نگاهی به رویداد‌های قرآنی قم در سالی که گذشت
کد خبر: 4128921
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد

نگاهی به رویداد‌های قرآنی قم در سالی که گذشت

در سال ۱۴۰۱ وقایع و رویداد‌های مهم قرآنی متعددی در قم اتفاق افتاد و باعث رونق و افزایش فعالیت‌های قرآنی شد که در این گزارش اهم آن‌ها تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

قرآن

به گزارش ایکنا از قم، در سال 1401 وقایع و رویدادهای مهم و متعدد قرآنی در قم اتفاق افتاد که مصادف شدن اوایل سال با ماه مبارک رمضان بر رونق و افزایش این فعالیت‌ها افزود. در ادامه به اهم این رویدادها پرداخته می‌شود.

برگزاری نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» در ماه رمضان

نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» قم ویژه ماه مبارک رمضان، با هدف ترویج آموزه‌های قرآنی به همت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از چهارم تا هشتم اردیبهشت‌ 1401 در پل حجتیه واقع در ابتدای بلوار بهار برپا شد.

در این نمایشگاه غرفه‌هایی همچون ناشران قرآنی و نرم‌افزار، ایثار و شهادت، عفاف و حجاب، چهار غرفه هنری در رشته‌های نگارگری، تذهیب، معرق‌کاری، خوشنویسی و حکاکی انگشتر، تعویض قرآن‌های فرسوده، غرفه ویژه اتحادیه مؤسسات قرآنی استان قم با موضوع روانشناسی و مشاوره خانواده، آموزش‌های نوین زبان‌آموزی قرآن کریم، غرفه مؤسسه فرهنگی و قرآنی تدبر در کلام وحی و غرفه کودک محتویات خود را به مخاطبان عرضه کردند.

نمایشگاه بر آستان بهشت

رقابت هزار و 800 دانش‌آموز قمی در چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز

چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان قم از یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه 1401 تا روز چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه‌ در 14 رشته در دو بخش آوایی و پژوهشی به مدت چهار روز در دو بخش دختران و پسران، با رقابت هزار و 800 دانش‌آموز برگزار شد.

رشته‌های این مسابقات در رشته آوایی شامل قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ عمومی قرآن کریم، حفظ ویژه شامل حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل، اذان و مداحی و در رشته پژوهشی شامل  تفسیر، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، احکام و انشای نماز بود.

میزبانی دانشگاه قم از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

سی‌وششمین مسابقات ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه قم در هفته اول خرداد 1401 در ۹ بخش، شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری و نوآفرینی‌های قرآنی و در ۴۰ رشته برگزار شد، این مسابقات کاملاً حضوری بود و بیش از ۸۰ نفر داور ملی و بین‌المللی، داوری این مسابقات را بر عهده داشتند.

رقابت 1704 نفر در رشته‌های آوایی و معارفی مسابقات سراسری قرآن

مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی از ۲۶ تا 28 مرداد 1401 در استان قم در دو بخش آقایان و بانوان با حضور یک هزار و 704 نفر در رشته‌های آوایی و معارفی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

درگذشت استاد شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی طی دوران طولانی بیماری به‌دلیل ایجاد ضایعه ریوی در چندین مقطع تحت درمان قرار گرفت و در سن ۶۴ سالگی و ۲۳ مردادماه 1401 در بیمارستان ولی‌عصر(عج) قم دارفانی را وداع و به لقاءالله پیوست و دوشنبه، ۲۴ مرداد مصادف با ۱۷ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری، هفت‌ روز پس از سالروز شهادت حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) به خاک سپرده شد.

درگذشت استاد شهیدی پور

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، یکی از پیشکسوتان فرهیخته قرآنی کشور و از داوران حوزه قرائت، تجوید و مفاهیم مسابقات بین‌المللی قرآن بود که در سال ۱۳۳۷ دیده به جهان گشود. پدر ایشان عالم بزرگواری بودند که مورد وثوق و اعتماد آیت‌الله گلپایگانی و عموی ایشان نیز از خطبای برجسته و از نهج‌البلاغه‌پژوهان روزگار خود و حافظ نهج‌البلاغه و مفسر آن بودند. برادر این عالم که از عالمان عالی فقهی است، هم‌اکنون یکی از صاحب‌نظران حوزه فقه در استان قم است.

برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی

دبیرخانه هفدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی، به‌عنوان هفتمین سال در قم مشغول به کار شد و ۱۰ ماه فعالیت مستمر را انجام داد.

این رقابت‌ها در ۳۸ رشته در هفت بخش مختلف با حضور پنج هزار و ۲۲۶ دانشجوی پسر و بیش از دو هزار و ۴۶۷ هزار دختر دانشجو و در مجموع بیش از ۹ هزار نفر شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه برگزار شد.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج مساجد قم

مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج مساجد استان قم به نام 14 شهید در 14 مسجد استان قم به صورت خانوادگی، گروهی(خواهران و برادران)، فردی و ایده‌پردازی قرآنی از یکم تا 30 آبان 1401 برگزار شد.

مسابقات قرآن و عترت بسیج مساجد

برگزاری مسابقات قرآن نیروی دریایی سپاه

مرحله نیمه نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طیف سربازان و پایوران در رشته‌های اذان، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق، حفظ 5، 10، 15، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، مفاهیم سطح یک و دو از روز 18 مهرماه 1401 به مدت سه روز در مرکز امامت امام صادق(ع) نیروی دریایی سپاه با رقابت 135 نفر از کارکنان رسمی و وظیفه برگزار شد.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن و حدیث ویژه طلاب

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه (آقایان) به همت مدیریت قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در رشته‌های حفظ و معارف قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر، حفظ و معارف موضوعی، معارف صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه، دعاخوانی و خطابه قرآنی (عربی و فارسی) دهم تا دوازدهم بهمن‌ماه در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.

میزبانی از مرحله نهایی مسابقات معارفی قرآن کریم

مرحله نهایی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هشتم بهمن‌ماه در رشته‌های معارف، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای اولین بار به میزبانی استان قم، در مجتمع امامزاده سیدعلی(ع) برگزار شد.

این مسابقات شامل سه رشته تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بود.

تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات معارفی قرآن

در اختتامیه بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، هیئت داوران در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقرر شده دبیرخانه دائمی این رشته‌ها در استان قم تشکیل شود.

مسابقات قرآن

برگزاری همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت»

 همایش دو روزه قرآن، عترت و سلامت با رویکرد بین‌المللی ویژه جامعه پزشکی با احتساب امتیاز بازآموزی و فرهنگی، 26 بهمن‌ماه به مدت دو روز در مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

اختتامیه سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی»

سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» با موضوع «روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن ‌بنیان» با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج کشور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در چهار محور کلی «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها» برگزار شد.

مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha