مهم‌ترین دعای شما در «لیلة‌الرغائب» چیست؟
کد خبر: 4117359
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری پاسخ دادند

مهم‌ترین دعای شما در «لیلة‌الرغائب» چیست؟

لیلة‌الرغائب انگیزه‌ای شد تا با این پرسش که «مهم‌ترین دعای شما در شب آرزوها چیست»؟ به سراغ برخی چهره‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برویم که پاسخ آنان را با هم می‌خوانیم.

قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری

امشب «لیلة الرغائب» مصادف با اولین شب جمعه از ماه پر خیر و برکت رجب است‌، شبی که به نقل آموزه‌های اسلامی، فرشتگان آسمانی بر زمین خاکی نزول می‌كنند و پیغام نیت‌های پاک بندگان را به خداوند می‌رسانند.

امشب از بهترین زمان‌ها برای استجابت دعا بوده و بخشش خداوند نسبت به بندگان خویش در این شب بسیار است. قرارگیری در آستانه لیلة‌الرغائب انگیزه‌ای شد تا با این پرسش که «مهم‌ترین دعای شما در شب آرزوها چیست»؟ به سراغ برخی چهره‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برویم که پاسخ آنان را با هم می‌خوانیم.

سیده کبری پیردهقان، مدرس و پژوهشگر قرآن، فعال اجتماعی و مدیر دارالقرآن‌الکریم حضرت فاطمة‌الزهرا(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه «رجب» فرصت دعوت رسمی خداوند به ضیافت بی‌بدیل دعاست، اظهار کرد: خداوند در آیه شریفه «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» (فرقان آیه ۷۷)، وزن و ارزش انسان را به میزان درخواست و اعلام نیاز او در قالب دعا معرفی می‌فرماید یعنی اگر دعای انسان نباشد خداوند برای او وزن و ارزشی قائل نیست، بنابراین در سایه دعا و عبادت پروردگار متعال سائل آستان کرمش باشیم.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید دعای شما به ۲ سبک است، نخست، ناله و تضرع و در خواست که سبب جلب عنایات ربوبی می‌باشد و دوم، دعوت خداوند از بندگان که ناظر بر سنت الهی دعوت برای پذیرش حق و اتمام حجت بر آنهاست و اگر این دعوت نباشد «لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»، انسان هیچ ارزشی ندارد.

این چهره قرآنی کشور با تأکید بر اینکه قطعاً آنچه انسان را موجودی برتر و ارزشمند می‌کند، پذیرش دعوت خداوند است، گفت: خدای منان در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» یعنی بشر را برای عبادت آفریدیم لذا باز هم به فراز قرآنی «لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» از سوره مبارکه فرقان توجه داده می‌شویم که می‌فرماید اگر انسان اهل دعا نباشد ارزشی ندارد.

پیردهقان با یادآوری اهمیت دعا در روایتی از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ و لا يَهلِكُ مَعَ الدُّعاءِ أحَدٌ»، بیان کرد: چنان که در این روایت نبوی آمده دعا روح و مغز عبادت است و پیداست که دعا وسیله تحصیل ارزش‌ها و اتصال به معنویات به‌عنوان محور هستی است. درواقع هستی برای انسان و انسان برای پذیرش حق و عبادت خداوند آفریده شده است.

دعای عباد الرحمن در قرآن

وی تصریح کرد: کسانی که اهل دعا نیستند، خداوند شاکی آنهاست و اتهامشان، تکذیب حق است که به جای دعا و نیایش به سراغ بت‌ها، هوس‌ها و طاغوت‌ها رفته و حق را تکذیب می‌کنند، قرآن می‌فرماید اینان کیفرشان را خواهند دید.

پیردهقان در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین دعای شما در لیلةالرغائب چیست؟ توضیح داد: آرزوی بنده برای همگان برگرفته از مضمون آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان است که از زبان عباد الرحمن دعا کرده و می‌فرماید: «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» یعنی خدایا به ما از ناحیه همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم عطا کن و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار ده. در این آیه نورانی، تشکیل خانواده و داشتن همسر و فرزندان صالح و دعا برای به دست آوردن آنها از نکات بسیار مهم آیین مقدس اسلام است.

این بانوی قرآنی استان افزود: در این دعای بی‌نظیر، در دست گرفتن مدیریت و امامت جامعه آرزوی عبادالرحمن است چرا که عهده‌دار شدن امامت و رهبری متقین ارزش است، یعنی در این دعای قرآنی ما به حداقل اکتفا نمی‌کنیم بلکه دعا می‌کنیم خدا ما را در رسیدن به کمال، رهبر متقین قرار دهد نه اینکه فقط از متقین باشیم بلکه وحدت هدف و وحدت کلمه در این آیه مد نظر است.

پیردهقان گفت: در این آیه، آنجا که نفرمود «ائمه» بلکه فرمود «اماما» تأکید بر این نکته است که در جامعه اسلامی رهبر باید یک نفر باشد، بنابراین برخورداری از بستر سلامت ایمانی خانواده، داشتن همسر صالح و فرزندان شایسته و رسیدن به اوج کمال خلیفة‌اللهی در مدیریت جامعه توحیدی، برترین آرزوی کسانی است که به درجه عبودیت خدای رحمان نائل شده‌اند و خوب است که ما نیز در این شب نورانی و پرفیض همین نعمت‌ها را از درگاه خداوند متعال خواستار بشویم.

دعای منتظران راستین امام زمان(عج)

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه‌های قرآنی نور و الرحمن شهرکرد، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با آرزوی قبولی دعای تمامی آرزومندان و توفیق بهره‌گیری از برکات بی‌نظیر لیلةالرغائب که فرشتگان آسمانی در زمین خاکی در رفت و آمد هستند، اظهار کرد: بهترین دعا را حضرت ولی‌عصر امام زمان(عج) که همه ما چشم‌انتظار قدوم مبارک آن موعود آرمانی و مصلح جهانی هستیم، در دعای مشهور «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» در حق همه انسان‌ها داشته‌اند و این دعای زیبا درواقع اوصاف و درس‌های گرانبهایی را به منتظران راستین آن حضرت می‌آموزد.

وی ادامه داد: در این دعا، امام(ع) از خداوند می‌طلبد که انسان‌ها برای بندگی درگاه الهی و دوری از گناه و معصیت توفیق یابند و از این طریق درواقع در مسیر به دست آوردن یک جامعه آرمانی و زمینه‌سازی برای ظهور، تلاش و کوشش کنند. فرازهای نورانی این دعا درواقع بسترساز یک جامعه مهدوی است و اگر به دنبال خشنودی امام زمان(عج) که خشنودی الهی را در پی دارد باشیم، باید در خواندن و عمل کردن به درس‌نامه‌های این دعای آموزنده اهتمام داشته باشیم.

بهرامی با تصریح اینکه حضرت ولی‌عصر(عج) در این دعا 40 درخواست را با پروردگار متعال مطرح می‌کنند، بیان کرد: ایشان به منتظران می‌آموزند که از ذات باری تعالی چه درخواستی داشته باشند که مهم‌ترین دعای ایشان «توفیق عبادت» است. واژه «توفیق» که روایات فراوانی نیز در مورد آن نسل شده است یعنی آنکه خداوند اسباب را به گونه‌ای فراهم کند که انسان بتواند موفق به کاری خوب بشود، همچنین خداوند برخی مقدمات گناه را از انسان سلب کند تا گرفتار و مرتکب گناه نشود.

این چهره قرآنی استان تأکید کرد: در این دعای پرمغز، امام عصر(ع)، ویژگی‌هایی را که شایسته اقشار مختلف جامعه اعم از عالمان، دانش‏‌پژوهان، پیران، جوانان، زنان، توانگران، تهیدستان، جنگ‏جویان، حکم‏رانان و دیگر قشرهای اجتماعی است، بر می‏‬‌شمارد و از خداوند می‌خواهد به هر یک از این گروه‌های اجتماعی ویژگی‌هایی را که شایسته آنهاست، عطا فرماید.

بهرامی گفت: خوب است که در این شب آرزوها که در پیش داریم، دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» که دعای امام زمانمان نیز هست با دقت و توجه قرائت کنیم و فرازهای توصیه‌گونه این دعا را به‌عنوان منتظران منجی عالم بشریت در متن زندگی خود ساری و جاری سازیم.

قرائت سوره مبارکه سبأ

در ادامه عبدالله اسلامی، فعال و پیشکسوت قرآنی و نایب رئیس مجمع خیران قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دعا، ذکر الهی بوده و قرآن نیز ذکر است، اظهار کرد: چه خوب است که در لیلةالرغائب که شب دعا و اذکار الهی است، نسبت به قرائت همراه با توجه و تدبر در آیات نورانی قرآن کریم نیز اهتمام داشته باشیم و علاوه بر آنکه درسی می‌آموزیم، مبانی و مفاهیم نورانی این کتاب آسمانی را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.

وی ادامه داد: به نظرم قرائت سوره مبارکه سبأ با توجه به فضیلت‌های پر شماری که بزرگان در مورد این سوره بیان کرده‌اند، قطعاً تأثیرگذار باشد؛ در فضیلت این سوره پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «هر کس که سوره سبأ را قرائت کند همه پیامبران الهی روز قیامت با او رفیق و همراه بوده و با او مصافحه می‌کنند». همچنین امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس سوره‌های سبأ و فاطر را در شب قرائت کند، همواره در آن شب در حفظ و امان خداوند و وکیلان او خواهد بود و اگر در روز این سوره‌ها را بخواند هیچ امر ناخوشایند و مکروهی به او نمی‌رسد و آنقدر از خیر دنیا و آخرت به او می‌دهند که هرگز بر دلش نگذشته و آرزوی آن را نکرده است». 

اسلامی تصریح کرد: بحث‌هاى این سوره که به مناسبت شرح سرگذشت قوم سبا به این اسم نامیده شده ناظر بر پنج مطلب است، نخست، مسئله توحید و قسمتى از نشانه‌هاى خداوند در عالم هستى و صفات پاک او از جمله توحید ربوبیت و الوهیت. دوم، مسئله معاد که از همه مسائل در این سوره بیشتر مطرح شده است. سوم، مسئله نبوت انبیاى پیشین و پیامبراسلام(ص) و پاسخ به بهانه‌جویی‌هاى دشمنان درباره ایشان و نیز بیان پاره‌اى از معجزات انبیاى پیشین. چهارم، بیان بخشى از نعمت‌هاى بزرگ خداوند و سرنوشت شکرگزاران و کفران‌کنندگان و پنجم، دعوت به تفکر و اندیشه و ایمان و عمل صالح.

این چهره قرآنی استان گفت: به‌ویژه خوانندگان را به مضامین نورانی آیه ۳۹ از این سوره مبارکه توجه می‌دهم که می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ رَ‌بِّی یَبْسُطُ الرِّ‌زْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ ۚ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ ۖ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّ‌ازِقِینَ»، بگو در حقیقت پروردگار من است که روزى را براى هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا براى او تنگ مى‌گرداند و هر چه را انفاق کردید عوضش را او مى‌دهد و او بهترین روزى دهندگان است.

توفیق خدمت به قرآن

محسن مولوی، قاری ممتاز استان و رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مهم‌ترین دعای همه منتظران تعجیل در ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است، اظهار کرد: ظهور خوبی‌ها دعای همه ماست تا با آمدن حضرت، جهان تیره و تاریک مملو از عدل و داد و صلح و آرامش شود.

وی ادامه داد: همچنین از خدا می‌خواهم که در لیلة‌الرغائب نوای رنج‌آلود بلند یا خاموش گرفتاران را اجابت فرماید و به‌ یُمن وجود مقدس ثامن‌الأئمه حضرت امام رضا(ع)، امام مهربانی‌ها، گره از کار همگان باز کند و جامعه اسلامی و مهدوی عاری از مشکلاتی همچون بیماری، معضلات مالی و اقتصادی، موانع ازدواج جوانان و آسیب‌ها و تهدیدها باشد.

مولوی تصریح کرد: از خداوند می‌خواهم که همه خدمتگزارن دین و ولایت را موفق بدارد و کسانی را که قصد مشکل‌آفرینی و سنگ‌اندازی دارند و مانع پیشرفت این مرز و بوم می‌شوند، خوار و ذلیل فرماید. به حق برکات و خیرات ماه عزیز رجب و شب نورانی لیلة‌الرغائب از خداوند متعال می‌خواهم که سایه همه پدر مادرها را حفظ و همه درگذشتگان را غریق رحمت الهی فرماید و عاقبت همه ما را ختم بخیر کند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در پایان گفت: همچنین آرزو دارم خداوند مرا در مسیری که پذیرفته و قدم گذاشته‌ام یاری فرماید و توفیق دهد تا بتوانم خدمتی برای قرآن کریم انجام دهم و تحولی محسوس در وضعیت قرآنی استان ایجاد کنم.

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

مریم قاسمی کرانی، حافظ کل و مدرس قرآن و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان اظهار کرد: فرا رسیدن شهرالله الاصم را تبریک می‌گویم ماهی که ابتدای آن، میلاد با سعادت حضرت امام باقر(ع) را جشن می‌گیریم، در روز دهم با میلاد حضرت جوادالأئمه(ع) و در روز سیزدهم با میلاد مولود کعبه امیرالمؤمنین علی(ع) ایام ما نورانی و پر برکت می‌شود، نیمه ماه زینبی(س) و پایان ماه محمدی(ص) است.

وی ادامه داد: در چنین ماه پر خیر و برکتی و در شب لیلة‌الرغائب آرزمندم که با تحقق امر حق و ظهور امام عصر(عج) همه مردم جهان مصداق واقعی «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» که معنای دیگر «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» است، باشند. آرزو دارم که دنیا و آخرت همه مسلمانان و شیعیان جهان قرین حسنه باشد.

وحدت و همدلی مسلمانان

زهرا اقبالی بختیاری، حافظ کل و مدرس حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با ابراز تأسف از اهانت برخی جاهلان در کشورهای به ظاهر متمدن غربی به ساحت مقدس قرآن کریم در برابر چشمان ملت مسلمان، اظهار کرد: کوردلان غربی از این کلام خداوند در قرآن غافلند که فرمود: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (توبه، ۳۲) می‌خواهند نور خدا را با دهان‌های خویش خاموش کنند، ولی خداوند جز این نمی‌خواهد که نور خود را به تمام و کمال رساند، هر چند کافران را خوش نیاید.

وی ادامه داد: این دست اقدامات شیطانی قلب هر مسلمان و حتی غیر مسلمان آزاده را به درد می‌آورد و از خدا می‌خواهیم که اسباب هدایت طواغیت عالم فراهم شود و این دست اقدامات مذبوحانه سبب وحدت بیش از پیش مسلمانان عالم شود. آرزو می‌کنم که خدایا به حق بزرگی و جلالت، صلح و آرامش، سلامتی و دوستی و همدلی را به جهان بازگردان و در ظهور امام غائبمان تعجیل بفرما.

اقبالی با استناد به آیه «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» (آل‌عمران/۸)، بیان کرد: در این آیه نورانی از خدا می‌خواهیم که بار پروردگارا، دلهای ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خود رحمتی عطا فرما، که تویی بسیار بخشنده. این دعا به ما می‌آموزد که بعد از هدایت یافتن، ماندگاری و دوام در مسیر حق بسیار حائز اهمیت است.

این حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: خدایا به حق بزرگی‌ات قسمت می‌دهیم که تمامی بیماران چه جسمی و چه روحی را شفا عنایت کن. کسانی را که آرزوی فرزند سالم وصالح دارند، آنان که نیاز و مشکلات مالی و اقتصادی دارند، کسانی را که بی همسر هستند حاجت‌روا بفرما؛ کسانی را که در هر لباسی به جامعه خدمت می‌کنند سلامت بدار، تمام آنان که حاجتی دارند و با دعا و آرزویی به درگاهت می‌آیند، حاجت‌روا کن و عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرما.

انتهای پیام
captcha