اولین مدرسه خیرساز اوتیسم در کردستان کلنگ‌زنی شد
کد خبر: 4119744
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

اولین مدرسه خیرساز اوتیسم در کردستان کلنگ‌زنی شد

اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیرساز اوتیسم با حضوراستاندار و جمعی از مسئولان استانی امروز، ۱۶ بهمن‌ در شهرک اندیشه سنندج کلنگ‌زنی شد.

کلنگ‌زنی مدرسه دانش آموزان اوتیسم

به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش‌‎و‌پرورش استثنایی استان کردستان، امروز، 16 بهمن در مراسم کلنگ‌زنی اولین مدرسه آموزشی وتوانبخشی اوتیسم گفت: این مدرسه خیرساز در سه هزار و 600 متر مربع دارای 10 کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن‌درمانی و فضاهای مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم 10 برابر مدارس عادی است، افزود: از مسئولان و خیرین انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به اینکه 120 دانش‌آموز اوتیسم در استان داریم، بیان کرد: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر 3 نفر حضور داشته باشند.

وی گفت: 120 دانش‌آموز دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی خود را در مدارس با نیازهای ویژه 10 شهرستان استان کردستان دریافت می‌کنند.

محمدی ادامه داد: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش‌و‌پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر 3 سال آغاز می‌شود، می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد و بخش اعظم درمان در اجتماع و در رفع ضعف مهارت‌های اجتماعی است، افزود: کودکان اتستیک به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند.

وی اظهار کرد: میزان شیوع این بیماری یک در صد است و ابتلا به آن در پسران 4 برابر دختران است، ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به آن بوده و در واقع ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی درمان شناسایی نشوند. به ‌منظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.

محمدی با بیان اینکه آمار 13 نفری دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم در سال تحصیلی 94-93 به 120 نفر در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است، گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری وعدم اطلاع‌‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان یادآور شد: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت، جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha