فهم عمیق معارف قرآن نیازمند رشد لوازم آن در وجود انسان است
کد خبر: 4130500
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم:

فهم عمیق معارف قرآن نیازمند رشد لوازم آن در وجود انسان است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: ما باید بتوانیم ظرفیت فهم آیات قرآن را با استفاده از رشد معلومات علمی و لوازم فهم قرآن در وجودمان ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در مدرسه شبهه‌پژوهی «مطالعات قرآنی خاورشناسان» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه‌ و با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار(ع) امروز نهم فروردین‌ماه برگزار شد، گفت: قرآن کریم دو گونه آیات دارد؛ یکی از این دو گونه برای عموم مردم و قابل فهم برای همه انسان‌هاست، اما فهم برخی دیگر از آیات نیازمند فهم عمیق، پیشرفته و دقت بیشتر است.

وی تعقل در قرآن کریم را بنابر فرمایش این کتاب آسمانی ویژه عالمان برشمرد و تصریح کرد: ما باید بتوانیم ظرفیت فهم آیات قرآن را با استفاده از رشد معلومات علمی و لوازم فهم قرآن در وجود خود ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: دانش و فنون فهم قرآن کریم می‌تواند ما را در درک هرچه بهتر معارف آیات مبارک این کتاب آسمانی کمک کند. مستشرقان قرآن‌پژوه موضوعات مختلفی را که به فهم بهتر معارف قرآنی کمک می‌کند، دنبال کرده‌اند؛ موضوعاتی همچون اصالت قرآن، تاریخ قرآن، الفاظ و ادبیات قرآن، اوصاف قرآن کریم، قرائت آن، اعجاز این کتاب آسمانی، چگونگی جمع‌آوری آیات آن و ارتباط و انسجام آیات قرآن کریم از جمله این موضوعات به شمار می‌آید.

یوسفی‌مقدم گفت: علم تفسیر شامل تفسیر موضوعی، ترتیبی و ترکیبی و شناخت پیشینه این علم هم می‌تواند ما را در فهم عمیق معارف قرآن کریم یاریگر باشد.

وی اظهار کرد: منهج‌شناسی و روش‌شناسی قرآن کریم شامل تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به روایات، تفسیر قرآن به عقل و تفسیر جامع نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به فهم عمیق معارف این کتاب آسمانی است و باید در این زمینه نیز اجتهاد پیدا کنیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: فقه القرآن شامل فقه اکبر و فقه اصغر نیز باید در دستور کار حوزویان و پژوهشگران علوم قرآنی قرار گیرد تا در زمینه فهم عمیق قرآن به ما کمک کند. کسانی که می‌خواهند قرآن‌پژوهی‌های مستشرقان را مورد واکاوی و نقد و بررسی قرار دهند، لازم است در مرحله اول خود را به علوم قرآنی مختلف مسلح شوند و سپس بر پایه آن‌ها وارد مباحث مطرح شده از سوی خاورشناسان شوند.

یوسفی‌مقدم در پایان با اشاره به برخی فعالیت‌های پورتال «قرآن و استشراق» گفت: ظرفیت بسیار خوبی در این پورتال ایجاد شده است تا علاقه‌مندان و محققان عرصه استشراق بتوانند با پژوهش‌های اسلام‌شناسان غربی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha