به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه در سخنرانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با مأمون فرمودند عالمترین خلفای بنیعباس هفتمین خلیفه آنان است، اظهار کرد: مأمون خلافت را به امام رضا(ع) پیشنهاد داد؛ ولی امام رضا(ع) نپذیرفتند و فرمودند اگر خلافت حق توست چرا به ما پیشنهاد میدهی و اگر حق تو نیست تو چهکارهای که خلافت را به ما پیشنهاد میدهی.
وی افزود: مأمون که جوابی برای این استدلال امام رضا(ع) نداشت گفت باید ولایتعهدی را بپذیرید؛ امام فرمودند اگر نپذیرم چه میکنی؟ مأمون گفت اگر قبول نکنید به زور متوسل میشوم؛ مأمون با خود گمان میکرد ولایتعهدی شمشیر دو لبهای است که اگر امام آن را بپذیرند به حکومت او مشروعیت دادهاند و اگر نپذیرند پاسخی برای شیعیان خود ندارند.
ماندگاری افزود: امام رضا(ع) فرمودند ولایتعهدی را میپذیرم به این شرط که در هیچ عزل و نصبی دخالت نداشته باشم و با این کار خود از آسیبهای حکومت مأمون خود را مبرا کردند و از امتیاز ولایتعهدی برای تبلیغ دین خدا و کمک به محرومان استفاده کردند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام رضا(ع) از مدینه تا طوس به تبلیغ ولایت اهل بیت(ع) پرداختند و در نیشابور با قرائت حدیث سلسله الذهب کاری کردند که هزاران هزار کاتب این حدیث را نوشتند و به آیندگان منتقل کردند، تصریح کرد: از طرف دیگر امام وجوهات شرعی را دریافت کردند و به محرومان و مستضعفان کمک میکردند.
ماندگاری اضافه کرد: امام رضا(ع) با دخالت نکردن در عزل و نصبها آسیبهای حکومت را گردن نگرفتند و از امتیازات ولایتعهدی هم به خوبی استفاده کردند و این مسئله آنقدر برای مأمون سخت بود که با وجود این که هیچ خلیفهای خودش دست به قتل امام نزده بود مأمون خودش دست به قتل امام زد و با سیاستی که داشت خود را صاحبعزا جلوه داد و اگر امام جواد نفرموده بودند هیچکس از این کار مأمون با خبر نمیشد.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) مبارزه منفی و غیرمستقیم را به زیبایی انجام دادند، گفت: جنگ بین حق و باطل در زمان امام رضا(ع) خیلی سختتر از زمان امام حسین(ع) بود، زیرا در زمان امام حسین(ع) حق و باطل در مقابل هم بودند ولی در زمان امام رضا(ع) در ظاهر حق و باطل در کنار هم بودند.
ماندگاری با بیان اینکه امام رضا(ع) شیوه زیبای تبلیغ دین را به ما یاد دادهاند، گفت: امروز همه افراد تریبون دارند و با دوستان و اقوام در ارتباط هستند، بنابراین هر کسی در حد خودش باید مبلغ خدا و دین الهی شود و دین خدا را نصرت دهد تا خدا هم او را نصرت و یاری دهد و ما را از اعمال بد و زشت محافظت کند.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند خدا رحمت کند کسی که معارف ما اهل بیت را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند، افزود: مردم فطرتهای پاکی دارند و اگر ما با بیان قابل قبول معارف دینی و کلام زیبای اهل بیت را برای مردم بگوییم مردم قبول میکنند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به گفتوگوی امام رضا(ع) با فردی که منکر خدا و قیامت بود اشاره کرد و گفت: یک زندیق خدمت امام رضا(ع) رسید و گفت از کجا معلوم که خدا و قیامتی وجود داشته باشد؟ امام فرمودند یا خدا و قیامت هست و یا خدا و قیامتی نیست، یا بهشت و جهنم هست و یا نیست و از این دو حالت خارج نیست، اگر خدا و قیامت نباشد ما ضرر نکردهایم زیرا در این دنیا زندگی کردهایم و فقط برخی محدودیتها را رعایت کردهایم، ولی اگر خدا و قیامتی باشد و بهشت و جهنم راست باشد تو خیلی ضرر کردهای و خود را از بهشت خدا تا ابد محروم کردهای و لایق جهنم ابدی شدهای.
وی با بیان اینکه همه زندگی ما با احتمالات است و عقل میگوید تلاش کردن برای رسیدن به سود احتمالی و جلوگیری از ضرر احتمالی لازم است، گفت: امام رضا(ع) میفرماید: اگر انسان حتی احتمال وجود بهشت یا جهنم را بدهد میارزد که در این عمر موقت دنیا برای رضای خدا تلاش کند.
ماندگاری با بیان اینکه این همه انبیاء و انسانهای وارسته و خوب دنیا گفتهاند بهشت و جهنمی هست، افزود: حتی اگر یک بچه به انسان بگوید جلوتر یک خطر وجود دارد انسان احتیاط میکند تا دفع ضرر محتمل کند آن وقت این همه انبیاء از جهنم خدا خبر دادهاند آیا عاقلانه است که انسان این همه هشدارهای جدی را نادیده بگیرد و با دستورات خدا مخالفت کند؟
وی افزود: در مورد هر واجبی اگر به فایده داشتن آن یقین نداشته باشیم، احتمال فایده آن وجود دارد و بنا بر حکم عقل همین احتمال فایده هم باعث میشود که ما آن واجب را انجام دهیم و حرام را ترک کنیم.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حیا و حجاب باعث آرامش جامعه میشود و برای خود انسان هم امنیت میآورد، تصریح کرد: اگر به فایدهمند بودن حجاب و حیا باور نداریم احتمال آن وجود دارد بنابراین عقل حکم میکند که این راه را هم امتحان کنیم و اگر فایده اش را دیدیم آن را تبلیغ کنیم.
ماندگاری در پایان اظهار کرد: همینطور بقیه اعمال صالح مانند کمک به مظلوم، راستگویی، اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات و سایر واجبات و محرمات دینی را حداقل یک مدت باید امتحان کنیم و اگر فایده آن را دیدیم آن را تبلیغ کنیم و مبلغ خوبیها باشیم.