مرمت بنای تاریخی ملاحسین قم با همکاری دانشگاه علم و صنعت
کد خبر: 4139294
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸

مرمت بنای تاریخی ملاحسین قم با همکاری دانشگاه علم و صنعت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از انجام مطالعات دانشگاه علم و صنعت تهران بر روی سرای ملاحسین قم خبر داد تا این سرا با انجام عملیات به روز اول خود بازگردد.

مرمت بنای تاریخی ملاحسین قم با همکاری دانشگاه علم و صنعتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم امروز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگویی از مرمت بنای تاریخی ملاحسین قم با همکاری دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: طبق تفاهم‌نامه همکاری اداره کل میراث فرهنگی قم و دانشگاه علم و صنعت تهران مطالعاتی در خصوص این سرا انجام می‌شود که امیدواریم با هماهنگی‌های لازم با این دانشگاه، به بهترین نحو انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بنای تاریخی به دلیل بی‌توجهی و آتش‌سوزی صورت گرفته و کاملا متروکه است، افزود: مرمت سرای تاریخی ملاحسین امسال آغاز می‌شود که استانداری قم همکاری‌های لازم جهت تامین مقدمات آن را خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: بنا داریم در این سرا فضاهایی برای جذب گردشگران ایجاد و در کوچه‌های اطراف نیز اقامتگاه‌های سنتی تعبیه کنیم.

وی افزود: شهرداری قم نیز در موضوع سرای ملاحسین قم ورود و این محل را پاکسازی کرده است تا کار مرمت و کف سازی انجام شود.

سرای ملاحسین در مجموعه بازار کهنه قم از آثار دوره قاجار می‌باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارجمندی افزود: مسجد کوچکی نیز در سرای ملاحسین وجود دارد که مرمت می‌شود و امسال مرمت طاق آن آغاز خواهد شد. در عملیات بهسازی باید از خیابان آذر تا میدان کهنه سقف ایجاد شود و مجموعه گردشگری بازار کهنه خود را به خوبی نشان خواهد داد.

وی افزود: شهرداری در زمینه رونق گردشگری بسیاری از بازارهای شهر که متروکه افتاده، می‌تواند اقدام کند تا فضای بسیار خوبی را حتی برای شب‌نشینی در تابستان‌ها و حتا در پشت بام بازار کهنه قم فراهم آورد.

بازار کهنه قم با عمر بیش از 600 سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه می‌رسد، کارگاه‌های صنایع دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاکوسازی، خراطی، نجاری و منبت کاری را در خود جای داده است. این بازار ملی در سال 76 به ثبت میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.

سقف بازار نیز از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته شده و دریچه‌های دایره شکل نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گردوغبار ایجاد می‌کند.

مجموعه از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانی است، در واقع بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمی‌گرداند، ولی قدمت تیمچه‌ها و راسته‌های جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی قم در ادامه بیان کرد: در شهرهایی چون کاشان و یزد اقتصاد بافت تاریخی تاثیر زیادی در کل اقتصاد شهر دارد، اما در قم مردم هیچ سهمی از اقتصاد بناهای تاریخی و بافت نمی‌برند به گونه‌هایی که احساس می‌کنند بناهای قدیمی مزاحم هستند و باید آن‌ها را از جلوی راه برداشت. دلیل مهم این است که اقتصاد بافت با مردم گره نخورده که زندگی حافظ آن باشد.

وی افزود: اگر رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی به میراث فرهنگی کمک کنند، بافت تاریخی استان قم نیز مانند یزد، اصفهان و کرمان، منشا درآمدی برای مردم می‌شود.

ارجمندی افزود: رسانه‌ها باید موقعیت‌های گردشگری و اقتصاد گردشگری قم و بخش باغ گردشگری را مورد توجه قرار دهند، چرا که بافت تاریخی قم می‌تواند از بعد فرهنگی سبب تفریح و تفرج و مورد توجه مردم باشد.

وی بیان کرد: اگر در هر استانی دیگری به‌جز قم، مسجد جامع، بازار کهنه، مدرسه جهانگیرخان، گذر امامزاده حمزه(ع) و مناره‌های ساسانی همه در کنار هم قرار داشت به راحتی از آن کنار آن نمی‌گذشت که در نهایت تبدیل به مخروبه شود.

انتهای پیام
captcha