اهانت به مقدسات؛ ظهور جاهلیت در عصر مدرن + فیلم
کد خبر: 4118609
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
حاخام یوسف حمامی لاله‌زار بیان کرد:

اهانت به مقدسات؛ ظهور جاهلیت در عصر مدرن + فیلم

رهبر دینی کلیمیان ایران در وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» گفت: سوزاندن قرآن ما را به یاد رفتارهای دوران بربریت و جاهلیت می‌اندازد. چون توان مقابله با یک کتاب، یک ایده و ایدئولوژی را ندارند فکر می‌کنند با پاره کردن و سوزاندن کتاب آن ایدئولوژی از بین می‌رود.

حاخام یونسی حمامی لاله زار

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» ظهر امروز، 12 بهمن از سوی این خبرگزاری برگزار شد.

متن سخنان حاخام یوسف حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران به شرح ذیل است:

نام خداوند تقدس دارد

متأسفانه توهین به مقدسات در چند سال اخیر وجود داشته و ادیان توحیدی سوزاندن کتاب مقدس قرآن در اروپا را برخلاف هر دین و باوری می‌دانند. نام خداوند برای ما تقدس دارد و در تورات تنها توهین و تمسخر بت‌ها و بت‌پرستی مجاز بوده و حتی فردی اجازه تمسخر انسان گناهکار را ندارد.

اگر به کتب دیگر ادیان ایمان نداریم ولی چون نام خدای یگانه و یکتا در آن آمده، هرگونه اهانت به آن کتاب مقدس به صورت غیرمستقیم اهانت به خداست و از فردی که ادعا می‌کند خداپرست هست این بعید است و مسلماً در ادعایش صادق نیست، چون انسانی که به خدا اعتقاد دارد حاضر نیست کتابی که در آن نام خداوند آورده شده اهانت کند حتی اگر به آن کتاب ایمان نداشته باشد.

در تورات تأکید شده مکان‌های بت‌پرستی در سرزمین‌های مختلف نابود شود و در این کتاب هرگونه اهانت به نام خدا و حتی نوشته ساده ممنوعیت دارد چه برسد به اینکه مجموعه‌ای از اسامی متبرکه و اسماء الهی در کتاب مقدس قرآن وجود دارد، پس نباید به آن توهین شود.

ادیان ابراهیمی و توحیدی در رابطه با اعتقاد به خدای یگانه، بحث نبوت، بحث معاد و منجی موعود اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند و فقط در نوع اجرای احکام دینی تفاوت‌هایی در آنها مشاهده می‌شود ولی به طور کلی همه ما به خدای یگانه باور داریم و به سمت او نماز می‌خوانیم. اگر اختلاف نظری هم هست باید علمای ادیان با هم بحث کنند یا اینکه طرف مقابل را متقاعد می‌کنند یا اینکه متقاعد نمی‌شوند.

سوزاندن قرآن؛ مصداق رفتارهای دوران بربریت و جاهلیت

اتفاقات اخیر ما را به یاد رفتارهای دوران بربریت و جاهلیت می‌اندازد. چون توان مقابله با یک کتاب، یک ایده و ایدئولوژی را ندارند فکر می‌کنند با پاره کردن و سوزاندن کتاب آن ایدئولوژی را از بین می‌برد، درصورتی‌که مسلماً معتقدان به آن کتاب را مصمم‌تر می‌سازد و جزء ایجاد نفاق، آتش‌افروزی و دشمنی میان ادیانی که اشتراکات بسیار زیادی دارند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

درست است که یهودیت و اسلام تفاوت‌هایی با هم دارند ولی از نظر مقابله با دنیای کفر اشتراکات بسیار زیادی دارند و دشمن مشترک دارند. دنیای امروز نیازمند هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و هم‌فکری است و باید با حفظ اعتقادات خویش، اختلافات را هم پذیرفت و سعی کنیم این اختلافات را به حداقل برسانیم.

اقدام اخیر مصداق آن است که فردی در برابر یک ایده کم آورده و از پای میز مذاکره برمی‌خیزد و مشتی بر صورت طرف مقابل می‌زند، این مشت زدن نشانه پیروزی نیست! بلکه این نشان‌دهنده آن است که از نظر گفتاری و مبانی و منطق دچار کمبود است و چون نمی‌تواند آن را جبران کند چنین رفتاری از او سر می‌زند. فردی که ادعای عالم بودن دارد و خود را روحانی دینی تلقی می‌کند، اقدام اخیر او به نوعی حقیرآمیز و توهین‌آمیز بوده و نه‌تنها از دیدگاه ادیان بلکه از منظر هر عقل سلیمی قابل قبول نیست.

سوزاندن کتاب، ایده‌ها را از بین نمی‌برد و اگر فردی ادعا می‌کند عالم و آگاه هست بیاید صحبت کند و بگوید مبانی که من به آن اعتقاد دارم درست است و مبانی شما ایراد دارد.

اشتراکات ادیان توحیدی آنقدر زیاد است که نقاط اختلاف کمرنگ به چشم می‌خورد. در هر دینی مذاهب و مسلک‌های بسیاری وجود دارد و شاید در یک سری از مراسمات میان آنها تفاوت‌های به چشم بخورد اما هیچ یک اصل دین را زیرسؤال نمی‌برند. درواقع اصل دین، اعتقاد به خدا و تسلیم شدن در برابر امر خداست.

در تورات تأکید شده حتی به فردی که ناشنواست و نفرین و اهانت را نمی‌شوند نه توهین کنید و نه نفرین چه برسد به اینکه فردی شنوا، دارای جایگاه والا و از دیدگاه عده‌ای پیامبر و رهبری بزرگ محسوب می‌شود و لذا این اقدامات منع دینی و شرعی دارد و مسلماً مورد قبول هیچ منطق و عقل سلیمی نخواهد بود.

توهین کردن به دینی که پیروان بسیار زیادی دارد منطقی نیست، یعنی فردی که دین متفاوت دارد نباید به ادیان دیگر توهین کند، زیرا آن دین توانسته بسیاری از افراد را به خدوند نزدیک‌تر سازد. توهین به ادیان دیگر چه مسلمان باشد، چه مسیحی و یهودی جزء ابلهی و جاهلیت تعبیر دیگری ندارد و انسان را یاد دوران بربریت و جانشینان اسکندر مقدونی که به بت‌ها و الهه‌های مختلف یونانی اعتقاد داشتند، می‌اندازد، دورانی که وقتی با یهودیت مواجه شدند و نمی‌توانستند با منطق و گفتار آن را رد کنند دستور دادند تومارهای تورات را بسوزانند.

برای اینکه تورات و قرآن را بخوانیم وضو می‌گیریم تا با طهارت دست به کتب مقدس بزنیم، چرا؟ چون نام خداست و کلام هم کلام خدا. صرف اعتقاد به خداوند باید انسان را از رفتارهای غیرمنطقی بازدارد.

دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوام

دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوام مختلف هستند و منافع و سود آنها در جنگ‌افروزی است. اینگونه رفتارها مصداق شعله‌ور ساختن اختلاف‌هایی است که در اصل مورد پذیرش واقع شده، به عبارت دیگر میان دو برادر که هم‌مسلک و هم‌دین هستند اختلاف نظر وجود دارد و هیچ انسانی شبیه یکدیگر نیست ولی مهم آن است همه به خدا اعتقاد داشته باشیم. اگر چنین باوری وجود داشته باشد هیچ‌کس به خود اجازه توهین به دیدگاه دیگری را نمی‌دهد.

بهترین شیوه امر به معروف این است که با رفتار و گفتار و عملکردمان افراد را اصلاح کنیم و اهانت به دیگری به ویژه اهانت به کتاب مقدس قرآن که بیش از یک میلیارد انسان به آن باور دارند مسلماً قابل قبول و پذیرش نیست.

جامعه یهودیان ایران اقدام را اخیر محکوم می‌کند و وظیفه هر انسان آزاده‌ای است که چنین رفتار جاهلانه و دور از باور و اعتقادات الهی را محکوم کند.

نباید به اسم آزادی بیان به دیگر ادیان توهین کرد. این آزادی بیان نیست بلکه این آزادی لجام‌گسیخته برای سوءاستفاده تلقی می‌شود. آزادی تا حدی قابل قبول است که باعث آسیب و آزار دیگران نشود.

در دعای حضرت داوود(ع) آمده فرد خطاکار از بین نرود بلکه خداوند به هر فردی عقل و فهم و درک صحیح اعطا کند تا بتواند نفس اماره‌اش را رها سازد و در چنین حالتی صلح و دوستی در دنیا برقرار می‌شود و آرزوی جهانیان هم همین است.

طبق باور یهودیان زمانی که منجی موعود ظهور می‌کند ضرورتاً همه دنیا مطابق اعتقاد ما یهودی نخواهند شد، همه افراد دنیا خداپرست می‌شوند ولی باور و دین دیگری هم وجود خواهد داشت و یعنی اینکه دین یهودیت باور و ادیان دیگر را پذیرفته است.

انتهای پیام
captcha