«خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند»، دو اصل حاکم بر تحولات حوزه علمیه است
کد خبر: 4117853
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
آیت‌الله اعرافی:

«خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند»، دو اصل حاکم بر تحولات حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه با صدور پیامی گفت: از اصول و سیاست‌های حاکم بر حوزه می‌توان به سیاست «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند» اشاره کرد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه

به گزارش ایکنا، به نقل از دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه پیامی را به همایش استعداد‌های برتر که توسط دفتر امور نخبگان و در سالن همایش بعثه حج و زیارت قم برگزار شد، صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«انما یخشی الله من عباده العلما»(فاطر/۲۸)

«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»(عنکبوت/۶۹)

محضر شریف دوستان عزیز، طلاب و فضلای استعداد برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و استادان ارجمند شرکت‌کننده در این نشست مبارک عرض سلام و ادب و احترام و اعتذار دارم و فرا رسیدن ماه شریف رجب، آغاز فرصت‌های ویژه معنوی، خودسازی و سلوک الی الله و نیز ماه بهمن، ماه انقلاب شکوهمند اسلامی را گرامی می‌دارم و تبریک عرض می‌کنم.

از مدت‌ها پیش این اجلاس توسط دوستان و به ویژه سرور گرامی حضرت آقای بهاری برنامه‌ریزی و هماهنگ شده بود و بنده هم با اشتیاق تمام برای آن، لحظه‌شماری می‌کردم و شوق دیدار شما دوستان عزیز و سرمایه‌های آینده حوزه‌های علمیه، روحانیت، انقلاب اسلامی، مردم ایران و امت اسلام و علاقه به گفتگو با شما و شنیدن نقد و نظر و پیشنهادهایتان و درمیان گذاردن نکاتی در آن محفل نخبگانی در وجودم زبانه می‌کشید. مع‌الاسف طبق قانون «العبد یدبر و الله یقدر» مانعی پیش آمد و سوگمندانه از این فیض بزرگ محروم گشتم و با کمال شرمساری از همه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان، پوزش می‌خواهم و نکاتی را در دور بخش به اختصار تصدیع می‌نمایم:

بخش اوّل: آنچه باید بدان قیام کرد:

۱. استفاده ضابطه‌مند از نعمت استعداد

هوش و عقل از شرایط عامه تکلیف و مهم‌ترین ودیعه و لطف الهی و مشرّف به خطاب خداوند متعال، فصل مایز آدمی و ملاک تکلیف انسان است؛ اما روشن است این مقوله، تشکیکی و دارای مراتب بوده و هرچه تبلور آن در فردی بیشتر گردد منزلت وی بالاتر می‌رود و البته مسؤلیت و رسالت‌های او فزون‌تر می‌گردد. از این رو است که صاحبان استعداد برتر و نخبگان و فرهیختگان، وظایف سنگین‌تری در حوزه‌های فردی و اجتماعی دارند و لازم است اصول و اخلاق فرزانگی و نخبگی را مهم بشمارند و از آسیب‌های این نعمت بزرگ الهی پرهیز نمایند و یکی از مهم‌ترین این اصول، غره نشدن به این نعمت و بهره‌گیری ضابطه‌مند و همراه با کار و تلاش است.

۲. تحقق‌بخشی به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی

نقش‌آفرینی و کنشگری حوزه‌های علمیه در روزگار معاصر و آینده‌ای خطیر و پرچالش و نیز پاسخگویی نهاد دین و حوزه به تحولات و تطورات گسترده امروز و فردا و تأمین نیاز‌های گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی در عرصه ایران و جهان در گرو شکوفایی استعداد‌های برجسته و پرورش دانشمندانی در تراز متناسب با دنیای جدید است؛ حکیمان و فقیهان و دانشمندانی که ریشه در اعماق سنت‌های اصیل و مناهج قویم اجتهادی حوزه‌های علمیه دارند و همزمان فرزند عصر خویش و آشنا به تحولات و ناظر به آینده‌اند.

گسترش مرز‌های علوم اسلامی و تبیین هوشمندانه‌ معارف دین و دفاع از احکام و ارزش‌های اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در دست فرهیختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه است. اینک شما باید برای این آرمان‌های بزرگ و خدمت به ملت بزرگ ایران و امت اسلام و انقلاب اسلامی با این آفاق بلند خود را بسازید.

۳. اصلاح و تکمیل اسناد و طرح‌های بنیادی و راهبردی

مدیریت حوزه‌های علمیه با الهام‌گیری از هویت و اصالت حوزه و سلف صالح و نیز اندیشه‌های امام راحل(رحمة الله علیه) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(دام ظلّه العالی) و مراجع عظام تقلید(أیّدهم الله) و با بهره‌گیری از انظار اساتید، فضلاء و طلاب عزیز، در چهارچوب سیاست‌گذاری شورای عالی حوزه‌های علمیه، از یک سو برای آینده‌ حوزه، نظام‌واره‌ تحوّل و طرح‌های بنیادی و راهبردی متعددی طراحی نموده و از سوی دیگر گام‌های مؤثری در اجرای آن برداشته است. مسیری که قابل نقد و اصلاح و تکمیل است و در این مسیر به هدایت بزرگان و نقد و نظر حوزویان به خصوص طلاب و فضلای نخبه و جوان، دست نیاز دراز می‌کند، اطمینان می‌دهم که طرح‌ها و آراء و انظار حوزویان و نهاد‌ها و مؤسّسات حوزوی و فرهنگی در بانک ایده‌های حوزه نگهداری و در حداکثر امکان، مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد و شما دوستان باید پیشگام این هم‌اندیشی و همیاری و همکاری باشید.

۴. صیانت از هویّت تاریخی و اصالت‌های حوزه‌های علمیه

صیانت از هویت تاریخی و اصالت‌های حوزه به اصولی وابسته است و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

اول: تقویت و تعمیق بنیان‌های علمی و معرفتی حوزه.

دوم: شکوفایی هر چه بیشتر معنوی، روحی و اخلاقی.

سوم: پیشرفت بُعد اجتماعی و مردمی و افزودن بر سرمایه‌ اجتماعی حوزه.

چهارم: حکمت، هوشمندی و شجاعت در اقامه‌ دین و احیاء ارزش‌های الهی و تبیین و تبلیغ معارف الهی.

پنجم: تعمیق رویکرد جهانی و بین‌المللی.

ششم: آشنایی روزافزون با روش‌ها، شیوه‌ها، مهارت‌ها و فناوری‌های نوین متناسب با رسالت‌های حوزه.

همه این موارد در انتطار نسلی نو از فرهیختگان و نخبگان جوان و جهادی و انقلابی است که به این ماموریت‌ها قیام کنند؛

«قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی» (سبأ/۴۵)

بخش دوّم: «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند»، دو اصل حاکم بر تحولات حوزه

بر طرح‌های مهمّ و تحوّلی حوزه مانند: اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله در سطوح کلان و خرد، آمایش، کارویژه‌های روحانیت، درختواره رشته‌های علوم اسلامی، درختواره دوره‌های مهارتی و کاربردی، هدفمندی مزایا و معیشت، فقه معاصر، هدایت علمی، برنامه‌های اصلاحی و جدید سطوح حوزه و ده‌ها طرح دیگر که اجرا شده یا به تدریج اجرا خواهد شد، اصول و سیاست‌هایی حاکم است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سیاست «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند» است. حوزه از یک سو باید برای پاسخگویی به نیاز‌های محلی، ملی و بین‌المللی و تأمین نیاز‌های مردم و نظام، ضمن تولید محتوای لازم، نیروی مناسب تربیت کرده و برای تصدّی کارویژه‌های روحانیت و مسئولیت‌های اجتماعی، دارای خروجی مناسب باشد و از سوی دیگر، به شدّت باید مراقب بود تا نهال‌فروشی نشود و سرمایه‌های آینده‌ حوزه و استعداد‌های برتر برای پیمودن مسیر اجتهاد و صاحب نظری و تولید علم و اندیشه در درون حوزه، صیانت، هدایت و حمایت شوند و شما استادان، پژوهشگران، طلاب عزیز و استعداد‌های برتر باید خود، پیشگام این رشد و بالندگی باشید.

امیدوارم همه‌ بزرگان و استادان حوزه و نهاد‌ها و مؤسسات حوزوی و مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه، رشد و پیشرفت استعداد‌های برتر و نخبگان حوزه را از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار آورند و مرکز و دفاتر نخبگان در همه‌ نهاد‌ها و مؤسّسات و مدارس حوزوی با نگاهی نو و عزمی استوار و برنامه‌ای جامع به تربیت آینده‌سازان حوزه و نظام و انقلاب اسلامی بپردازند و امیدوارم شما خود، پیشگام این آینده‌سازی و سربازی اسلام و انقلاب اسلامی و حضرت، ولی عصر (ارواحنا له الفداء) باشید.

مجدداً به همه‌ شما عزیزان خوش‌آمد گفته و از عدم توفیق حضور در این مراسم پوزش می‌طلبم و همه‌ شما را در این مسیر خطیر به یاری می‌طلبم.

«وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه
رجب الاَصَبّ ۱۴۴۴ /بهمن ۱۴۰۱

انتهای پیام
captcha