حکومت حضرت علی(ع) تجلی معنویت عمیق نبوی بود
کد خبر: 4119556
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸

حکومت حضرت علی(ع) تجلی معنویت عمیق نبوی بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سیره عملی حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای صحابیان پیامبر اکرم(ص) یادآور سنت پیامبر خدا(ص) بود، گفت: بنابر نقل‌های تاریخی با به حکومت رسیدن حضرت علی(ع) گویا بار دیگر دوران حضور پیامبر اکرم(ص) دوباره احساس می‌شد، سنت‌های عبادی همچون کیفیت نماز و روزه و دعا و مناجات و ابتهال به درگاه خداوند بار دیگر بروز و ظهور پیدا کرد و معنویت عمیق نبوی تجلی دوباره پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی انصاری‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبحجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی انصاری‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه قرآن کریم را دفتر هدایت انسان به سوی ارزش‌های الهی و صفات خدایی میشناسیم، اظهار کرد: در هر صفحه‌ای از قرآن یادی از صفات خداوند عالم را مشاهده می‌کنیم، چهار بار تعبیر له الاسماء الحسنی در قرآن مجید وارد شده است و قرآن انسان را فراخوانده که خدا را با این اسماء بخواند: له الاسماء الحسنی فادعوه بها: از آن اوست نامهای نیکو پس او را با این نامهای نیکو فرابخوانید.

وی بیان کرد: یاد کردن خداوند با اسم‌های زیبای او و آشنایی مکرر زبان و ذهن و ضمیر انسان با صفات جمال الهی، که قرآن به طور مکرر آنها را بازتاب داده است، منشا تجلی یافتن آن صفات در انسان و رنگ خدایی پیدا کردن وجود انسان خواهد بود و این همتن هدف والایی است که قرآن برای انسان ترسیم کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در میان بندگان خدا کسانی که به این افق با عظمت و نورانی پیش روی بشر دست یافته‌اند جمله انبیاء الهی و اوصیای آنها هستند، کسانی که به موجب این مقام رفیع انسانی به مقام شایستگی جانشینی خدا بر زمین نائل شده‌اند. 

وی ابراز کرد: کسی که صفات الهی در او تجلی پیدا کرد، تجسم عینی قرآن خواهد بود که قرآن خود صحیفه معرفی‌کننده خداست و سرآمد راه یافتگان به ملکوت الهی و زینت یافتگان به صفات خدایی و جانشین شدگان خدا بر زمین حضرت محمد بن عبدالله(ص) و وصی ایشان حضرت علی بن ابیطالب(ع) است، بنابراین حضرت امیرالمؤمنین(ع) را تجسم عینی قرآن میشناسیم.

انصاری‌پور با بیان اینکه سیره عملی حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای صحابیان پیامبر اکرم(ص) یادآور سنت پیامبر خدا(ص) بود، افزود: بنابر نقل‌های تاریخی با به حکومت رسیدن حضرت علی(ع) گویا بار دیگر دوران حضور پیامبر اکرم(ص) دوباره احساس می‌شد، سنت‌های عبادی همچون کیفیت نماز و روزه و دعا و مناجات و ابتهال به درگاه خداوند بار دیگر بروز و ظهور پیدا کرد و معنویت عمیق نبوی تجلی دوباره پیدا کرد.

وی ادامه داد: زهد و تقوا و سادگی و مواسات با مردم و نزدیک شدن به آنان تجلی دوباره پیدا کرد، نسیم خوش حق‌خواهی و عدالت محوری در صحنه اجتماع بار دیگر وزیدن گرفت و رایحه خوش آن دل‌های مشتاق را صفا بخشید و دوران زنده شدن ارزش‌های اصیل دینی و قرآنی در میدان عمل و در صحنه اجتماع امت اسلامی فرا رسید. 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه حضرت علی(ع) همانند پیامبر اکرم(ص) در کنار مردم و گوش شنوای دردهای مستضعفان بود، افزود: با میدان‌دار شدن امام علی(ع) در اجتماع اسلامی دنیاگرایی و ثروت اندوزی‌های پاره‌ای از صحابیان که معنویت را در دلها میرانده بود و ارزش‌های ملکوتی انسانی را به حاشیه رانده بود و مسیر جامعه اسلامی را به بیراهه کشانده بود از پیش چشمان امت اسلامی رخت بربست و بار دیگر دین به معنای حقیقی آن در صحنه اجتماع اسلامی نقش‌آفرینی پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه همه لحظات زندگی حضرت امیرالمومنین(ع) و سطر سطر کلام ایشان برای امروز و آینده ما و همه بشریت درس است، افزود: بنده خدا بودن و عظمت داشتن خدا در فکر و ضمیر انسان از بزرگترین درس‌ها برای انسان‌ها و از مهم‌ترین وصایای ایشان به سالکان طریق حق و آزادگی است.

وی بیان کرد: حضرت علی(ع) در وصف تقوا پیشگان فرمود که عظم الخالق فی انفسهم فصغر مادونه فی اعینهم: عظمت خالق هستی جان آنان را تسخیر کرده است به همین سبب غیر خدا در چشم آنان حقیر است؛ خدا و زندگی دارای رنگ خدایی باید تمام همت ما باشد تا بتوانیم خود را شاگرد مکتب امیرالمومنین(ع) بدانیم، سینه‌های ما باید آکنده از دلدادگی به ارزشهای والای انسانی و الهی باشد تا بتوانیم خود را پوینده راه آن حضرت بشناسیم.

انصاری‌پور ادامه داد: باید شیفته خصلت‌هایی همچون صداقت، پاکی، دلبسته دنیا نبودن، امانت داری، وفای به عهد، احسان به یتیم، محبت به انسان‌ها، یاری رساندن به مظلوم، ستیز با ظالم، خستگی ناپذیری در مسیر حق و عدالت و پایدار ماندن در این راه، نهراسیدن از دشمنان حق، خیرخواهی برای دیگران و عبودیت خدا باشیم تا بتوانیم خود را درس‌آموز مرام مولی الموحدین به حساب آوریم.

انتهای پیام
captcha