اعتقادات و باور از مناسک و عبادات مهم‌تر است
کد خبر: 4142835
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام‌ حسینی قمی:

اعتقادات و باور از مناسک و عبادات مهم‌تر است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه اعتقادات و باور از مناسک مهم‌تر است، گفت: اگر باورهای ما قوی باشد در اجرای عبادات با مشکل روبرو نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم بانوی کرامت که شامگاه یکم خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ماه ذی‌القعده را ماه امام رضا(ع) دانست و اظهار کرد: بیست و پنجم ذی‌القعده به‌عنوان دحوالارض اعمالی دارد، که روزه در آن معادل ۶۰ سال روزه‌داری است؛ براساس روایات اسلامی افضل از روزه در دحوالارض، زیارت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) در این روز است.

وی گفت: دوران امام صادق(ع) تا امام رضا(ع) فرصت بزرگ را برای بیان جایگاه شیعه در جهان فراهم کرد. ترفیع جایگاه شیعه و هویت‌بخشی به شیعه، توسط این چهار امام همام صورت گرفت و ایشان باعث شدند تا شیعه خود را بازسازی کرده و خودباوری‌اش تقویت شود، در واقع ایشان عهده‌دار هویت‌بخشی به شیعه بودند.

حسینی‌قمی به جایگاه امامت در کلام ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد و افزود: بیشترین روایات و مناظرات در موضوع امامت که پایه هویت‌بخشی به اندیشه شیعی است، توسط ائمه اطهار(ع) توسط امام محمدباقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) صورت گرفته که امام هادی(ع) هویت‌بخشی به شیعه را به اوج خود رساندند.

وی با اشاره به توجه به آداب زیارت حرم اهل‌ بیت(ع) تصریح کرد: اصحاب اهل‌ بیت(ع) توجه وافری به آداب حضور در محضر امام(ع) داشتند. محضر امام معصوم محل رفت‌وآمد فرشتگان است و تمام انبیا و فرشتگان از خداوند متعال برای زیارت سیدالشهدا(ع) اجازه می‌گیرند.

حسینی قمی ضمن تبیین روایتی از ملاقات منصور صیقل با امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) در هویت‌بخشی و ترفیع جایگاه شیعه، ولایت‌پذیری را شرط قبولی طاعات و عبادات انسان ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه اعتقادات و باور از مناسک مهم‌تر است، اظهار کرد: عظمت تجلیل و میزبانی پرشور مردم قم از کریمه اهل‌ بیت فاطمه معصومه(س)، مرهون تلاش روشنگرانه ائمه اطهار(ع) در هویت‌بخشی به شیعه است.

حسینی‌قمی ضمن اشاره به روایت «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» یادآور شد: امیرالمؤمنین علی(ع) معیار سنجش حق و باطل است؛ صحابه بودن به‌ تنهایی نشان‌دهنده حقانیت نیست؛ آیاتی از سوره برائت و سوره توبه در مذمت منافقان ذکر شده است و بخش قابل‌توجهی از منافقان نیز در قالب صحابی خود را به رسول‌الله(ص) نزدیک کردند.

انتهای پیام
captcha