از مهم‌ترین عامل کم‌حجابی تا مسئولیت روحانیت در مقابل تعرض‌ها
کد خبر: 4143243
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از مهم‌ترین عامل کم‌حجابی تا مسئولیت روحانیت در مقابل تعرض‌ها

«مهم‌ترین عامل کم‌حجابی، مشکل بینشی است؛ نه خودنمایی و بی‌دینی» و «مسئولیت روحانیت در قبال تعرض‌ها چیست؟» از عناوین مهم سرویس معارف خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته هستند.

برگزیده‌های اندیشه و معارف

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم. 

 

 تجربه آیت‌الله مصباح یزدی از سفر به آمریکا

محمدتقی اسلامی، اخلاق‌پژوه

آقای مصباح در اواخر ۱۳۷۴ به آمریکا سفر کرد و بعد در جلسه‌ای گزارشی را ارائه فرمودند که بنده هم در آن جلسه بودم؛ ایشان فرمود امروز حجت بر ما تمام است، زیرا ما در کنار کاخ سفید مستمع داریم و جلسات علمی هست، ولی ما محقق نداریم یا محققی داریم و زبان انگلیسی بلد نیست. بعد بودجه‌ای را برای زبان‌آموزی به طلاب با حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار دادند تا طلبه‌ها زبان انگلیسی بیاموزند. همچنین طلابی در برخی رشته‌ها از جمله روان‌شناسی به کانادا اعزام شدند تا زبان بیاموزند و لابراتوار مجهزی هم در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی تأسیس شد. بنده هم که طلبه این مؤسسه بودم مدتی به دانشگاه امام صادق(ع) رفتم و زبان آموختم. ایشان پرفسور لگنهاوزن را به قم آوردند و ایشان هرسال که به آمریکا می‌رفت جدیدترین آثار را از آمریکا می‌خریدند و به قم می‌آوردند. 

 

مهم‌ترین عامل کم‌حجابی، مشکل بینشی است؛ نه خودنمایی و بی‌دینی

 حجت‌الاسلام مصطفی عرب‌پور، پژوهشگر دین و روانشناسی

روی دیواری نوشته شده بود؛ «بدحجابی یعنی احساس حقارت». این کلی‌گویی کاملاً غلط است که پژوهش ما آن را رد می‌کند. براساس پژوهش، بیشترین کسانی که به دنبال کم‌حجابی هستند نه آزادی‌طلب‌اند و نه تفکرات ناسازگارانه یا خودنمایی ضد دینی دارند، بلکه بسیاری از آنها در بینش مشکل دارند. بنابراین نباید صرفاً با تلقی نادرست نوع سیاستگذاری و مواجهه نادرست را هم اجرا کنیم تا نتایج معکوسی بگیریم. اغلب اوقات پدیده کشف حجاب به این دلیل است که با قوام حکومت گره و پیوند خورده است و افرادی که منتقد حکومت هستند وقتی می‌بینند که حکومت روی حجاب پافشاری می‌کند، آنها هم کم‌حجابی را عاملی برای اعتراض به حکومت تلقی می‌کنند.

 

بیت‌کوین پول نیست ولی مالیت دارد

حجت‌الاسلام مهدی خطیبی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

 توهم مالیت که برخی استادان روی آن تکیه دارند نمی‌تواند خیلی قابل توجه باشد. پول‌ بودن بیت‌کوین فعلاً ثابت نیست، زیرا در خرید و فروش عمومی وجود ندارد و ابزار پرداخت نیست، ولی مال است، زیرا تعریف مال بر آن قابل انطباق است و توهم مال را هم که پاسخ دادیم.صرف استخراج بیت‌کوین از سیستم، ارزش مالی ندارد بلکه وقتی سیستم آن را استخراج کرد در ازای استخراج به او پاداش می‌دهند یعنی کسی که ماینر است به اندازه سهمی که در تایید تراکنش دارد پاداش دریافت می‌کند و این پاداش را در بازار می‌فروشد لذا او از کسی خرید نکرده است، بلکه به عنوان پاداش دریافت می‌کند. طبق آنچه گفته شد چون بیت‌کوین مالیت دارد خرید و فروش آن هم مقتضی صحت دارد.

 

مهاجرت نخبگان ناشی از تعلق ضعیف به فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست

محمدرضا کلاهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی:

اگر بپذیریم هویت‌ها، مرز و سلسله مراتب ایجاد می‌کنند آن وقت نخبگی اهمیت پیدا می‌کند چراکه سلسله مراتب اهمیت پیدا می‌کند و نخبگان نیز افرادی هستند که می‌توانند خدمت بیشتری به آن اجتماع هویتی داشته باشند. از سوی دیگر هویت، ابزار نظام های سیاسی برای بسیج توده‌ها هم محسوب شده است اما اکنون چنین ترفندی دیگر همانند گذشته کار نمی‌کند لذا اینکه یک نخبه از کشور می‌رود به دلیل تعلق ضعیف وی به جامعه ایرانی و اسلامی نیست بلکه به این دلیل است که تصور می‌کند در جایی دیگر بهتر شکوفا می‌شود هرچند که ممکن است تصور وی اشتباه باشد. 

 

تفویض امور عالم به ائمه(ع) مستقل نیست

حجت‌الاسلام محمدحسین نصیری، پژوهشگر دینی:

رباتی را فرض کنید که هر کاری می‌کند براساس دستوری است که دیگری به او داده است؛ فرض دوم این است که هزار داده ما به یک ربات داده‌ایم و او می‌تواند این هزار داده را جواب دهد و فرض سوم اینکه ما اطلاعاتی را به ربات هوشمند می‌دهیم و این ربات طبق این اطلاعات عمل می‌کند و ما دیگر به او کاری نداریم ولی گاهی با او کار داریم و ممکن است مانع فعل او شویم یا کار جدید را به او بسپریم. بنابراین تفویض درست به این معناست که امام(ع) امور عالم را تدبیر می‌کند ولی خداوند هم مباشرتا دخالت دارد یعنی تدبیر خدا بر همه تدابیر هستی از جمله تدابیر امام(ع) حاکم است.

 

مسئولیت روحانیت در قبال تعرض‌ها چیست؟

حجت‌الاسلام عباسعلی هاشمی همدانی، استاد درس خارج حوزه:

باید تبلیغات دشمن را خنثی کرد که به همان تبیین و اهمیت جهاد تبیین برمی‌گردد؛ آنچه رسانه‌های بیگانه علیه روحانیت ترویج می‌کنند حقیقت ندارد. آنها از روحانیت تصویر گروهی بی‌درد، جدا از مردم و مشغول جاذبه‌های دنیا ارائه می‌دهند. می‌خواهند طلبه‌ای را که اهل درس و اهل مسجد و اهل امور فرهنگی است و باید روی چشم همه مردم جا داشته باشد در دیدگان ملت ایران منفور جلوه دهند و این کار را از طریق پمپاژ وحشتناک رسانه‌ای انجام می‌دهند و متاسفانه بخشی از جامعه هم که اطلاعات آنها کمتر است تاثیر می‌گیرند؛ البته عموم مردم همیشه روحانیت و طلاب را گرامی داشته‌اند و بیشترین اعتماد را به آنها دارند، ولی باید همین اقلیت فریب‌خورده را آگاه کرد.

 

الگوی رفتاری حضرت معصومه(س)، کنشگری زن با محوریت خانواده است

زهرا فخرروحانی، استاد حوزه و دانشگاه: 

در جامعه ما که خانواه‌محور است باید حقوق دختران به رسمیت شناخته شود؛ ازدواج بهنگام و مناسب از جمله این حقوق است که البته برای همه جوانان اولویت است. در جامعه‌ای که قرار است حکمرانی خانواده‌محور داشته باشیم، باید برای اینکه دختران و جوانان ازدواج به موقع داشته باشند تدابیری اندیشید؛ خانواده می‌تواند جلوی خیلی از مشکلات و گرفتاری‌ها را بگیرد؛ الان موانع زیادی بر سر راه جوانان وجود دارد؛ مثلا دختر جوان تحصیلکرده نمی‌داند چگونه می‌تواند تحصیل را با اشتغال در کنار هم داشته باشد؛ مادر بودن چگونه با اشتغال و تحصیل جور در می‌آید، دختر وقتی تحصیل را هدف خود قرار داد ازدواجش را به تاخیر می‌اندازد و گرفتار تناقض؛ زندگی یا تحصیل است و ما هنوز نتوانسته‌ایم برای این تعارضات پاسخ خوبی پیدا کنیم.

 

 

انتهای پیام
captcha