گسترش فعالیت‌های قرآنی با جدی گرفتن موقوفه مشارکتی
کد خبر: 4118322
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

گسترش فعالیت‌های قرآنی با جدی گرفتن موقوفه مشارکتی

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: برای گسترش وقف‌های قرآنی باید به جامعه القا کرد که نیاز نیست حتما یک وقف کلان انجام گیرد؛ بلکه وقف یک جلد قرآن و یا کمک به توسعه آموزش قرآنی در حد بضاعت خود یا همان بهره‌گیری از وقف مشارکتی می‌تواند به گسترش فعالیت‌های قرآنی کمک بسزایی کند.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اثرات وقف حتی پس از مرگ، اظهار کرد: اهمیت وقف و اینکه نیت موقوفه باید در جای خودش مصرف شود در فقه و احکام اسلامی مور تأکید واقع شده و مادامی که موقوفه در دنیا وجود دارد نامه اعمال واقف باز می‌ماند.

وی افزود: اعمال انسان به دو بخش اعمال ماتاخر و ماتقدم تقسیم می‌شود؛ اعمال ماتقدم با مرگ انسان بسته شده و بعد از آن به این پرونده امری اضافه نمی‌شود، اما پرونده اعمال ماتاخر باز می‌ماند و ممکن است هزاران سال بعد از مرگ فرد مرتبا ثواب به پرونده فرد افزوده شده و عمر وی به طور مثال هزار سال شود در حالی که 70 سال بیشتر عمر نکرده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقف، یکی از مواردی است که عمر انسان را طولانی کرده و جزء اعمال ماتاخر محاسبه می‌شود و انسان اگر بخواهد با وقف خود، خیراتی با جنبه عمومی به طور مثال کمک به فقرا و یا برگزاری مجالس اهل بیت(ع) به جامعه کمک کند، برکات این مجالس به حساب کسی که موقوفه را وقف کرده نوشته می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه عدم توجه به فقرا و مستمندان و یا نیازهای جامعه به ضرر همان جامعه تمام می‌شود، یادآور شد: اگر کسی ثروت بیشتری دارد باید بداند خداوند او را واسطه کمک به افرادی کرده که این ثروت را ندارند؛ پس فرد ثروتمند باید به این امر توجه کند تا خیر دنیا و آخرت را نصیب خود کند.

وی با تأکید بر زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی وقف در جامعه، افزود: به طور مثال برای گسترش وقف‌های قرآنی باید به جامعه القا کرد که نیاز نیست حتما یک وقف کلان انجام گیرد؛ بلکه وقف یک جلد قرآن و یا کمک به توسعه آموزش قرآنی در حد بضاعت خود یا همان بهره‌گیری از وقف مشارکتی می‌تواند به گسترش فعالیت‌های قرآنی کمک بسزایی کند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه وقف‌هایی مانند وقف قرآنی نیاز به آموزش داریم، یادآور شد: رسانه‌ای کردن نتایج وقف در جامعه و زندگی واقف نیز می‌تواند به توسعه وقف کمک مهمی کند؛ در واقع باید مردم بدانند وقف چه نتایجی دارد.

رحیمی با تأکید بر انگیزه‌سازی برای انجام وقف، یادآور شد: بازیابی احساسات معنوی جامعه با برگزاری نشست‌های کارشناسی و رسانه‌ای کردن نتایج و همچنین بهره‌گیری بیشتر از مشاوره وقف محقق خواهد شد.

انتهای پیام
captcha