ایجاد محبت قلبی، مقدمه امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 4118069
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

ایجاد محبت قلبی، مقدمه امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمان با بیان اینکه مقدمه تذکر به یک فرد ایجاد محبت در قلب اوست، گفت: برای اثرگذارتر شدن امر به معروف و نهی از منکر این امر باید به‌صورت جمعی انجام شود که در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران نیز به آن اشاره شده است لذا در این صورت جامعه اصلاح خواهد شد.

علی شجاع‌حیدری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، علی شجاع‌حیدری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان امروز، نهم بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ابتدا به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اعتقادات دینی پرداخت و گفت: در قرآن ۱۸ مرتبه در ارتباط با موضوع نهی از منکر و ۳۶ بار در مورد امر به معروف سخن به میان آمده و چکیده این موضوع در آیه ۴۱ سوره حج آمده است که براساس این آیه اگر فردی به موقعیت و جایگاهی در جامعه برسد وظیفه دارد نماز را به پا دارد، زکات داده و امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد.

وی با بیان اینکه هفتمین و هشتمین واجب الهی در فروع دین امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: این به معنای جایگاه پایین و کم اهمیتی این مسئله نیست بلکه یک فرد باید در همه‌ واجبات نماز، روزه، جهاد، خمس، زکات و حج باید به درجه خلوص بالا برسد و به‌گونه‌ای پرورش یابد که امر به معروف و نهی از منکر در او اثرگذار باشد.

شجاع‌حیدری با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر محدود به سن نیست و این موضوع در آیه ۷۱ سوره توبه آمده است، افزود: مقدمه تذکر به یک فرد ایجاد محبت در قلب او است. همچنین برای اثر گذارتر شدن امر به معروف و نهی از منکر این امر باید به‌صورت جمعی انجام شود که در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران نیز به آن اشاره شده و در این صورت جامعه اصلاح و بهترین امت خواهیم شد.

وی در ادامه به جایگاه قانونی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: در بین ۱۷۷ اصل قانون اساسی، اصل ۸ قانون اساسی مختص امر به معروف و نهی از منکر است که نشان از پایه‌ای بودن این موضوع در فرهنگ حکومت اسلامی است. به‌طوری که دیگر اصول قانون اساسی بر اساس اصل هشتم بنا شده‌اند و اصلی پایه و اثر‌گذار است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن تصویب و ابلاغ شده است، گفت: در ماده ۸ این قانون آمده است که مردم حق امر به معروف و نهی از منکر نسبت به تمام مقامات، مسئولان و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را دارند و تمام مجموعه‌های‌ دولتی یا خصوصی مشمول این قانون هستند. ماده ۹ این قانون ضامن اجرایی ماده ۸ است و کسی حق ندارد مانع امر به معروف و نهی از منکر شود و ایجاد هر گونه مانع سبب مجرم شناخته شدن فرد می‌شود.

وی در ادامه به وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار کرد: اجرای قانون حمایت و قوانین مصوب، انجام دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد کشور و انجام مصوبات شورای ستاد است از جمله این وظایف است.

شجاع‌حیدری با بیان اینکه که گروه‌های جهادی در ۱۸ عرصه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و در بحث‌های تخصصی وارد می‌شوند، افزود: سیاست و بصیرت، اقتصاد مقاومتی و خدمت‌رسانی، عفاف و حجاب، آموزش علم و فناوری، طب سنتی، روانشناسی و مشاوره‌ محیط زیست، سلامت و بهداشت، هیئات و فعالیت‌های قرآنی، هنر رسانه و فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی، تربیت بدنی و آموزش دفاعی، فرهنگی و مناسبت‌ها، حقوقی و قضایی و ... از جمله این عرصه‌ها است.

وی بالابردن اثرگذاری تذکرات و بالا بردن آگاهی افراد را محور اصلی این گروه‌ها دانست و تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر به دو مؤلفه قدرت(قدرت نفوذ کلام، جذب، اثرگذاری و قدرت علمی) و عقلانیت احتیاج داریم و اگر این مؤلفه نباشد فقط رفع تکلیف است و اثرگذار نخواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در همه مجموعه‌ها، گفت: این شوراها سه هدف را دنبال می‌کنند به گونه‌ای که مردم بتوانند نسبت به یک دستگاه، کارکنان نسبت به همدیگر و کارکنان نسبت به مسئولان بالاتر از خود بدون ترس امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تحریم ستاد امر به معروف و نهی از منکر را نشان از ضعف دشمنان در رسیدن به اهداف شوم خود دانست و گفت: ستاد خاری در چشم دشمنان و مانع رسیدن آنها به اهداف خود است.

شجاع‌حیدری اظهار کرد: در برابر این تحریم و برای مقابله با دشمن دو وظیفه داریم اول اینکه انسجام درونی بین تمام نهادهای فرهنگی، حکومتی و... باید بیشتر شود. همچنین باید فعالیت‌های مضاعف و بیشتری نسبت به گذشته در حوزه امر به معروف و نهی از منکر انجام شود که درخواست داریم شوراهای امر به معروف و نهی از منکر با تلاش مضاعف و با اعتقاد درونی پای کار باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در پایان به تدوین طرح جامع عفاف و حجاب از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اشاره کرد و گفت: مطالبه ما از نمایندگان مجلس تبدیل این طرح را به قانون است و امیدواریم قانونی قوی در حوزه عفاف و حجاب در جامعه وجود داشته باشد و در صورت قانون شدن این طرح، قوانین فعلی نیز به روز خواهند شد.

 

 

 

انتهای پیام
captcha