سطح داوری بخش تواشیح به جایگاه اصلی خود نرسیده است
کد خبر: 4117371
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
نگاهی به وضعیت فینالیست‌های مسابقات قرآن اوقاف / ۴

سطح داوری بخش تواشیح به جایگاه اصلی خود نرسیده است

مسئول گروه تواشیح «مرآت‌الجنه» استان یزد گفت: مسابقات سراسری قرآن به لحاظ برگزاری تخصصی بود اما وضعیت داوری به دلیل نبود امکانات مساوی بین استان‌ها ‌حتی در شیوه ارائه تواشیح و نبود امکانات محتوایی هنوز به مقام اصلی خود نرسیده است.

گروه تواشیح مرآت‌الجنه استان یزدتواشیح از هنرهای آوایی اصیل، باسابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت نقش مهمی ایفا کرده است و می‌توان با حمایت و تقویت این هنر در مسیر جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی گام برداشت.

ایکنای یزد، در ادامه بررسی وضعیت فینالیست‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با مسئول گروه تواشیح «مرات‌الجنه» استان، در زمینه نحوه شکل‌گیری گروه، مشکلات و درخواست‌های آن و میزبانی استان قزوین در برگزاری مسابقات آوایی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

ملیحه نوروزی، مسئول گروه تواشیح مرات‌الجنه استان یزد با اشاره به نحوه شکل‌گیری این گروه گفت: گروه تواشیح بانوان در سال ۱۳۹۰ و با هدایت و همکاری شهین ملکوتیان، استاد پیشکسوت قرآن کریم ایجاد شد.

وی ادامه داد: نام گروه از ابتدا با نام «مرأت‌الثقلین» تحت حمایت مؤسسه قرآنی ثقلین شکل گرفت و بعدها به صورت خودگردان با نام مرات‌الجنه به کار خود ادامه داد. نام زیبای مرات‌الجنه به دلیل اثر زیبای قرآن بر زندگی زن و نگاه ویژه قرآن به مقام زن بود که مسیر رشد و موفقیت او قطعاً از طریق عمل به قرآن است، انتخاب شد.


بیشتر بخوانید:


نوروزی، کسب 10 رتبه اول استان، رتبه‌های دوم، پنجم و ششم کشور در سال‌های متمادی را از موفقیت‌های این گروه عنوان کرد و با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن گفت: مسابقات اوقاف امسال خیلی عالی برگزار شد و پذیرش و تکریم نخبگان قرآنی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: جو مسابقات به دلیل حضور نخبه‌های قرآنی بسیار معنوی و دوست‌داشتنی و پر از تجربه بود. اما زمان برگزاری آن در شرایط سرد هوا رقم خورد و تمامی اعضای گروه ما دچار سرماخوردگی شدند و متأسفانه از اجرای مطلوب بازماند.

نوروی افزود: مسابقات از نظر برگزاری تخصصی بود اما وضعیت داوری به دلیل نبود امکانات مساوی بین استان‌ها ‌حتی در شیوه ارائه تواشیح و نبود امکانات محتوایی هنوز به مقام اصلی خود نرسیده است و محتوای یکسان می‌توانست توانایی گروه‌ها را بیشتر به ظهور برساند.

مسئول گروه تواشیح مرات‌الجنه استان یزد بیان کرد: در مورد اسکان فضای خوبی در نظر گرفته شده بود که جای تشکر دارد، چون در سال‌های گذشت دولت قبل این فضا در سطح پایینی به دلیل کمبود بودجه‌های قرآنی اتفاق می‌افتاد.

جایگاه تواشیح در یزد

وی جایگاه خوب تواشیح در استان را یادآور شد و گفت: این هنر باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که مردم با آن آشنا نیستند، از طرفی در سال‌های متمادی به دلیل نبود آموزش کافی، این هنر به فراموشی سپرده شده و البته با ظرفیت‌های فعلی و همچنین گروه‌های مردمی که تشکیل شده، اگر در مناسبت‌ها و مراسم‌هایی که ویژه بانوان برگزار می‌شود، از گروه‌های تواشیح نیز دعوت شود تا این هنر زیبای قرآنی را به اجرا بگذارند، شاید تواشیح آن جایگاه خود را دوباره پیدا کند و این امر به نظر من میسر نمی‌شود مگر با حمایت مسئولانی که قصد دارند قدمی در مسیر قرآن و هنرهای قرآنی بردارند.

نوروزی ادامه داد: اگر بخواهیم سطح تواشیح و نغمات دینی و قرآنی در یزد پیشرفت کند باید از اساتیدی که در این زمینه بیشتر کار کرده و مجرب هستند، دعوت به عمل آید و نهادهای مرتبط مثل سازمان‌های قرآنی و اوقاف با تشکیل کلاس‌های آموزشی و فراخوان‌ها، قدمی جدید در این عرصه بردارند چون تواشیح می‌تواند با فضایی که ایجاد می‌کند در جذب جوانان و نوجوانان مؤثر واقع شود.

مسئول گروه تواشیح مرآت‌الجنه استان یزد، نبود امکانات و سالن مجهز برای تمرین را از مشکلات اصلی در زمینه تواشیح بانوان عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی گروه تواشیح برای مسابقات نبود امکانات صوتی و سالن مجهز است و با توجه به اینکه اجرای گروه تواشیح بانوان به لحاظ تک‌خوانی در برخی قسمت‌ها محدودیت‌هایی دارد لذا وجود سالنی که به سیستم صوتی و 6 میکروفن مجهز باشد تا افراد بتوانند برای ضبط و تمرین صدا استفاده کنند، ضروری است.

مشکلات گروه‌های تواشیح بانوان

وی ادامه داد: همچنین مسابقات با فرایند سالنی برگزار می‌شود و باید هر گروهی که بر روی سِن می‌روند، به صورت شش نفره با میکروفن اجرا کنند، جای خالی سالنی با امکانات در استان احساس می‌شود، البته سالن‌های زیادی در یزد داریم که مواقع زیادی خالی هستند و می‌توان از آن فضا استفاده کرد که هم به لحاظ شرعی صدای بانوان مشکلی نباشد و هم اینکه بتوانند برای تمرین از آن امکانات استفاده کنند لذا امیدواریم شرایطی برای بهره‌مندی گروه‌های بانوان از این امکانات به وجود آید.

نوروزی افزود: درخواست دارم آقای مجیدی‌مهر، رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با سفر به استان یزد، از نزدیک ظرفیت‌ها را دیده و با فعالان قرآنی دیدار داشته باشند و مشکلات این جامعه را از نزدیک بشنوند، کما اینکه در مسابقات کشوری مردم‌مدار بودند و با فعالان قرآنی هم‌صحبت می‌شدند و امیدوارم بتوانند فعالیتی شروع کنند که امتداد آن پیشرفت هنرهای قرآنی و قرآنیان و جذب جوانان و نوجوانان باشد.

مسئول گروه مرات‌الجنه استان یزد بیان کرد: گروهی که ما داریم و اعضای آن در این 10 سال مسیر پیشرفت را به هر ترتیب طی کردند، میسر نبود مگر در مسیر قرآن بودن و اگر در همین گروه کوچک خودمان، در کنار همه شادی‌هایی که به برکت قرآن کنار هم داشتیم و رشد علمی و اجتماعی اعضا رقم خورد، همه در پرتو قرآن بوده است و امیدوارم این مسیر رشد و پیشرفت تداوم داشته باشد و حتی این مسیر در تربیت فرزندانشان اثرگذار باشد که این را به دفعات دیده‌ایم.

وی در پایان گفت: از حمایت مسئولان اوقاف استان و همه افرادی که این گروه را حمایت و همراهی کردند تا با تکریم و دلی آرام به مسابقات اعزام شویم، و تا آخرین لحظه حمایت مادی و معنوی را از تیم اجرایی ما داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام
captcha