جشنواره ملی «تبیین» در ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود
کد خبر: 4117207
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
معاون وزیر ارشاد:

جشنواره ملی «تبیین» در ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود

علیرضا معاف با اشاره به برگزاری جشنواره ملی «تبیین» با موضوع قرآن و عترت در سطح کشور گفت: این جشنواره در سه استان کرمان، خراسان و لرستان برگزار شد و در مابقی استان‌ها در حال برگزاری است.

علی‌رضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از لرستان، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، پنجم بهمن‌ماه در آیین اختتامیه جشنواره ملی تبیین «موشن‌گرافیک قرآنی» لرستان که در تالار شهید آوینی خرم‎آباد برگزار شد، اظهار کرد: از منظر و نگاه آیت‌الله جوادی آملی، آیه ۱۸ سوره لقمان‌ «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ»، آیه هنر قرآنی است.

وی عنصر اصلی هنر را خیال‌پردازی دانست و با بیان اینکه «مُخْتال لٍفَخُورٍ» مصداق انسان خیال‌پرداز یا هنرمندی است که هنرش مردمی نیست، اضافه کرد: خداوند هنرمندی که با هنرش فخر می‌فروشد را دوست ندارد. در هنر نباید فخرفروشی باشد بلکه باید با تواضع و در خدمت مردم باشد. هنر قرآنی که با آن تفاخر بسط پیدا کند، هنر دینی نیست.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنر قرآنی «مُخْتال لٍفَخُورٍ» نیست، چراکه قرآن برای مردم و هنر قرآنی نیز برای مردم است، افزود: از منظر قرآن ویژگی هنر قرآنی، مردمی بودن آن است.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین مقام معظم رهبری، تکلیف قرآنی، فریضه، فوری و واجب است، افزود: جهاد تبیین، گفت‌وگو با مردم و روشنگری با روش‌های مختلف است، چراکه مردم شبهه و انتقاد دارند. لذا، باید با جهاد تبیین و بهره‌مندی از روش‌های مختلف در آن، سؤالات مردم را پاسخ داد.

معاف با یادآوری اینکه در قرآن کریم چند جهاد سیاسی، جهاد اصغر، جهاد اکبر، جهاد با نفس و جهاد کبیر یا جهاد فرهنگی وجود دارد، اضافه کرد: جهاد فرهنگی روشنگری و اقناع مردم است و ما موظف به جهاد تبیین هستیم و ابزار مهم در جهاد تبیین هنر قرآنی است، چراکه هنر قرآنی باید برای مردم باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنرمند دینی و قرآنی متواضع و مردمی می‌تواند با ابزار مردم، جهاد تبیین کند، اضافه کرد: وزارت ارشاد وظیفه تبیین را با هنر مردمی برای مردم انجام می‌دهد و در این راستا جشنواره جهاد تبیین با موضوع قرآن و عترت در ۳۰ استان در حال برگزاری است که در سه استان کرمان و خراسان و لرستان انجام شده است.

انتهای پیام
captcha