عنوان موضوع و محور تحقیق قرار می‌گیرد، به پژوهش در حوزه اصول اعتقادات و مستدل کردن آن‌ها نیز بپردازد.

مجید حمزه‌لو، مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، درخصوص جایگاه پژوهش‌های قرآنی با اشاره به اینکه قالب محتوای قرآن مربوط به عرصه آموزه‌های اعتقادی و کلامی است، اظهار کرد: نظام رفتاری و ارزشی یا همان جهان‌بینی مبتنی بر سیستم عقیدتی و شناخت‌های نظری است.

وی افزود: محقق باید در کنار پژوهش‌های مستقیم قرآنی که در آن نفس قرآن بدون واسطه به‌عنوان موضوع و محور تحقیق قرار می‌گیرد، به پژوهش در حوزه اصول اعتقادات و مستدل کردن آن‌ها و نیز دفاع در برابر شبهات‌وارده و با توجه به مسائل مستحدث در عصر مدرنیته همت مضاعف گذارده و نیز بتواند پاسخ‌گوی محکمی باشد برای شبهه‌افکنی‌هایی که امروزه متأسفانه فرقه‌های ضاله و در رأس آن‌ها فرقه گمراه‌کننده وهابیت منتشر کرده‌اند.

حمزه‌لو درخصوص فرقه وهابیت، تأکید کرد: این فرقه ضاله با ظاهری برحق اما درون‌مایه‌ای مغالطه‌آمیز و شیطانی، درصدد اشاعه عقاید باطلی به‌ویژه شبهه‌افکنی در حوزه امامت است.

جامعه آرمانی بر اساس موازین قرآنی

وی به دوراز دسترس‌ نبودن شکل‌گیری جهان‌بینی دینی و اسلامی در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: چنانچه بخواهیم یک جامعه آرمانی، اخلاق‌مدار و رفتارگرا مبتنی بر موازین قرآنی و سیره اهل بیت(ع) داشته باشیم، باید با تقویت بنیه اعتقادی و معنوی جامعه، اعتقادات دینی را با توجه به نیازهای نسل کنجکاو و روحیه حقیقت‌طلب جامعه امروزی ارائه دهیم؛ لذا این فرآیند در شبکه‌های صدا و سیما به‌نحو مطلوبی در حال انجام است و باید در این راستا اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.

مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین با اشاره به اینکه تزریق اعتقادات دینی بدون تعهد و التزام به لوازم‌ عملی آنها منتهی به نتیجه نیست، اظهار کرد: بنابراین برای ترویج فرهنگ قرآنی و تأثیرعمیق‌تر معارف قرآنی در حوزه رفتاری و ارزشی و در نظامی که برپایه جهان‌بینی اسلامی استوار شده لازم است تمامی مسئولان به‌ویژه مسئولان مرتبط با فعالیت‌های قرآنی رفتار و سلوکشان را بر‌پایه این آموزه‌ها قرار بدهند.

تأکید قرآن بر مسئله عدالت اجتماعی

وی به تأکید فراوانی که قرآن بر مسئله عدالت اجتماعی و رعایت حقوق امت دارد اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان امر، معلمان، مبلغان و مروجان آموزه‌های دینی، خود شخصیتی عمل‌گرا نداشته‌ باشند، در این صورت انتظار عملکرد اخلاقی و ارزشی داشتن از آحاد جامعه، انتظاری خارج از انصاف است.

حمزه‌لو با بیان این حدیث که می‌فرماید؛ «الناس علی دین ملوکهم» اظهار کرد: بنابراین ابتدا بر معلمان و مربیان تعلیم و تربیت در سطح جامعه لازم است در هر مقامی که هستند خود را به معارف ناب قرآنی مجهز کرده و انعکاس مفاهیم نظری در رفتار عملی آنها به‌خوبی مشاهده شود.

عمل‌گرایی دینی در نهادینه‌ ساختن فرهنگ قرآنی

مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین در پایان با اشاره به‌ شیوه و مرام پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان همچون عمل‌گرایی ارزشی منطبق بر اعتقادات، افزود: امید است با همین شیوه، یعنی تبیین و تفسیر اعتقادات اصولی در کنار عمل‌گرایی دینی بتوان در توسعه، ترویج و نهادینه‌‌شدن فرهنگ قرآنی در سطح جامعه به نتیجه مطلوب رسید.

captcha