به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی در وبینار آموزشی با موضوع «سطوح و مدلهای کارآفرینی و مشاغل در ایران» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار شد، با تشریح انواع مدلهای کار و درآمد گفت: تولید یکی از مهمترین مدلهای کار و درآمد میباشد؛ تولید میتواند از منظرهای مختلف و به اشکال متنوعی انجام گیرد؛ مثلاً تولید به مثابه استخراج مواد از طبیعت، مانند استخراج نفت و سنگ آهن.
وی ادامه داد: معمولا تولیدات از دسته استخراج به صورت مستقیم توسط دولتها انجام شده یا به شرکتهای محدودی واگذار میشود. گاهی هم تولید به مثابه تبدیل مواد معدنی به مواد اولیه است، مانند تبدیل سنگ آهن به ورق، لوله، پروفیل و تیرآهن یا تبدیل مواد نفتی به مواد خام پلاستیکی، پلیاکریل و امثال اینها. این دسته از تولید معمولاً در بخش خصوصی صورت میگیرد ولی از جنس مشاغل فراگیر نیستند.
قطبی تصریح کرد: یکی دیگر از سطوح کار و درآمدزایی تولید به مثابه صنایع بزرگ است؛ صنایعی همچون خودروسازی، هواپیماسازی و واگنسازی یا تولید سیمان را میتوان از این دسته برشمرد که باز هم از مشاغل فراگیر نبوده و منحصر در دست دولتها و یا شرکتهای بزرگ است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تولید به مثابه تبدیل مواد اولیه به مصنوعات و محصولات کاربردی که دامنه بسیار وسیعی هم دارد، دسته دیگری از مشاغل تولیدی را تشکیل میدهند که فراگیر بوده و میتواند برای همه در دسترس باشد؛ البته این مشاغل نیز سرمایه اولیه و ابزار آلات مخصوص به خود را لازم دارد. مشاغلی همچون ساخت درب و پنجره با استفاده از پروفیل و ورق و یا ساخت مصنوعات چوبی و مصنوعات پلاستیکی خانگی از این نوع مشاغل محسوب میشوند.
وی اظهار کرد: تولید در عرصه کشاورزی و دامداری نیز یکی دیگر از عرصههای گسترده و فراگیر تولیدی میباشد. محصولات حوزه کشاورزی موارد متنوعی مثل غلات، میوه، سبزیجات، گیاهات دارویی، علوفه، گل و روییدنیهای تزئینی است.
قطبی افزود: در حوزه دامداری و شیلات، عرصههایی همچون پرورش گاو، گوسفند و ... را شاهد هستیم. تولید انواع چوب نیز که مواد اولیه برای صنایع و مصنوعات است از دستاوردهای این حوزه است.
وی گفت: این نوع از تولید نیز در دسترس همگان قرار دارد و نوعی تولید ارزشمند و مفید محسوب میشود؛ باغداری، کشاورزی، دامداری، شیلات و صنایع وابسته به آن یکی از رایجترین روشهای تولید است که با استفاده از ظرفیت طبیعت نباتی و حیوانی، هزاران محصول برای رفع نیازهای انسان تولید میشود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه گاهی تولید میتواند در عرصه فرآوری و تبدیل مواد اولیه خوراکی به مواد مصرفی خوراکی باشد، گفت: صنایعی همچون تولید شیر پاستوریزه، ماست، پنیر، کره و دهها محصول عمل آورده از مواد اولیه، همچنین تولید خوراکیهای آماده و نیمه آماده از جمله کنسرو، تن ماهی، سوسیس، کالباس و نیز خوراکیهای بسته بندی شده از قبیل کیک، کلوچه، شکلات و بستنی نمونههایی از این صنایع است و همه اینها از زمره تولیداتی هستند که با استفاده از مواد اولیه خوراکی و مواد مصرفی خوراکی تولید میشوند.
قطبی در ادامه عنوان کرد: تولید به مثابه فرآوری و تولید محصولات مصرفی و کاربردی همچون ابزارآلات، فرش و موکت، مبل و صندلی، وسایل برقی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی و لوازم یدکی نیز یکی دیگر از عرصههای کارآفرینی در ایران است. فرش ایران دارای ظرفیتهای بسیار خوبی در عرصه بینالمللی بوده و مشتریان خارجی بسیاری مشتاق خرید آن هستند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات کوچک و کاربردی یکی دیگر از عرصههای کارآفرینی در ایران است، گفت: تولید گلهای آپارتمانی و تزیینی، تولید یراق آلات زینتی و تولید جوراب، مثالهایی از این گونه تولیدات است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان کرد: همیشه وقتی نام تولید برده میشود نباید به صنایع بزرگ و مرجع نگاه کنیم. گاهی در یک کارگاه کوچک و یا حتی در یک اتاق در داخل منزل میتوان محصول تولید و روانه بازار کرد که غالب این موارد در محیطهای کوچک و خانگی نیز قابل انجام است.
وی افزود: تولید به مثابه فناوریهای نرم نیز یکی دیگر از عرصههای تولید و کارآفرینی است که تولید نرمافزار، فیلم، موسیقی و انیمیشن از جمله نمونههایی از این عرصه است.
قطبی با بیان اینکه دومین عرصه کلی برای کارآفرینی؛ تبادل، بازرگانی و خرید و فروش است، گفت: واحدهای صنفی محل انجام فعالیتهای مرتبط با این عرصه هستند که هر واحد دارای پروانه کسب و کار به یک شغل پرداخته و معمولاً به صورت مستقیم با مشتری سروکار دارد. فروشگاههایی همچون میوه فروشی، مبلفروشی، فروشگاه مواد غذایی، وسایل خانگی و وسایل یدکی خودرو مثالهایی از این واحدهای صنفی است.
وی تأکید کرد: فروشگاهها انواعی دارند که مهمترین آنها را میتوان فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای بزرگ شهری، فروشگاههای کوچک محلی، فروشگاههای تک محصولی، توزیع و بنکداری(عمده فروشی)، مجموعه فروشگاههای پاساژ و مجتمعی، فروشگاههای بنگاهی، فروشگاههای امانت فروشی که نرمافزار «دیوار» امروزه به نحوی جایگزین آنها شده است، فروشگاههای نمایشگاهی، نمایندگیهای فروش، فروشگاههای زنده فروش(ماهی، پرندگان تزیینی، احشام، مرغ زنده و ...)، غرفههای فروش، فروشگاههای اینترنتی و مجازی شامل سایت و وبگاه، پیچ شبکههای اجتماعی، کانال در پیام رسانها و اپلیکیشنها دانست.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق ادامه داد: شرکتهای بازرگانی واحد فروش مردمی نبوده و در قالب شرکت، مؤسسه و مشابه آن تأسیس میشوند تا به شکل واسطهگری، شبکهسازی و بازرگانی مبادرت به تبادل، توزیع و فروش انبوه کالا کنند، امروز میدان توسعه شرکتهای بازرگانی در حال رشد و گسترش است.
وی سومین سطح کلی در کارآفرینی را عرصههای عملآوری و کارگاهی دانست و گفت: مشاغلی همچون نانوایی که در آن با استفاده از مواد اولیه خوراکی در یک واحد صنفی محصول تولید و به فروش میرسد، از نوع عملآوری محسوب میشود. همچنین تهیه روغنهای گیاهی، پنیر، ماست، گلهای گلخانهای و آپارتمانی و کلوچه سنتی را هم میتوان از این دست مشاغل به شمار آورد.
قطبی ادامه داد: تولید کفش چرم سنتی و کارهای تولید و عرضه در و پنجره، کابینت و دکوراسیون را میتوان از مشاغل کارگاهی برشمرد؛ اینها مشاغلی هستند که در آنها برای آماده سازی محصول در محیط کارگاهی، کارهای تکمیل و آماده سازی روی آنها انجام میشود.
وی گفت: مشاغل کارگاهی هم سختی تولید را تحمل میکنند و هم سختی فروش به مصرف کننده و گاه در ادامه نیز خدمت نصب و راهاندازی را به دوش میکشند، اما با این وجود باید دانست که عرصه بسیار خوب و درآمدزایی برای جوانان جویای کار است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق سطح چهارم کارآفرینی را خدمات بیان کرد و گفت: تعمیر لوازم خانگی، تعمیر ماشین، تعمیر فرش و مبلمان، تعمیر وسایل صوتی و تصویری، تعمیر وسایل کامپیوتری و موبایل، تعمیرات بازی، تعمیرات دوچرخه و غیره از جمله خدمات محسوب میشود.
وی بیان کرد: خدمات ساختمانی، خدمات نصبی، خدمات واسطهای همچون بنگاههای املاک و خودرو، خدمات آزادکاری(فریلنسری) همچون اسنپ و تپسی، خدمات اجاره وسایل مختلف از دیگر انواع خدمات میباشد.
قطبی ادامه داد: انواع خدمات مرسوم همچون خدمات فنی مهندسی، خدمات مشاوره و راهنمایی، خدمات علمی آموزشی، خدمات بازرگانی، مالی و اقتصادی، خدمات پزشکی و سلامت، خدمات ساختمان و تأسیسات، خدمات عمومی دولتی، خدمات آموزش و پژوهش و خدمات الکترونیک و دیجیتال، خدمات حمل و نقل، خدمات تفریح و سرگرمی، خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات مذهبی، مددکاری، ایمنی و انتظامات و خدمات رسانه از مهمترین عرصههای خدماتدهی به شمار میروند و همه اینها به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
وی اظهار کرد: در عرصه کارآفرینی میبایست سطح دید افراد را ارتقا داد و میدان وسیعتری را برای انتخاب عرصه مورد علاقه آنها برایشان ایجاد کرد.
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در پایان گفت: بهطور کلی مشاغل را میتوان در ردههای طراحی، تولید، توزیع، فروش، انبارداری، خدمات، تعمیرات، حمل و نقل، کاربرد، نصب و راهاندازی، شخصی سازی، مدیریت، نظارت و ارزیابی، آموزش و یاددهی، نگهداری، مشاوره و راهنمایی، نیازسنجی، معاینه و تشخیص و عیب یابی، راهبری و کوچ، تجویز و ارائه راهحل، ارتباط و هماهنگی، واسطهگری و دلالی، تبلیغ و بازاریابی، بازرگانی، بستهبندی و همچنین پست و ارسال دستهبندی کرد.
لازم به ذکر است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکهسازی خلاقیتها و نوآوریهای فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق نموده است.
در این خانه، ایدههای خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزشهای فرهنگی به صورت تابآور را داشته باشند، پذیرش شده و از طریق حمایتهای آموزشی، مشاورهای، امکاناتی و مادی سعی میشود شرایطی فراهم آید که ایدههای پذیرش شده به بلوغ رسیده و بتوانند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره جامعه اسلامی زمینهساز نشر و توسعه ارزشهای فرهنگی و دینی بشوند. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانند به نشانی https://noavari.dte.ir/ مراجعه کنند.
انتهای پیام