«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی بزرگ جهان با نگاه به آینده
کد خبر: 4118234
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد؛

«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی بزرگ جهان با نگاه به آینده

عبدالمناف بن یعقوب، از دست‌اندرکاران چاپخانه نشر القرآن مالزی گفت: این چاپخانه دومین مجتمع بزرگ چاپ قرآن کریم در جهان است. هدف از تأسیس این چاپخانه برآورده‌ کردن نیازهای روزافزون داخلی و جهانی به دسترسی به قرآن کریم است.

به گزارش ایکنا، جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از ۳۰ دی در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی آغاز شده است و امروز، 10 بهمن‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

برپایی نمایشگاه آثار باستانی مربوط به پیامبر(ص) و صحابه، نمایشگاه پرده‌ کعبه، نمایشگاه محصولات بنیاد رستو و نمایشگاه بزرگ‌ترین کتاب سیره در جهان از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین بخشی از جشنواره به حراج آثار هنری، بازار محصولات حلال، جشنواره پویانمایی و فعالیت‌های مخصوص کودکان مانند رنگ‌‎آمیزی اختصاص یافته است.

رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به نمایندگی از ایران در این رویداد قرآنی حضور یافته است و گروهی از هنرمندان ایرانی از جمله پیمان پیروی، هنرمند خوشنویس با هماهنگی رایزنی، به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در آن پرداخته‌اند. در حاشیه این نمایشگاه، خبرنگار اعزامی ایکنا با  عبدالمناف بن یعقوب از دست‌اندرکاران چاپخانه نشر القرآن مالزی (Wakaf Al-Quran Bersama Nasyrul Quran) گفت‌و‌گویی انجام داد. 

دومین چاپخانه قرآنی جهان

بن یعقوب درباره این چاپخانه گفت: مرکز نشر القرآن دومین چاپخانه بزرگ قرآن در جهان است. این مجتمع قرآنی، بعد از مجتمع ملک فهد در مدینه دومین مجتمع در نوع خود است. فعالیت این مرکز می‌تواند نیاز روزافزون داخلی و جهانی به نسخه‌های قرآن را برآورده کند، زیرا پیش‌بینی می‌شود جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ به سه میلیارد نفر برسد.

وی افزود: در حدود چهل سال است که در زمینه نشر قرآن کار می‌کنم. این چاپخانه می‌تواند با وقف کتاب آسمانی به نیازمندان، نقش مهمی در تأمین نیازهای معنوی مسلمانان در گوشه و کنار جهان داشته باشد.

در نظر گرفتن فرهنگ و سلایق جامعه هدف

عبدالمناف بن یعقوب ادامه داد: چشم‌انداز و هدف این مرکز، چاپ یک میلیون نسخه از قرآن کریم در هر سال است که 70 درصد آن برای مصارف داخلی است و بقیه به کشورهای دیگر که به آن نیاز دارند فرستاده می‌شود. قرآن‌های چاپ این مرکز در اندازه‌ها و فونت‌های مختلف چاپ می‌شود. 

وی درباره روند تصمیم‌گیری چاپ قرآن به زبان‌های خاص و یا استفاده از فونت و اندازه خاص گفت: در ابتدا ما نیاز مشتریان و بازار هدف را مد نظر قرار می‌دهیم و بسته به نیازها و سلایق مشتریان درباره نوع خط، تذهیب، اندازه و دیگر ویژگی‌های قرآن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم. 

وی افزود: ما یک کمیته مخصوص داریم که این فرآیند را مورد نظارت قرار می‌دهند و تزئینات قرآن‌ها(زخرف) به فرهنگ و سلیقه کشورهای هدف بستگی دارد. به گفته وی فرایند چاپ یک قرآن، بین چهار تا 6 سال طول می‌کشد.

وی درباره تعداد افراد دخیل در مرحله پیش از چاپ قرآن گفت: بین سه تا چهار نفر در این مراحل فعال هستند. ما کار چاپ قرآن را در سال 2017 آغاز کردیم و می‌توانم بگویم تا کنون حدود سه میلیون نسخه قرآن کامل چاپ کردیم. همچنین از بخش‌های مجزا همچون سوره یاسین حدود هفت میلیون نسخه چاپ کرده‌ایم.

طرح وقف قرآن برای نیازمندان

وی درباره کشورهایی که به این چاپخانه سفارش قرآن می‌دهند، گفت: ما سفارش‌هایی از کامبوج نیجریه، جامعه مسلمانان چین، هند، قزاقستان و فیلیپین داشته‌ایم. برای برخی کشورها قرآن با ترجمه و برای برخی از کشورها ما تنها متن قرآن بدون ترجمه را می‌فرستیم و تا کنون  به چهار یا پنج زبان قرآن را ترجمه و چاپ کرده‌ایم.

به گفته بن یعقوب این مجتمع کار چاپ را به صورت تجاری انجام می‌دهد و این نوع چاپ راحت‌تر است و فرایند کوتاه‌تری دارد. وی افزود: به جز قرآن محصولات دیگری هم تولید می‌کنیم از جمله پوستر و محصولات قرآنی دیگر مثل سوره‌های کوتاه. 

وی درباره محصولات قرآنی ویژه کودکان گفت: این محصولات برای آشنایی مقدماتی کودکان با الفبا و کلمات عربی و قرآنی است و به آنها جمله‌سازی هم یاد می‌دهد.

وی درباره قرآن چینی چاپ این مرکز گفت: این قرآن با ترجمه به زبان چینی و فونت عثمان طه است و آن را در 10 هزار نسخه برای مسلمانان چین تولید کردیم.

بن یعقوب درباره طرح وقف قرآن گفت: قرار است طی این طرح صدها نسخه از قرآن با هزینه مردمی و خیریه‌ها خریداری و وقف شود و به کسانی که به این قرآن‌ها نیاز دارند اهدا شود. این افراد در داخل مالزی یا دیگر کشورها هستند و بنا به درخواست مسلمانان هر کشور به آنها اهدا می‌شود. مثلاً صدها نسخه قرآن برای کامبوج می‌فرستیم و آنها از این امر بسیار خوشحال هستند.

وی افزود: مرکز نشر القرآن همچنین دارای گالری‌های نمایشگاهی، فضاهای آموزش مهارت، اتاق جلسات، شورا، کافه تریا، گالری مشاهده فرآیند چاپ و دفاتر اداری و مدیریتی است.

«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی جهان

«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی جهان

«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی جهان

«نشر القرآن» مالزی، دومین چاپخانه قرآنی جهان

 

انتهای پیام
captcha